Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Velký třesk? Tak napůl...
[plný text článku | kategorie: Nehody – ČR | Svět motorů | Jaroslav Šafránek | 7. 10. 2003] [tisk]
O chystané novele zákona č. 361/2000 Sb. Ministerstvo dopravy vyrazilo do boje za bezpečnější silnice osvědčeným způsobem - novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích. Statistiky nehodovosti dávají aktivitě lidí kolem ministra dopravy Milana Šimonovského za pravdu, v poslední době alarmují samými smutnými čísly. "Pro nás je v současné době stěžejní udělat všechno pro to, aby se snížila nehodovost," podotkl ministr před nedávnem, když vysvětloval důvody, proč se ze všemi očekávaného "velkého třesku" stala pouhopouhá "úprava zásadních otázek, které řeší nejpalčivější problémy v silničním provozu". Jistě, lze namítat, nebylo-li by lepší iniciovat zcela nový zákon, vždyť komise dopravních odborníků předložila po dlouhých třech měsících debat začátkem letošního roku 116 pozměňovacích návrhů! Ale termín vstupu do Evropské unie se blíží, a tak buďme rádi alespoň za osm z nich, které pak na ministerstvu prošly "kvalifikací". Platnost by měl ve "finále" stvrdit svým podpisem prezident.
V současném okamžiku se novela zákona č. 361/2000 Sb. nachází na konci meziresortního připomínkového řízení. Do 8. října se musely kontaktované instituce znovu zamyslet a využít poslední možnosti k projevení iniciativy. Jakmile jejich připomínky skončí na stole ministra Šimonovského, nastoupí procedura politická. Kompletní novelu převezme na přelomu října a listopadu předseda vlády a následně poslanci. Pokud se všechno vydaří, mohli by čeští řidiči pocítit "změnu klimatu" ke dni 1. května 2004. Ve hře je spousta zásadních věcí. Stěžejním bodem novelizace je návrh bodového systému, na jehož základě bude možné odebrat řidičské oprávnění. Uvažuje se o navrácení pravomoci policie zadržet v místě přestupku řidičský průkaz a osvědčení o registraci, hrozí zvýšení pokut a hříšníci budou pro návrat za volant povinni podstoupit doškolovací kurs a následně rovněž přezkoušení z odborné způsobilosti (to upravuje návrh změny zákona č. 247/2000 Sb., který koresponduje se "tři sta šedesát jedničkou" - poznámka autora). Úpravy znění se dočká i pasáž o užívání bezpečnostních pásů a dětských zádržných systémů (autosedaček). A to není zdaleka všechno. Jednoduše, tuzemský i zahraniční motorista se má dočkat spousty nových paragrafů.
Komise mínila, ministerstvo měnilo
Vraťme se na začátek. Na podnět ministerstva dopravy se v první čtvrtině letošního roku sešla skupina více než dvaceti dopravních odborníků širokého spektra názorů. Nechyběli zástupci zainteresovaných ministerstev dopravy a vnitra, vojenské policie, Ředitelství služby dopravní policie policejního prezidia, Autoklubu ČR, pražského magistrátu a krajských úřadů, Dopravní akademie, Asociace autoškol, Centra dopravního výzkumu nebo Ředitelství silnic a dálnic. Po několika společných setkáních této komise vznikl návrh, svou šíří zasahující zřejmě do každé části stávajícího platného zákona č. 361/2000 Sb.
"Myslím, že se každý z nás snažil odvést maximum. Nejen kvůli resortu, který zastupoval, ale pro všechny motoristy," poznamenal k tomu npor. Josef Daniška (na snímku), policejní rada Ředitelství služby dopravní policie ČR, který byl jednáním celou dobu aktivně přítomen. "Od začátku bylo jasné, že zákon 361 (platný od 1. ledna 2001) není vyhovující. Proto jsme prošli celé jeho znění, jeden paragraf po druhém, a zvažovali, zda je to aplikovatelné, i s ohledem na blížící se vstup Česka do EU. Zpětně si ovšem myslím, a asi nebudu sám, že naše práce byla bohužel nedoceněna," dodal zklamaně. Nelze se tomu divit. Množstvím připomínek připravili on a jeho kolegové téměř kompletní nový zákon, ale ministerstvo dopravy vzalo v úvahu jen nepatrný zlomek těchto "nápadů". A připomeňme taktéž, že jde již o šestou novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích během dvou a půl roku jeho účinnosti.
"Všechny (předchozí) novely zákona č. 361/2000 Sb. byly provedeny v souvislosti se změnou jiných, souvisejících zákonů," uvedla Ludmila Roubcová (na snímku), ředitelka odboru PR a BESIP při ministerstvu dopravy. "Novely se dotkly pouze jednotlivých ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích a nepředstavovaly zásadní změnu právní úpravy." Dále přiznala, že "po dobu účinnosti a aplikace právní úpravy se shromáždila celá řada poznatků, podnětů a návrhů na změny a doplnění této úpravy", nicméně je nutné novelizovat hlavně tak, "aby byla zajištěna vyšší bezpečnost provozu". I proto nechce ministerstvo měnit celý zákon. "Rozhodli jsme se novelizovat v těch oblastech, které by měly výrazně přispět k bezpečnosti a plynulosti provozu na silnicích, a zvýšit sankce za tyto přestupky," podotkla Roubcová.
Body, doškolení a přezkoušení
"Trumfovým esem" chystané novely zákona č. 361/2000 Sb. se dá nazvat systém bodového hodnocení řidiče, navržený coby příloha k zákonu pod názvem "Porušení předpisů o provozu na pozemních komunikacích, zařazená do systému bodového hodnocení" (její plné znění si můžete přečíst v samostatném rámečku uvnitř tohoto textu, pozn. autora). Princip je poměrně jednoduchý. Za každý přestupek obdrží neukázněný řidič určitý počet bodů, seřazených do stupnice dle závažnosti od sedmi (nejvyšší) do jednoho (nejnižší) bodu. V okamžiku, kdy počet bodů na kontě řidiče dosáhne hranice dvanácti (a více), bude dotyčný potrestán odnětím řidičského oprávnění. Hodnocením závažnosti přestupků byl pověřen obecní úřad obce s rozšířenou působností, jenž zároveň povede i veškerou registraci "hříšníků". Důležitým pravidlem je fakt, že na konci každého roku budou v hodnocení dva body zahlazeny.
Tento systém není v Evropě nijak neobvyklý. S různými obměnami (např. ve Francii body nepřičítají, ale odečítají ap.) jej praktikují třeba ve Skandinávii či Německu. "A všude se body osvědčují," konstatovala Vlasta Rehnová (na snímku), psycholožka Centra dopravního výzkumu. "Jde o to naznačit řidiči, že opuštěním autoškoly jeho učení v provozu nekončí. Kdo nedodržuje předpisy, je brán jako někdo, kdo dělá chyby a potřebuje poučit. Mně osobně v návrhu příliš chybí, že se nerozlišují ještě části represivní a nápravná. Řidič bude správně potrestán, ale nikdo mu nevysvětlí, za co. Navrhované doškolení a přezkoušení je sice dobrá myšlenka, ale přece jen mi tam chybí ještě něco navíc, zejména zdravotní prohlídka či psychologické vyšetření," pokračovala.
Zastavme se ještě na chvilku u zavedení povinnosti absolvování doškolovacího kurzu v délce šestnácti hodin a následného přezkoušení z odborné způsobilosti (jde o už zmiňovanou úpravu zákona č. 247/2000 Sb.). Co si o tom myslí Lubomír Pachman, který v komisi odborníků na dopravu zastupoval vedení Asociace autoškol? "Ve stávajícím návrhu se nehovoří o tom, zda náplní oněch šestnácti hodin bude teoretická či praktická část. Nelíbí se mi ani to, že se mluví pouze o sankcích. Zapomíná se, že ne každý řidič má dobré senzomotorické vlastnosti (součinnost vnímání a pohybu - poznámka autora), které ovlivňují jeho jízdu. Proto postrádám lepší členění. Všechno ostatně budeme v mezirezortním řízení připomínkovat," uvedl. Za zmínku jistě stojí i to, že pokud žadatel o řidičské oprávnění u zkoušky z odborné způsobilosti neuspěje, zaplatí za opakování zkoušky příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností částku 700 Kč a za každé další opakování 1500 Kč. "Otázkou však zůstává, zda spíše než o zjišťování odborné způsobilosti řidičů nepůjde hlavně o obohacování pokladen obecních úřadů," poznamenal k tomu Pachman.
