Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Plzeňský obchvat mají otevřít Klaus i Špidla
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D5, Dálnice – D3 | Právo | Jiří Novotný a Ivan Blažek | 3. 10. 2003] [tisk]
V polovině prosince začne motoristům konečně sloužit dálniční obchvat Plzně na jinak už dokončené dálnici D 5 (Praha-Rozvadov). Zatím jen v provizorní podobě, kdy jeho chybějící střední část dočasně nahradí silnice druhé třídy II/180. Přesto se na 15. prosince chystají v Plzni velkolepé oslavy za účasti prezidenta i premiéra. "Silnice II/180 bude v úseku využívaném pro dálniční dopravu opravena do poloviny prosince tak, aby snesla provozování objížďky. Předpokládáme, že bude muset být takto využívána zhruba tři roky," sdělila Právu tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková. Zmíněné provizorium umožní, aby z města zmizely tisíce kamiónů. V Plzni 15. prosince očekávají účast až šesti set hostů. "Přijet by měla celá vláda. Pásku přestřihnou zřejmě prezident Václav Klaus a premiér Vladimír Špidla," prozradil koordinátor stavby obchvatu Petr Otásek.
"Kolona zhruba dvou stovek vozidel projede celý otevřený úsek obchvatu a poté na odpočívce u Šlovic zazní projevy. Následovat bude raut. Oslavy skončí až po setmění a je dost možné, že policie tedy raději nechá obchvat pro veřejnost zprovoznit až druhý den," prohlásil Otásek. Policie však popřela, že by se tímto problémem již zabývala. Výstavba posledního úseku obchvatu, jehož součástí je 380metrový tunel pod vrchem Valík, se rozjede nyní na podzim a dokončena má být ve druhé polovině roku 2006. Výběrové řízení na zmíněný tunel vyhrálo konsorcium firem Dálniční stavby Praha, Berger Bohemia a Metrostav, které ho slibuje postavit za 2,4 miliardy korun. Stavbu tunelu brzdili od roku 1996 ekologičtí aktivisté. Zakoupili si pozemek o rozloze 250 metrů čtverečních, aby mohli blokováním jeho odkupu bojovat za změnu trasy. Nakonec ale přistoupili na to, že pozemek prodají státu.
Vrcholí spory o dálnici D 3
Na rozdíl obchvatu Plzně se Ředitelství silnic a dálnic kvůli sporům s ekology a některými obcemi stále ještě nepodařilo výrazněji pokročit ve výstavbě další významné komunikace-dálnice D 3 (České Budějovice-Tábor-Praha). V současné době jsou na její 151 kilometrů dlouhé trase ve výstavbě pouze úseky Chotoviny-Stoklasná Lhota a Stoklasná Lhota-Čekanice. Platné stavební povolení má rovněž úsek od čekanického mostu po už dokončený dálniční obchvat Tábora. Jasno však stále ještě není o tom, kudy vlastně povede D3 od Prahy do Tábora. Ministerstvo životního prostředí požadovalo již za předchozího šéfa tohoto resortu Miloše Kužvarta, aby se zrušil celý plánovaný úsek D 3 mezi Prahou a Meznem, kde je kolem řeky Sázavy oblíbená rekreační oblast. Na dálnici či rychlostní komunikaci by se podle MŽP měla zmodernizovat dnešní silnice I/3, kterou se jezdí z Mirošovic přes Benešov, Votice a Miličín do Českých Budějovic. Tato čtyřpruhová komunikace by v Mezně navázala na dálnici D3. Oblast Posázaví by tak zůstala uchráněna od dálničních mostů. Naopak představitelé Prahy, Jihočeského i Středočeského kraje jsou jednoznačně pro vybudování D 3 v původně navrhované trase, tedy od obchvatu Prahy přes Posázaví do Mezna a dál přes Tábor do Českých Budějovic.
Ministerstvo životního prostředí loni požádalo Prahu a Středočeský kraj, aby v územních plánech bylo navrženo několik variant trasy D 3. Původně se tak mělo stát do konce roku 2002, avšak k rozuzlení se spor blíží až teď. Ve středu svolali odpůrci plánované trasy do Jílového tiskovou konferenci. Koordinátor alternativního návrhu Jan Klika novináře informoval, že návrh územního plánu Benešovska, o němž má středočeské krajské zastupitelstvo rozhodovat 11. listopadu, skutečně obsahuje řadu variant. Včetně možnosti vybudovat od Mirošovic do Tábora místo dálnice k přírodě šetrnější komunikaci E 55, která by využila některých částí dnešní silnice I/3 a zcela by se vyhnula dolnímu Posázaví.
Využít lze peněz od Evropské unie
Kvůli vleklým sporům ovšem hrozí, že do roku 2010 bude hotova jen polovina dálnice D 3. Přitom na ni má navázat rychlostní komunikace R 3 z jihočeské metropole na českorakouský hraniční přechod Dolní Dvořiště-Wullowitz. Tam by se R 3 měla již v roce 2010 propojit s chystanou rakouskou čtyřproudovou rychlostní komunikací S 10. Letos v červnu byla navíc dálnice D 3 zařazena jako součást magistrály Drážďany-Praha-Linec do seznamu evropských prioritních dopravních projektů. Podle náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka tak bude možné na její výstavbu využít i peněz z fondů Evropské unie. Tím více je potřeba letité spory rozetnout a konečné rozhodnutí o trase už neodkládat.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu