Dopravní nehodovost [plný text článku | kategorie: Nehody – ČR, Železniční doprava – ČR | Auto-moto speciál | Marek Chvála | 30. 9. 2003] [tisk] Státní orgány bijí na poplach. České silnice se stávají džunglí, v níž téměř nikdo nerespektuje daná pravidla. Připravují se radikální opatření, která mají situaci změnit. Není to ale všechno jen dobře nafouknutá bublina? Jak dokládají statistiky, tak nikoliv. Od ledna do srpna 2003 bylo totiž Policii České republiky nahlášeno celkem 125 884 dopravních nehod, při nichž zahynulo 890 osob, 3543 osob bylo zraněno těžce a 20 270 lehce. Hmotná škoda přesáhla astronomickou částku šesti miliard korun.
SROVNÁNÍ. Ještě horší je, že výrazné zhoršení vykazuje proti stejnému období loňského roku naprostá většina ukazatelů. Usmrcených je o necelých devět procent více (o 79 osob), když větší počet lidí přišel na našich silnicích o život za prvních osm měsíců jen v roce 1994 (tehdy byli 903). Jako pohádka zní fakt, že v roce 1987 bylo obětí dopravních nehod "jen" 467...Příčiny nehod zůstávají víceméně stále stejné. Žebříček vede nesprávný způsob jízdy před nedáním přednosti v jízdě a nepřiměřenou rychlostí. Ta však má stále smutný prim u nehod se smrtelnými následky - 329 životů vyhaslo právě kvůli ní. Alarmující je opětný nárůst incidentů způsobených alkoholem. Jeho požití před jízdou zapříčinilo celkem 6327 nehod, tedy 5,3 % z jejich celkového počtu, ale také smrt 94 osob, a to je už podíl 10,6 procenta.
SMRTÍCÍ PŘEJEZDY. Podívejme se nyní na jeden specifický druh dopravních nehod, jenž je, především pro své konstantně závažné následky, veřejností vnímán zvláště citlivě. Jde o střety motorových vozidel a vlaků na železničních přejezdech. Řeč přitom bude právě jen o kolizích těchto dvou nerovných soupeřů. Nehod na přejezdech je totiž podstatně více - za loňský rok se jich stalo 1491, ale jen 245 připadá na srážku s vlakem. Do letošního srpna však jejich počet dosáhl již 193 a zdá se, že pozitivní trend uplynulých let, který vyplývá z tabulky Vývoj nehod končící srážkou s vlakem, nebude bohužel pokračovat. Statistika neuvádí, kolik nehod bylo na chráněných a kolik na nechráněných železničních přejezdech. O lecčems však napovídá údaj, že nejvíce se jich odehrálo na místních komunikacích (celkem 82) a silnicích III. třídy (77). Na kříženích železnice s místní komunikací bylo také nejvíce usmrcených - 17 osob.
Co zarazí, je fakt, že v roce 2002 obecně připadalo na tisíc dopravních nehod necelých sedm obětí, u srážek s vlakem jich bylo 143! Pro ilustraci: na české železniční síti je nyní asi 8800 přejezdů, z toho přes 3600 je vybaveno výstražnou signalizací, tedy semafory nebo závorami. Na více než pět tisíc železničních přejezdů upozorňují pouze dopravní značky. Co k tomu dodat? Snad jen to, že pokud budou řidiči jako při nedávné tragédii v Tlučné u Plzně najíždět na přejezd s vypnutým motorem, profesionálové za volanty městských autobusů nerespektovat varovná světla s tím, že musí stíhat jízdní řád, a objíždění stažených závor bude bezmála národním sportem, těžko pomůže i nejpřísnější represe. Viníky totiž už bude většinou soudit jiná spravedlnost.
Poznámka: V článku byly zpracovány informace od pplk. Ing. Josefa Tesaříka z Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia ČR.
Srážky s vlakem