Dobrá myšlenka, špatná realizace
Obecně je návrh bodového hodnocení řidiče přijímán pozitivně. "Dopravní policie volala po něčem takovém už od roku 1998," prohlásil policejní rada Daniška, ale jedním dechem dodal, že bodování jednotlivých přestupků zřejmě vzbudí polemiku. "My jsme jen vytvořili institut bodového systému, body jako takovými se zabývalo ministerstvo dopravy. Samozřejmě, ne se vším se dá souhlasit. Je zřejmé, že průjezd křižovatkou na červenou je společensky mnohem nebezpečnější než třeba zneužití oranžového světla, přestože návrh bodového hodnocení říká opak. Je možné, že po meziresortním připomínkovém řízení to bude jinak. Jsem si jistý, že se k tomu řada odborníků vyjádří." Podobného názoru je i Václav Špička (na snímku), sekretář Autoklubu ČR pro bezpečnost silničního provozu. "S bodovým systémem jako takovým vřele souhlasím, ale je nutné přesně rozlišit, co bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu. Chyb je mnoho a pevně věřím, že se je, než bude hotová novela odevzdána vládě, podaří opravit."
Mírné zklamání nezakrýval ani Zdeněk Svátek (na snímku), odborný poradce AČR v oblasti předpisů o silničním provozu. Také on navrhuje bodové ohodnocení přehodnotit. "Jednotlivé přestupky jsou z hlediska společenské nebezpečnosti posuzovány špatně a Autoklub ČR má za cíl, aby tomu tak nebylo," poznamenal. "Nejsem pro to, aby se zákon opisoval, ale stačilo, aby se autoři navržené stupnice podívali do německého nařízení o připuštění osob v silničním provozu. Tam je nebezpečnost rozlišena naprosto přesně a srozumitelně." Pravdivá jsou také slova Lubomíra Pachmana z Asociace autoškol, když podotkl, že "čeští řidiči - a přiznejme si to - nestudují pravidla, aby se vyvarovali chyb, ale proto, aby je mohli obejít. Body musejí být určeny správně, jinak systém ztratí na účinnosti."
Rozšíření pravomocí dopravní policie
Poté, co ze zákona o provozu na pozemních komunikacích zmizela k 1. lednu 2001 možnost dopravní policie zadržet v místě přestupku či nehody řidičský průkaz a osvědčení o registraci vozidla, došlo ke mnoha politováníhodným situacím. Stačí vzpomenout na kauzu Adolfa Pecha (SM 34/03). Přestože to bylo v očividném rozporu s rozumem, byl mu coby viníkovi tragické havárie po propuštění (až do doby nového soudního jednání) řidičský průkaz navrácen, a on tak může zpátky za volant. Hlasy, zda by nebylo správné tuto pravomoc policii navrátit, vznesli samotní dopravní policisté pouhých pár měsíců poté, co zákon č. 361/2000 Sb. nabyl účinnosti.
V návrhu aktuální novely se hovoří, že policista může při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu zabránit v jízdě řidiči a zadržet jeho řidičský průkaz například: řídil-li vozidlo pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky, odmítl-li se podrobit dechové zkoušce a lékařskému vyšetření, které by alkohol či návykovou látku v krvi prokázalo, nebyl-li držitelem řidičského oprávnění příslušné skupiny nebo podskupiny, je-li důvodně podezřelý, že spáchal trestný čin v přímé souvislosti s dopravní nehodou, či řídil-li motorové vozidlo, přestože mu byl soudem uložen trest nebo správním úřadem uložena sankce zákazu řízení motorových vozidel. Když se podobného jednání dopustíte po 1. květnu 2004, budete mít vážný problém. Stejně přísným metrem je měřeno i v otázce zabránění v jízdě a zadržení osvědčení o registraci.
Přesto zůstávají dopravní policisté nadále nespokojení a v připomínkovém řízení k tomu jistě řeknou své. "Přáli bychom si, aby byl výčet možností, kdy můžeme řidičský průkaz zadržet, taxativně rozšířen, a to podstatně. Např. v případě, kdy řidič zavinil dopravní nehodu, při níž došlo k usmrcení nebo zranění osoby, ujel z místa dopravní nehody, na které měl účast, nebo překročil nejvyšší dovolenou rychlost, stanovenou zákonem či dopravní značkou o 40 km/hod a více v obci nebo o 50 km/hod a více mimo obec," prohlásil npor. Josef Daniška. Podobným postihem by mohli být potrestáni i sami policisté, poněvadž další připomínkou "dopraváků" je neoprávněné užití zvláštního výstražného světla modré barvy, příp. doplněného i o výstražné znamení zvukové. "Je to správná připomínka," podotkl k tomu Daniška a dodal: "Policie musí začít sama u sebe, jít veřejnosti příkladem. Trest za zneužití majáčku by měl být samozřejmý, stejně jako poutání se bezpečnostním pásem v běžném provozu. Totéž platí pro ostatní složky, které mohou modrý maják používat."
Co můžeme dále očekávat
V předchozích odstavcích jsme se věnovali především klíčovým záležitostem novely zákona č. 361/2000 Sb. (bodový systém a navrácení pravomocí dopravním policistům), na řidiče však útočí další, neméně důležité návrhy. Samostatnou částí navržené novely je užívání zádržných bezpečnostních systémů. Striktně a taxativně jsou ustanoveny výjimky z připoutání se, dětské sedačky budou mít automobily povinně na všech typech komunikací a zdravotní důvody, jež užívání pásů zabraňují, bude třeba doložit platným lékařským potvrzením. Poprvé se hovoří o řidičském průkazu Evropského společenství a upravuje se také možnost zahraničních řidičů získat český řidičský průkaz. Dále něco pro milovníky pokut: policista vám podle uvažované novely může v blokovém řízení udělit sankci až do výše 5000 Kč, když doposud byla částka maximálně 2000 Kč (zde půjde o změnu zákona o přestupcích, s níž "tři sta šedesát jednička" v některých paragrafech koresponduje, mírných změn doznají i jiné zákony).
Postihy se zvednou i u cizinců, kteří by si to, jak jezdí u nás, doma rozhodně nedovolili. Aby byla záruka, že se po odmítnutí platby pokuty na místě přestupku dostaví ke správnímu úřadu za účelem jeho dodatečného projednání, má dopravní policista právo vybrat od nich kauci až 50 000 Kč, v souvislosti se závažností daného přestupku. Tato kauce se postiženému vrátí, ale musí svůj prohřešek vysvětlit před komisí. A v neposlední řadě bude upraven již zmiňovaný zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, tedy otázka doškolovacího kurzu a přezkoušení. "Jsou to rozumné a důležité věci, ale mrzí mě - a určitě nebudu sám, že to nenapraví všechny nedostatky, které zákon č. 361/2000 Sb. obsahuje," shrnul vítězství i porážky plánovaného "velkého třesku", který se smrsknul na osm ministerstvem dopravy uznaných připomínek, odborný poradce Autoklubu ČR Zdeněk Svátek.
