Cestování na Hradec je po obchvatu pohodlnější [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | Michal Šverdík | 8. 10. 2003] [tisk] O tom, že cesta na trase Brno-Ostrava přes obchvat Olomouce bude rychlejší a pohodlnější než kličkování městem často v zácpách a kolonách, nikdo nepochyboval. Horší je to ovšem s automobily, které jedou od Ostravy na Hradec Králové. V tomto případě totiž existují dvě možnosti: projet podle dopravních ukazatelů obchvat, pak se vrátit zpět do města a pod fakultní nemocnicí se napojit na příslušnou výpadovku, nebo zůstat v Olomouci a spoléhat se na to, že na průtahu městem díky obchvatu již nebude takový provoz. Včera před polednem se s jistotou nedalo říct, která z tras je lepší. Cesta přes obchvat je sice o sedm kilometrů delší, ve městě ale naopak řidiče zdržují semafory a jízdu na mnoha místech znepříjemňují vyjeté koleje. Za středního provozu se obě trasy daly projet v době okolo deseti minut. “Dopravní situace ve městě se po otevření obchvatu uvolnila,” uvedla včera mluvčí olomoucké policie Jitka Dolejšová. Policie potvrdila, že v Olomouci se doprava zmenšila. “V pondělí se na průtahu stala jedna nehoda a v úterý do podvečera další. Zatím se nedá říct, jak s tím souvisí obchvat, protože se stávalo, že za den zde byla jedna, ale i tři nebo čtyři nehody. Podrobná analýza bude otázkou týdnů nebo měsíců,” řekla mluvčí olomoucké policie Jitka Dolejšová.
10.50 - Cesta po obchvatu. Začátek obchvatu Olomouce ve směru od Ostravy je volný. Fouká ale silný boční vítr a s autem to docela hází. Stodesetikilometrová rychlost se však dá poměrně snadno zvládnout.
10.55 - Na obchvatu jsou hlavně osobní auta a také několik kamionů, na parkovišti u benzinové stanice jich stojí asi desítka.
10.57 - Značka omezuje rychlost na sto dvacet kilometrů za hodinu, přenosné značky vzápětí dva pruhy mírně stáčí doprava a svádí je pouze do jednoho pruhu. Řada řidičů ovšem musí zpomalit daleko víc, aby se ve spleti dopravních tabulí vyznali, kam vlastně mají odbočit. Na Brno i Hradec Králové pak pokračuje pouze jeden pruh. Jde o první kritické a poměrně nepřehledné místo na obchvatu, které hrozí vážnými haváriemi.
10.59 - Cesta po výpadovce na Brno směrem zpět do Olomouce už rychlá není. Platí zde sedmdesátka a zaparkované policejní auto rychlost bedlivě sleduje. Hlídka stojí o pár set metrů dál za první olomouckou křižovatkou. Provoz je o něco větší než obvykle snad proto, že silnicí uhánějí i vozy od Ostravy na Hradec Králové.
11.01 - Při nájezdu na výpadovku na Hradec Králové pod fakultní nemocnicí všechny automobily opět výrazně zpomalují, protože se v úzké smyčce musejí otočit o víc než dvě stě sedmdesát stupňů. Po průtahu Olomoucí nejede tolik aut jako obvykle, proto zařazení na výpadovku není tak složité jako jindy. Jde o druhé kritické místo trasy, které ani tak nehrozí haváriemi, ale spíš kolonami a zácpami, pokud by se sem v jednu chvíli dostalo víc vozů. Celá cesta vzala asi jedenáct minut.
11.35 - Trasa od Ostravy na Hradec Králové přes Olomouc. Odbočení na Olomouc před začátkem obchvatu ve směru od Ostravy je rychlé. Po silnici na první pohled jede daleko méně automobilů než obvykle. Až do Olomouce se dá jet pohodlně devadesátkou. Pak se řidiči musejí soustředit na zpomalování a světelnou křižovatku, kde se pruhy mírně stáčejí. Provoz houstne.
11.39 - První zdržení přichází na světelné hodolanské křižovatce na červenou, kde se zároveň oba pruhy začínají docela plnit kamiony i osobními auty.
11.42 - Další krátké zdržení je i na dalších světelných křižovatkách ve Velkomoravské ulici. Jízdu komplikují vyjeté koleje. U cesty stojí policejní hlídka a dalekohledem sleduje, zda jsou řidiči připoutaní.
11.45 - Provoz na průtahu Olomoucí je na první pohled menší než dřív. Trasa přes město na výpadovku na Hradec vzala v tomto případě asi deset minut.
“Cesta po obchvatu na Hradec je sice delší, ale daleko pohodlnější, protože se nemusí čekat na světelných křižovatkách, nejsou tam žádné vyjeté koleje a může se uhánět. Pouze na příjezdu do Olomouce je omezená rychlost a komplikované je i napojení na výpadovku,” potvrzuje jeden z řidičů, který si v pondělí a včera obě trasy projel. Podle průzkumů projíždělo dosud Olomoucí v obou směrech až padesát tisíc aut denně a povolená hladina hluku zde byla překročena až o pětasedmdesát procent. Na obchvatu se do včerejšího odpoledne staly dvě dopravní nehody. Hned při otevření do sebe ťukla auta oficiálních hostů, při další nehodě auto srazilo srnu. “Zvíře to nepřežilo, ale lidé zraněni nebyli, zůstaly jen pošramocené plechy. Jinak je provoz na obchvatu bez nehod,” řekl policista z dálničního oddělení v Kocourovci u Olomouce.