Spor o dálnici D3 se opět rozhořel [plný text článku | kategorie: Dálnice – D3 | MF Dnes | jas | 2. 10. 2003] [tisk] Kraj se s námi nebaví, tvrdí odpůrci navrhované trasy. V Jílovém se včera sešli odpůrci navrhované trasy dálnice D3 z Prahy do Budějovic. Tvrdí, že s nimi kraj vůbec nekomunikuje. Po několika měsících zdánlivého klidu se opět rozhořel spor o trasu dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic. Odpůrci navrhované trasy kritizují středočeský Krajský úřad, který se podle nich chystá schválit územní plán, v němž je trasa dálnice zahrnutá, aniž by s nimi komunikoval. "Není to pravda," oponuje náměstek středočeského hejtmana Karel Vyšehradský. "Do procesu vytváření studie o dopadech stavby na životní prostředí EIA zahrnujeme veškeré připomínky, které dostaneme. Stojí nás to obrovské peníze, a navíc se kvůli tomu vše o tři roky oddálilo," tvrdí Vyšehradský s tím, že kraj má v současné době vedle trasy dálnice D3 další tři varianty, jež řeší dopravu směrem na jih, a několik podvariant. Všechny mají podle náměstka stejné šance.
Občanská sdružení a některé obce, které odmítají stavbu dálnice D3, prosazují variantu, jež mluví o využití a rozšíření stávající silnice první třídy z Mirošovic do Českých Budějovic. "Tato varianta je užší, levnější a lépe se přizpůsobí mnohdy až horskému terénu na trase," řekl koordinátor alternativního návrhu Jan Klika při včerejším jednání, které odpůrci svolali do Jílového. "V okolí Jílového se potýkáme s dopravními problémy, ty jsou však pouze lokální a dálnice je nevyřeší," upozornila starostka Jílového Květa Halanová.
Jinak ale mluví obce v okolí silnice první třídy, která by se podle alternativního návrhu měla rozšířit. Například starosta Miličína na Benešovsku Vlastimil Poustecký si nedokáže bez dálnice další život představit. "Aut neustále přibývá, už takhle nám ztěžují život. Nepomůže ani obchvat kolem obce. S tím navíc nesouhlasíme také proto, že by vesnici úplně rozdělil," míní Poustecký. Konečné rozhodnutí na středočeském Krajském úřadě zřejmě do roka nepadne. Podle náměstka hejtmana Vyšehradského bude nutné nejdříve zhodnotit všechny varianty, což pravděpodobně zabere celý příští rok, a teprve pak přijde na řadu schvalování územního plánu. Stavba dálnice D3 začala loni u Chotovin na Táborsku. V konečné fázi by měla měřit 140 kilometrů a předpokládané náklady činí 24 miliard korun.