Čeho se naopak nedočkáme
Opomenout vyjmenování návrhů odborné komise, které ministerstvo dopravy zatím nepřijalo, by bylo na škodu. Např. se neřeší věc mimořádně citlivá, a to dokazování přestupku policejní kamerou. Majitel (jestliže neřídil) sice má povinnost ohlásit, kdo seděl za volantem jeho vozu, a byl tak potrestán, ale jen v případě, nejde-li o rodinného příslušníka. "Je to výsměch. Někdo tam v podstatě napsal, že to majitel auta nemusí říct, když nechce. To je vyložená schválnost," stěžoval si před nedávnem v tisku pplk. Zdeněk Bambas (na snímku), ředitel Služby dopravní policie ČR. "S tím se nedá, než souhlasit," podpořil jeho názor právník Svátek. Nedočkáme se povinného celoročního svícení aut a zákazu předjíždění kamionů ve sněhových kalamitách, nebo otázky přednosti na kruhových objezdech (chybí soulad s legislativou jiných evropských zemí). Nedochází ani k upřesnění výkladu o jízdě křižovatkou, ačkoliv např. podle Autoklubu ČR hrozí při striktním dodržování současných ustanovení zablokování křižovatek s velikým provozem. Dosud neprošel i zákaz vzájemného předjíždění nákladních automobilů na dálnici, pokud je pracovní den. A ve výčtu lze dlouho pokračovat.
Množství věcných připomínek měly snad všechny v komisi zastoupené resorty, ministerstvo ale zarputile prosadilo dílčí úpravy zákona namísto komplexní revize, jež by upravila všechny nepřesnosti. "Celkem 108 připomínek teď není podle ministerstva dopravy aktuálních. Škoda. V komisi jsem přitom navrhoval, aby byly z důvodu přehlednosti vypracovány dva zcela nové samostatné zákony, přičemž jeden by se týkal pouze zásad chování v provozu na pozemních komunikacích a druhý by zahrnoval otázky, hovořící o řidičských průkazech. Na otázku, kdy to bude aktuální, mi jedna právnička z ministerstva dopravy o přestávce jednání komise řekla, že se o tom uvažuje, ale udělá se to, až bude vhodná doba. Kdy ona vhodná doba nastane, to už mi bohužel neobjasnila," konstatoval Svátek mrzutě.
Od odborníků k politikům
Ale ani pouhých osm "posvěcených" návrhů nemusí být pro dopravní odborníky, kteří chtěli zprůhlednit platné zákony a pomoci s palčivým problémem v otázce bezpečnosti na silnicích, tím největším zklamáním. Životnost i obsah novely totiž po předložení vládě naberou kurz do neklidných vod poslanecké sněmovny, senátu a prezidentské kanceláře. A protože je většina politiků zároveň řidiči (nicméně v drtivé většině laiky na dopravní problematiku), dočkáme se jistě dalších zásadních zásahů a změn. Jen nezbývá než věřit, že nebudou v duchu předešlých úvah typu "a když budu při odbočování na motocyklu ukazovat pravou rukou, tak mojí babetě chcípne motor", nebo "kdo neumí rychle jezdit a přitom kouřit a telefonovat, tak nemá právo vyjet do silničního provozu" apod.
"Respektuji, že poslanci, senátoři a prezident rozhodují o zákonech této země. Ale mrzí mne, když nerespektují stanoviska dopravních odborníků, kteří nad novelou strávili hromadu času a uplatňují jen svou osobní zkušenost coby řidičů či chodců," podotknul Václav Špička z Autoklubu ČR a Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu dodala: "Ministerstvu dopravy chybějí páky, kterými ve sněmovně pojistí, aby se do novely nedostaly hlouposti a nepřesnosti. Právě v tomto duchu probíhalo schvalování stávajícího platného zákona č. 361/2000 Sb. Byla jsem mu přítomna a opravdu mě tehdy zarazilo, jak se k nám poslanci chovali. Pevně doufám, že v okamžiku, kdy se stávající novela k politikům dostane, to nedopadne stejně jako před třemi lety."
Body za přestupky
Porušení předpisů o provozu na pozemních komunikacích, zařazená do systému bodového hodnocení
7 bodů
* řízení vozidla ve stavu vylučujícím způsobilost, který si řidič přivodil požitím alkoholického nápoje nebo užitím jiné návykové látky
* odmítnutí řidiče podrobit se na výzvu dechové zkoušce ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem
* odmítnutí řidiče podrobit se na výzvu lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem v případě, že dechová zkouška byla pozitivní, ačkoli to není spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví
* řízení motorového vozidla bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění
* řízení motorového vozidla řidičem, kterému byl zadržen řidičský průkaz
* řízení motorového vozidla bez držení platného osvědčení profesní způsobilosti řidiče nebo platného potvrzení o školení řidičů podle zvláštního právního předpisu
* řízení motorového vozidla bez držení platného posudku o zdravotní způsobilosti
6 bodů
* řízení vozidla bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky nebo v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky, po kterou je řidič ještě pod jejich vlivem
* vjíždění na železniční přejezd v případech, ve kterých je to zakázáno
* při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání v místě, kde to není dovoleno
* způsobení dopravní nehody, která musí být podle § 47 odst. 4 zákona neprodleně ohlášena policistovi
* neprodlené nezastavení vozidla při dopravní nehodě
* při nehodě podle § 47 odst. 4 zákona neohlášení dopravní nehody policistovi nebo nedovolené opuštění místa dopravní nehody nebo neprodlené nevrácení se na místo dopravní nehody po poskytnutí nebo přivolání pomoci nebo po ohlášení dopravní nehody
5 bodů
* řízení motorového vozidla, které nesplňuje podmínky stanovené zvláštním právním předpisem, přičemž bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích
* řízení vozidla, které není registrováno v registru silničních vozidel, přičemž této registraci podle zvláštního právního předpisu podléhá
* řízení vozidla, které užívá jinou registrační značku, než která byla vozidlu přidělena
* neoprávněné užití zvláštního výstražného světla modré barvy, popř. doplněného zvláštním zvukovým výstražným znamením
* neoprávněné užití zvláštního výstražného světla oranžové barvy
* řízení vozidla, jehož osvědčení o registraci bylo zadrženo
* překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 40 km/hod a více v obci nebo o 50 km/hod a více mimo obec
* předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno
* nedání přednosti v jízdě v případech, ve kterých je řidič povinen dát přednost v jízdě
3 body
* držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového zařízení v ruce při řízení vozidla
* překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 20 km/hod a více v obci nebo o 30 km/hod a více mimo obec
* nezastavení vozidla na signál, který přikazuje řidiči zastavit vozidlo nebo nezastavení vozidla na pokyn "Stůj", daný při řízení provozu na pozemních komunikacích osobou oprávněnou k řízení tohoto provozu
* při řízení vozidla neumožnění chodci na přechodu pro chodce nerušené a bezpečné přejití vozovky
* nezastavení vozidla před přechodem pro chodce v případech, kdy je řidič povinen tak učinit
* při řízení vozidla ohrožení chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje
* ohrožení chodce při odbočování s vozidlem na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci nebo při otáčení a couvání
* neoprávněné zastavení nebo stání s vozidlem na parkovišti, vyhrazeném pro vozidlo označené označením O 1
* porušení omezení jízdy některých vozidel
2 body
* nedovolená jízda po tramvajovém pásu
* ohrožení jiného řidiče při přejíždění s vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého
* překročení nejdelší přípustné doby řízení nebo nedodržení stanovené bezpečnostní přestávky v řízení vozidla podle zákona č. 475/2001 Sb.
* porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přilbu
* porušení povinnosti použít dětský zádržný systém nebo bezpečnostní pás při přepravě dětí podle § 6
1 bod
* překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o méně než 20 km/hod v obci nebo o méně 30 km/hod mimo obec
* nedovolené užití dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nemotorovým vozidlem nebo motorovým vozidlem, jehož konstrukce nebo technický stav neumožňuje dosažení rychlosti nejméně 80 km/hod
* neoprávněné užití vyhrazeného jízdního pruhu
* porušení ustanovení § 32 zákona o osvětlení vozidla
* neoznačení překážky provozu na pozemních komunikacích, kterou řidič způsobil
* porušení zákazu zastavení nebo stání
* porušení povinnosti vyplývající ze značky "Zóna s dopravním omezením", "Obytná zóna" nebo "Pěší zóna"
* porušení povinnosti vyplývající ze zákazové nebo příkazové značky (kromě výše uvedených případů překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené dopravní značkou a porušení zákazu předjíždění stanoveného dopravní značkou)
Příloha k návrhu novelizace zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu