Ďábelská cesta Českým rájem [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Boleslavský deník | Helena Šindelářová | 29. 9. 2003] [tisk] Plánovaná rychlostní silnice R35, která by ulehčila dopravní situaci mezi Libercem, Semily a Hradcem Králové, měla vést Českým rájem a maximálně kopírovat železniční trať, aby příliš nerušila krajinu. Komunikace R35 byla navržena jako dvouproudová, nyní Liberecký kraj usiluje o její rozšíření na čtyřproud. Český ráj je nejstarší českou chráněnou krajinnou oblastí. Vloni byla tato oblast rozšířena o 89 kilometrů čtverečních, a v současné době tedy čítá celá její plocha 181 kilometrů čtverečních.Právě tuto chráněnou oblast by měla rozdělit rychlostní silnice, která by vedla z Turnova do Jičína a zlepšila by dopravu mezi Libercem, Hradcem Králové a Semily.Aby se zamezilo zásahu silnice do CHKO, byla navrhnuta, zřejmě občanskými sdruženími, která proti silnici bojují, tzv. jižní varianta R35. Ta by chráněnou oblast obkroužila z Turnova, přes Mnichovo Hradiště do Jičína.
"Nemáme tušení, odkud podobný návrh přišel, a nikdy se o něm neuvažovalo. Podle názoru dopravních inženýrů by toto řešení neusnadnilo komplikovanou dopravu. Na této variantě silnice by se totiž najelo značné množství kilometrů navíc, takže by dopravu stáhnout nepomohla," řekla tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.Severní dvouproudová varianta rychlostní komunikace, vedoucí Českým rájem, byla odborníky schválena, souhlasila s ní i tehdejší správa CHKO Český ráj. Uplynulé dva roky probíhal proces posuzování vlivu stavby komunikace na životní prostředí, který neměl brát ohledy pouze na krajinu, ale také na komunální hygienu - únosnost hluku, prašnost. Tento proces byl téměř u konce.Situace se však změnila s přechodem okresů na vyšší územně správní celky. Nově vzniklý Liberecký kraj totiž navrhl změnu dopravního řešení ve svém územním plánu, a po dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic celý předchozí proces stornoval.
"Zastupitelstvo Libereckého kraje navrhovalo udělat komunikaci čtyřproudou. Z hlediska dlouhodobého dopravního zatížení však v této oblasti zcela postačuje komunikace dvouproudová," řekl Karel Havlíček z Ředitelství silnic a dálnic. Proto je v plánu udělat rychlostní silnici s dvěma proudy a na čtyřproud ji připravit, avšak prozatím jej nebudovat.Celý proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí se tedy rozeběhne znovu, včetně všech jednání s obcemi a s CHKO Český ráj. Celá záležitost se znovu vrátí do nelehké fáze projekčních příprav.Investorem této nákladné stavby by mělo být Ředitelství silnic a dálnic, které získá finance ze státního fondu dopravní infrastruktury.