Nehody a oběti [plný text článku | kategorie: Nehody – ČR, Železniční doprava – ČR | Logistika | hč | 30. 9. 2003] [tisk] Drážní inspekce zaznamenává zvýšení počtu dopravních nehod na železničních přejezdech. Velmi vysoký je i počet osob sražených či přejetých vlakem na trati nebo v kolejišti.V červenci a srpnu došlo v ČR k 45 nehodám na železničních přejezdech, při nichž zemřelo na místě 5 osob a dalších 51 osob bylo zraněno. Za přecházení kolejí nebo chůzi po trati zaplatilo během dvou letních měsíců životem celkem 27 osob, dalších 9 lidí mělo to štěstí, že je projíždějící vlak "pouze" zranil. Jen výjimečně stihne strojvedoucí zastavit vlak, jako 1. července u Staré Role před dítětem v kolejišti. (Vlak při rychlosti 160 km/h ujede za sekundu téměř 45 m.)
Podle zákona o drahách jsou všechna místa na dráze veřejnosti nepřístupná s výjimkou přejezdů a nádraží či zastávek; neplatí to v případě, kdy je dráha vedena po pozemní komunikaci. Zákon také zakazuje chůzi osob ve vzdálenosti menší než 2,5 m od osy krajní koleje dráhy. Tato ustanovení platí i pro všechny tramvajové, trolejbusové a lanové dráhy. Smrtelné úrazy vznikají především na moderních dvojkolejných tratích, na nichž jezdí vlaky po obou kolejích a v libovolných směrech. To si lidé neuvědomují a při přecházení kolejí sledují provoz pouze jedním směrem. Velmi nebezpečné jsou i lokální dráhy se spoustou oblouků. Místní obyvatelé totiž často podceňují relativně malou rychlost souprav a chodí po kolejích a mostech či procházejí tunely. Zakázáno je také vystupovat či nastupovat z vlaků a tramvají za jízdy, což je velmi rozšířený jev, který v případě železnice může skončit těžkým či smrtelným zraněním.