Regiotram vyrůstá z papíru [plný text článku | kategorie: Veřejná regionální doprava – ČR | Liberecký den | ad | 8. 10. 2003] [tisk] Liberec má šanci zavést jako první v republice systém regiotramu; přípravy ojedinělého projektu se rozbíhají. Dostat se tramvají ze Žitavy až do Tanvaldu nebo Harrachova vypadá zatím jako utopie, první studie však už postupně vznikají. To i přesto, že se cestující integrovaným dopravním systémem Regiotram Nisa nesvezou patrně ještě do roku 2007, kdy má být dokončena první etapa. Regiotram - kombinace městské a příměstské dopravy - umožní provoz tramvajových nebo lehkých vlakových souprav současně na železničních i tramvajových tratích. Změní tak dopravní obslužnost v celém kraji. Zcela novou tvář by měla podle studie vypracované architektem Ivanem Lejčarem získat v souvislosti s Regiotramem Nisa třeba jen prostranství před libereckým nádražím.
Dvorana pro regiotram má vzniknout podle studie s pracovním názvem Terminál Žitavská v severní části budovy nádraží Českých drah. Ve studii jsou vlak, tramvaj i autobus zakomponovány do jediného celku komplexně pojaté dopravy. Architekt myslel také na cyklisty a vymezil pro ně zvláštní pruhy. Vzhled okolí Žitavské ulice změní v budoucnu ve studii moderně řešené zastávky nebo třeba nový parkovací dům. "Byl bych rád, kdyby se podařilo projekt dotáhnout, Liberec by tak mohl být první v republice. Je to průkopnická činnost, která dosud nemá v republice obdoby," uvedl Ivan Lejčar. Systém regiotramu funguje úspěšně v Německu, už jedenáct let jej využívají například cestující v Karlsruhe.
Právě německý model byl předlohou pro Regiotram Nisa. Nejdůležitější je však prokázat proveditelnost systému v našich podmínkách a sehnat odhadovaných 14 miliard na realizaci projektu. "Polovina z plánovaných peněz by měla padnout na nákup vozidel, na stavební práce se počítá s šesti a půl miliardami korun. Čtyřicet procent stavebních prací by ale bylo zapotřebí udělat tak jako tak, aby stávající tratě zůstaly zachovány," uvedl Jiří Lauerman, který byl ve společnosti Investorsko inženýrská pověřen vedením projektu. Společnost vzešla vítězně z výběrového řízení na koordinátora projektu Regiotram Nisa, vyhlášeného krajským úřadem. Podle Jiřího Lauermana by do poloviny příštího roku měly být hotovy studie, návrh budoucího provozu; a známy i všechny zdroje, odkud poplynou peníze do projektu.