Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Dálnice pomůže řidičům i přírodě
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D1 | MF Dnes | tn | 30. 9. 2003] [tisk]
Díky stavbě získá Kroměříž nový park s rybníky a několikakilometrový pás zeleně. Dálnice je obecně považována za ekologickou zátěž. Když se však na to jde chytře, může její výstavba životnímu prostředí naopak prospět. Tak to bude v Kroměříži. Díky výstavbě dálnice získá město nový park s rybníky a zároveň několikakilometrový souvislý pás zeleně sahající od centra Kroměříže až za Chropyni. Projekt zatím vázne na výkupu pozemků. Na radnici však tvrdí: Věříme, že se nakonec domluvíme a kdyby ne, park bude, ale jen o něco menší. "Projekt je hotový a schválený, záleží teď hlavně na tom, kdy stavba dálnice začne," konstatoval Petr Vodák z odboru životního prostředí kroměřížské radnice a hlavní autor myšlenky.
Radniční ekologové si totiž prosadili u Ředitelství dálnic kompenzační opatření, které bude nakonec výhodné pro obě strany. Dálnice povede kolem města ze severu a těsně mine rybník Šlajza. Jeho malou část bude dokonce nutné zasypat. Ke stavbě dálničního tělesa však bude třeba zemina. Tu si mohou silničáři vytěžit přímo na místě a místa těžby se pak zaplní vodou. Vedle rybníka Šlajza tak vzniknou další dva menší rybníky a území kolem nich se změní v park, jejž budou moci Kroměřížané využívat k rekreaci. Park bude zároveň sloužit jako přirozená ochrana pramenišť pitné vody, která zasahují do přilehlé Podzámecké zahrady zapsané v UNESCO. Zároveň park cennou zahradu od dálnice odstíní.
Ani to však není všechno. Park bude jakousi spojkou. Na jedné straně na něj bude navazovat Podzámecká zahrada, která zasahuje až do středu Kroměříže, na druhé naváže na lesy v okolí Plešovce, které se táhnou až za Chropyni. Kolem dálnice bude pás stromů a pod ní si ekologové vymohli biokoridory, jakési tunely, které budou sloužit hlavně k migraci živočichů. "Park bude rekreační zónou. Nebude tam tak přísný režim jako v Podzámecké zahradě. Bude tam možné jezdit na kolech, chodit tam se psy, na ryby, nebo si třeba i na louce zahrát fotbálek," sdělil Vodák. Ještě je však třeba vykoupit několik pozemků, jejichž majitelé se zatím brání. "Chtějí za ně podstatně víc peněz, než dostali ti, kteří nám je už prodali. Na to nemůžeme přistoupit. Ne že by nás to finančně položilo, ale z principu," tvrdí šéf majetkoprávního odboru radnice Jiří Koukal. Koukal věří, že se nakonec město domluví i s těmito vlastníky. Ale i kdyby se to nepodařilo, park bude tak jako tak. "Jen by místo patnácti hektarů měl asi o dva hektary méně a museli bychom změnit projekt," dodal Jiří Koukal.
Úsek D1 Vyškov - Mořice
Délka: 16 km
Převýšení mezi nejníže a nejvýše položeným bodem dálnice v tomto úseku: 70 metrů
Počet mimoúrovňových křižovatek: 3
Délka protihlukových stěn: 5 kilometrů
Celkový počet dílčích stavebních objektů: 120
Vytěžená zemina v zářezech: 1,2 milionu m3
Objem zeminy v násypech: 1,1 milionu m3
Spotřeba betonu na vozovky: 91 tisíc m3
Spotřeba živičných směsí na vozovky: 9 tisíc m3
Plocha zabraná tělesem dálnice: asi 100 hektarů
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu