Koridory zahrnou i trasu Brno - Vídeň [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – ČR: ostatní | Rovnost | kl/čtk | 4. 10. 2003] [tisk] "Dohodli jsme se na vytvoření společného řízení přípravy a výstavby multimodálních koridorů," řekl včera na tiskovce v Židlochovicích ministr dopravy Milan Šimonovský po skončení dvoudenního jednání s ministerskými kolegy Rakouska a Slovenska. Takzvané multimodální koridory by měly sloužit všem druhům dopravy, které se budou vzájemně kombinovat. Vytvoří základní evropskou dopravní síť a přes území České republiky povedou dva. Česko, Slovensko a Rakousko se chtějí v rámci Evropské unie zaměřit především na podporu výstavby koridoru Brno - Vídeň, hlavními městy Slovenska a Rakouska Bratislava - Vídeň a také na spojení z Prahy do rakouského Lince. Šimonovský uvedl, že koordinace mezi zeměmi při dopravních stavbách je důležitá a umožní i přístup k penězům z fondů Evropské unie na rozvoj dopravy.
Vedoucí sekce pro silniční, námořní a železniční dopravu rakouského ministerstva Christian Weissenburger k tomu doplnil, že ministři se rovněž dohodli, že budou hájit jednotné stanovisko i při řešení další dopravní problematiky v rámci Evropské unie. Slovenský ministr dopravy, pošt a telekomunikací Pavol Prokopovič podotkl, že se budou také vzájemně informovat a koordinovat při projektech, jež se budou týkat jen dvou zemí. Velmi aktuální záležitostí je silniční tah Brno - Vídeň. Na moravském straně to znamená dobudování asi 35kilometrového úseku. Nyní se posuzuje vliv na životní prostředí u tří variant trasy, z nichž si Jihomoravský kraj vybere tu, která bude zapadat do jeho územního rozvoje, doplnil Šimonovský. Ministr předpokládá, že o vedení trasy bude rozhodnuto do dvou let a silnice bude hotová do roku 2009. Ke komplikacím v budování tahu z Brna na Vídeň Weissenburger poznamenal, že situace se od počátku 90. let změnila a Rakousko má nový plán výstavby spojnic na svém území. Doufá, že začátek užší spolupráce při budovaní mezinárodních koridorů umožní v budoucnu lepší plánovaní a organizaci staveb mezi Českou republikou, Rakouskem i Slovenskem.
Otázka lepšího napojení Brna na Vídeň se přetřásá už řadu let. Počátkem 90. let chtěla Česká republika vybudovat čtyřproudou silnici z Brna až k rakouským hranicím u Mikulova. Rakouská strana ale byla proti. Nyní zase Rakousko začalo budovat dálniční tah k Mikulovu a v tuzemsku se proces zdržuje kvůli debatám o variantách výstavby a snaze Břeclavi, aby trasa vedla okolo tohoto města. Šimonovský včera po jednání opět zdůraznil, že Rakousko a ČR si potvrdily zájem uzavřít mezivládní dohodu o vedení trasy rychlostní komunikace přes Mikulov.