Jižní obchvat stál přes pět miliard [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | vha, dík | 2. 10. 2003] [tisk] Za každý metr nového obchvatu Olomouce ve směru od Ostravy na Prahu stát zaplatil zhruba 340 tisíc korun. Na patnáctikilometrovém úseku čtyřproudové silnice je několik mimoúrovňových křižovatek a dvaatřicet mostů. Nejdelší je estakáda u Nemilan dlouhá téměř půl kilometru. Obchvat stál celkem 5,1 miliardy korun. "Ještě se musí opravit silnice, které jsme při stavbě užívali, vybudovat polní cesty, aby se zemědělci dostali k polím, vrátit dočasné zábory a rekultivovat asi deset hektarů pozemků, na kterých jsme měli staveniště," řekl ředitel stavby obchvatu Aleš Novák. Jinak je podle něj již všechno připraveno na pondělní slavnostní otevření jedné z nejdůležitějších a nejočekávanějších dopravních tepen v Olomouckém kraji.
Téměř dokončený obchvat se zejména na sklonku léta stal rájem pro bruslaře a cyklisty, protože nikde jinde na střední Moravě neexistovala tak dlouhá a rovná dráha. Stavba obchvatu začala v roce 1999. Nejprve zde kopali archeologové a například u Nemilan našli mnoho cenných nálezů a pohřebišť. Stovky nákladních aut pak přesunuly asi dva miliony kubíků zeminy. Vozovku tvoří především betonový povrch, který je sice dražší, ale má minimální náklady na údržbu. Na mostech však beton není, protože by mohl popraskat. Stavbaři proto použili modifikované asfalty, které mají tvarovou paměť a neměly by se tak brzy projezdit. Piloty, na kterých stojí mosty, jsou šestnáct metrů hluboko v zemi.
Obchvat protíná řada místních silnic, železnice, řeky a jsou zde i biokoridory. V těsném okolí již sadaři vysázeli stromky a vzniklo zde i několik jezírek a rybníčků. Nemilany si prosadily průhlednou protihlukovou stěnu dlouhou více než kilometr, na které jsou siluety dravců. Měly by postrašit drobné ptáky, aby se o sklo nezabíjeli. Definitivně skončí práce na obchvatu Olomouce až příští rok v červnu, do té doby silničáři utratí ještě asi dvě stě milionů korun. Hned potom bude podle všeho pokračovat stavba první části navazujícího obchvatu od Slavonína ve směrem na Hradec Králové.