Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Firmy, které staví tunel na D8, pokácely les. Hrozí jim pokuta
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D8, Děti Země | MF Dnes | Milan K. Osvaag | 4. 10. 2003] [tisk]
Až tři miliony korun mohou zaplatit firmy za vykácení lesa, na jehož místě vzniklo staveniště pro dálniční tunel Panenská u Libouchce na Ústecku. Porušení zákona, na které upozorňovali ekologičtí aktivisté z organizace Děti Země, potvrdili i státní úředníci. Zatímco tunel za zhruba čtyři miliardy korun stavební povolení má, dočasné staveniště nikoliv a teprve na něj čeká. Během jeho přípravy se podle ekologů stavitelé dostali třikrát do křížku se zákonem. "Jedno porušení právních předpisů jsme již prokázali a hrozí za něj až milionová pokuta. Ve dvou dalších případech čekáme na potřebné výklady a stanoviska. I v každém z těchto případů můžeme udělit pokutu až milion korun,"potvrdila včera vedoucí oddělení ochrany přírody České inspekce životního prostředí v Ústí nad Labem Jana Moravcová. Inspekce podle ní zahájila šetření právě na popud Dětí Země.
Podle připravovaného rozhodnutí dostane pokutu firma, která vykácela necelý hektar lesa. To má podle ekologů na svědomí Polesí Střekov. Protože k vykácení lesa chybělo vyjádření ekologů k zásahu do významného krajinného prvku, kterým les podle zákona je, hrozí firmě i druhá pokuta až do milionu korun. "Požádali jsme o výklad zákona ministerstvo pro životní prostředí. Pokud potvrdí porušení zákona, bude s největší pravděpodobností následovat pokuta,"vysvětluje Moravcová. Třetí postih hrozí Metrostavu, který tunel buduje. Zařízení staveniště totiž narušilo krajinný ráz, aniž by existovalo ochránci přírody podepsané stanovisko k tomu, jak hodně krajinu poškodí. Podle inspektorů životního prostředí je zapotřebí počkat na posudek Agentury ochrany přírody. V tomto případě ale podle všeho pochybil ústecký magistrát. Moravcová potvrdila, že magistrát se odvolával ve svém stanovisku na studii posouzení vlivu na krajinu stavbou celé dálnice. "Jenomže tady jde o úkony stavebního řízení pro jednotlivou stavbu, kde je posouzení třeba také,"doplňuje Jana Moravcová.
Zařízení staveniště navíc nemá ještě ani stavební povolení. "Přijde mi podivné se takhle detailně zabývat přípravou staveniště. Spíše jsou to jen samé obstrukce,"řekl k problému výrobní a technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina. Stavební firma podle něj postupovala podle projektu a zařízení staveniště bylo dlouho provizorní jen na základě ohlášení na stavebním úřadu. Teď je ale podle Hrdiny zapotřebí se připravit na zimu. Proto další stavební úpravy, které si žádají stavební povolení. Podle informací stavebního úřadu v Libouchci jej ale firma získá dodatečně teprve po 9. říjnu. Pracovníkům úřadu takový postup připadá zcela běžný. Hrdina nevyvrátil, že by v případě milionové pokuty firma volala k zodpovědnosti ústecký magistrát. Ten však podle slov tiskového mluvčího Milana Knotka vede v současné době řízení o odstranění stavby. Aby toho nebylo málo, vede stejné řízení i stavební úřad v Libouchci. První výsledky se mají objevit koncem příštího týdne.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu