Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Lidé bojují s dálnicí
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D3 | MF Dnes | jaz | 2. 10. 2003] [tisk]
Tisíce Pražanů asi přijdou o své chaty v Posázaví. Území, kam jezdí za rekreací desetitisíce Pražanů, má navždy změnit dálnice, která přetne Sázavu v nádherném údolí u Kamenného Přívozu. Okolní lesy, které slouží lidem k odpočinku, zahluší motory projíždějících aut. Proti dálnici přitom protestovaly i známé osobnosti - herec Josef Somr, písničkář František Nedvěd či fotbalista Pavel Kuka.
Dálnice ničí Posázaví
Občanská sdružení, která s tímto záměrem nesouhlasí, proto hrozí, že v protestech přitvrdí. Teď vytáhla další trumf. Představila veřejnosti studii o vlivu na životní prostředí, podle kterého je nová komunikace přes Sázavu tou nejdražší možnou variantou. "Do dvou měsíců mají zastupitelé Středočeského kraje rozhodnout, kudy dálnice z Prahy do Českých Budějovic povede, a my nechceme, aby dovolili zničení posázavské přírody," řekl mluvčí sdružení Klid Marek Chráska. Projekt, který připravilo Ředitelství silnic a dálnic, počítá s tím, že by dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic odbočila nedaleko Jesenice od dálničního pražského okruhu a pokračovala kolem Libeře, Jílového u Prahy, Kamenného Přívozu a po obřím mostě přes Sázavu na jih. Proti tomu však již mnoho let bojují zástupci dvaceti obcí a měst v okolí dálnice, takže vytvořili občanské sdružení Klid. Naproti tomu však zástupci Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že tato trasa je nejkratší a podle mluvčí ředitelství Martiny Vápeníkové nejsou v ostatních plánovaných úsecích žádné velké problémy. Stoupenci dálnice přes Jílové také nesouhlasí s možností, kterou navrhují posázavské obce, a to, že místo dálnice by vedla na jih Čech jen rychlostní silnice, která by navázala v Mirošovicích na brněnskou dálnici a kopírovala trasu současné silnice E55 přes Benešov u Prahy. "To je nemožné, dálnice mezi Mirošovicemi a Prahou by v budoucnu nemusela zvládnout obrovský nápor aut," tvrdí Vápeníková. Tomu však sdružení Klid oponuje. "To není pravda, podle studie ministerstva dopravy by dálnice z Prahy na jih Čech byla nejméně využívaná v celé České republice," tvrdí Chráska.
Rozhodnou na kraji
Krajská zastupitelka Milada Mašatová (ČSSD) obviňuje hejtmana a radní, že se snaží prosadit dálnici přes Posázaví bez ohledu na názory obcí."S nikým se nebaví, ani s obecními zastupiteli, ani s lidmi z občanských sdružení. Já jsem proti dálnici, protože si myslím, že bude daleko dražší, než se počítá v projektu. Bude to taková tvrdší varianta pražského skleníku Fata Morgana," soudí Mašatová. Ať dopadne rozhodování jakkoliv, výsledkem budou protesty poražených.
Občanská sdružení nechtějí dálnici přes Posázaví (Most přes Sázavu 108 m vysoký 1,1 km dlouhý). Vadí jim, že komunikace zničí krajinu v okolí Sázavy, kam jezdí za rekreací tisíce lidí. Navrhují proto, aby z Prahy na jih Čech nevedla přes Jílové a Sázavu dálnice, ale místo toho se postavila rychlostní silnice od brněnské dálnice v Mirošovicích v trase současné silnice E 55.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu