Cyklistům se snad blýská na lepší časy [plný text článku | kategorie: Cyklistika – ČR | Region – Havířovsko | Libor Běčák | 7. 10. 2003] [tisk] Otázka cyklotras ve městě už nezní, zdali vůbec, ale kudy je vést. Šancí je dokonce revoluční řešení, pro které by však museli být i profesně zaslepení úředníci s konzervativním myšlením. Až do konce září mohli lidé navrhovat své vlastní varianty budoucích cyklotras na území města. Město jim k tomu nabídlo velkorysou možnost v podobě veřejné ankety. Snad vůbec první setkání veřejnosti se zástupcem magistrátu se konalo těsně před uzavřením v knihovně na ulici Seifertově. Z diskuse vyplynul jeden hlavní fakt: město dosud cyklisty ignorovalo. "Na některých místech sice jsou betonové sloupky k odstavení kol, ale dosud jsme nepochopil, jak použít ono ocelové oko, které má zřejmě sloužit k zachycení zámku. Jednoduše řečeno, je to nepoužitelné. Další strastí cyklistů je vlakové nádraží, kde není bezbariérový přístup k perónům," znělo z publika.Také v průběhu besedy mohli lidé vyplňovat anketní lístky. Modré čáry samozřejmě ve výsledku nevedly jen okrajovými částmi města ale i podél nejrušnějších silničních tahů v centru města. "Nechceme vymýšlet nic, co už je vymyšleno. Víme, kde se inspirovat a touto anketou jen sbíráme konkrétní podněty od obyvatel města.
Nejhorší situace je s propojením Šumbarku s centrem. Kvůli železniční trati přicházejí v úvahu pouze stávající silniční cesty na Ostravské ulici, přes železniční podjezd nebo křížení s Orlovskou ulicí. Zvažujeme ještě jednu možnost, a to takovou, že bychom zřejmě nějakým konstrukčním nadjezdem překonali Ostravskou ulici v místě u čerpací stanice Total," řekl pracovník odboru místního hospodářství havířovského magistrátu Martin Cyž. Cyklistům se snad blýská na lepší časy, přestože radnice na tento způsob dopravy zcela zapomněla při rekonstrukci centrální části města. Tvrdým oříškem bude každý metr vedený podél Hlavní třídy, Dlouhé třídy, Národní třídy a Dělnické ulice. "V úvahu připadá zatím ojedinělý projekt, který nyní zkoušejí v Hradci Králové. Na vozovce zúžili jízdní pruhy a jeden metr šířky od pravého kraje vyhradili cyklistům. S velkým nadšením to vyzkoušeli, ale bojím se, že u nás se nenajde potřebné pochopení," doplnil Cyž. V Každém případě budou výsledky veřejné ankety zpracovány a s realizovatelnými návrhy se bude počítat v dalších přípravných pracích. Nové cyklotrasy budou vznikat postupně podle finančních možností města.