Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Nebezpečné silnice?
[plný text článku | kategorie: Nehody – ČR | Haló noviny | Jan Zeman | 9. 10. 2003] [tisk]
Ve dnech 25.-26. září 2003 se v Brně konala konference k 10. výročí vzniku Centra dopravního výzkumu (CDV). Podnět k němu dalo svévolné rozbití Československé federace partami V. Klause a V. Mečiara, v důsledku čehož hlavní výzkumné ústavy dopravy zůstaly za hranicemi ve slovenské Žilině. »Nebylo to lehkých 10 let,« sdělil ředitel CDV J. Mikulík. Z politických důvodů »musel« propustit řadu špičkových odborníků, CDV absolvovalo více reorganizací (CDV zůstalo jediným resortním pracovištěm v ČR, železniční výzkumný ústav působí při Českých drahách), trpělo privatizací, neminulo ho víceré stěhování aj. Je prý tak trochu zázrak, že ústav vůbec přežil a postupně si vybudoval slušnou pozici v ČR i v Evropě. Otevřenou otázkou je, jak daleko pokročil od silničního výzkumného ústavu k ústavu integrované dopravy, což je požadavek dneška a ještě více bude požadováno zítra.
Úsilí o bezpečnější silnice
Jeden ze stěžejních směrů práce CDV je zvyšování bezpečnosti v dopravě. Bilance dopravních nehod, za něž je z drtivé většiny odpovědná silniční doprava, je krutá a v ČR proti srovnatelným zemím výrazně nadprůměrná. V r. 2002 Policie ČR vyšetřovala 190 718 nehod na silnicích se škodou na rozbitých autech nad 20 000 Kč, při nichž (po odečtení obětí zaviněných městskou hromadnou dopravou - budou v závorce) do 30 dnů zemřelo 1427 (4) osob, těžce zraněno bylo 5370 (15) osob a lehce zraněno bylo 28 811 (193), o hmotné škodě na rozbitých autech ve výši 8,891 mld. Kč nemluvě. Ano, české silnice patří v Evropě k velmi nebezpečným a jejich věhlas již odrazuje i zahraniční podnikatele a turisty. Veřejné mínění i politická sféra jsou přitom ke krvavým jatkám na silnici lhostejné, padlo na konferenci.
Ano, jsou v ČR poslanci, kteří v parlamentu prosazují zrušení horního limitu rychlosti na silnicích, omezení zákazu pití alkoholu řidiči před jízdou aj. Výsledky dotazování řidičů jsou tristní: překračování povolené rychlosti se jich dopouští drtivá většina, nezanedbatelná část řidičů i spolujezdců se zejména ve městech nepřipoutává bezpečnostními pásy, část motocyklistů a cyklistů neužívá bezpečnostní helmy, přestože tyto pomůcky citelně zvyšují naději na přežití při nehodách. Strach z postihů za delikty na silnicích řidiči, na rozdíl od dob socialismu, nemají. Kontroly jsou řídké, pokuty mírné. Jen tolerance k alkoholu za volantem řidiči z velké části odmítají, byť to z bilance dopravních nehod není patrné. Ano, i 110 km/hod. naměřili na silnici v Brně přímo ze svého pracoviště. Osvětu spolehlivě pohřbívá senzacechtivá většina novinářů.
Silnice jsou prý často nebezpečné
Dle expertů CDV za 57-65 % dopravních nehod na silnici mohou výlučně řidiči. 3 % připisují technickému stavu vozidla, 3 % pozemní komunikaci, 24-27 % nehod má prý má na kontě spolupůsobení řidiče a pozemní komunikace. Existují na silnicích místa častých nehod. Závad na silnicích je prý velmi mnoho: žulové tereziánské patníky u silnic a reklamní panely na betonových sloupcích (běda, narazí-li do nich auto), reklamy ztěžující orientaci (např. když činí nenápadné dopravní značky Stůj, dej přednost v jízdě), chybějící i nadbytečná svodidla u silnic, »psychologická přednost na silnici«, horší technický stav hlavní silnice než vedlejší, nepřehledné křižovatky, špatný technický stav silnice, terénní vlny, hořlavá asfaltová vozovka v tunelu atd. Řešení vidí v jejich odstraňování. Pokud jde o levné odstraňování, je vše v pořádku. Zpřehlednění křižovatky formou výstavby kruhového objezdu s předností v jízdě je ale drahé a ne všude s ohledem na zastavění realizovatelné. Drahá je i výstavba obchvatů obcí a měst a dálnic.
Policie nebezpečné silnice odmítá
Dopravní policie tzv. nebezpečné silnice či jejich úseky nezná. Zato zná množství často hrubě neukázněných řidičů, ohrožujících sebe i druhé. Podle platných předpisů je řidič auta povinen přizpůsobit způsob jízdy stavu vozovky, hustotě provozu, počasí atd. Že se tak často neděje, je smutnou skutečností. Je pravda, že řidiči - hazardéři - se na obtížnějších místech silniční sítě často dostávají do problémů. Někdy je stojí i život. Stává se tak ale vesměs až poté, co hrubě porušili dopravní předpisy. Asi 95 % dopravních nehod a jejich obětí způsobuje podle dopravní policie tzv. subjektivní faktor. V zásadě není rozdílu, zda »závadu na silnici« způsobí výše uvedené skutečnosti či neukázněný řidič v protisměru, chodec, cyklista, domácí nebo divoké zvíře, dopravní nehoda atd. V silniční dopravě, zejména v individuálním motorismu, bezpečnostní předpisy v praxi platí omezeně, na rozdíl od dopravy letecké, železniční, vodní a městské hromadné. Následky jsou kruté. Odstraňování »nebezpečných úseků silnic« stimuluje část řidičů k ještě většímu porušování dopravních předpisů, takže enormní nehodovost se nemění, pouze se přesouvá v rámci silnic.
Naopak jsem v létě 2000 procestoval značnou část středního Rumunska po na naše poměry otřesných silnicích (v obci do 30 km/hod., mimo obce do 60 km/hod., jezdilo se ale vesměs ještě pomaleji) a s žádnou dopravní nehodou jsem se nesetkal. Dle expertů CDV ale odstranění nebezpečných míst na silnicích citelně omezí tragédie na silnicích. Podle všeho přeceňují faktor technického stavu silnic. Kromě lepší výchovy řidičů (rezervy jsou např. v autoškolách) existují dvě hlavní cesty omezení tragických nehod na silnici. Důsledné potírání nekázně na silnicích ze strany dopravní policie (pokud ale policista za hrubý delikt nemůže odejmout řidičský průkaz, ale může jen zahájit správní řízení, které trvá 3 měsíce a v případě odvolání 9 měsíců, je řidičům hazardérům pro smích) a posilování veřejné dopravy na úkor dopravy individuální. Bezprostředně jde o odejmutí rozsáhlých výhod, které silniční doprava požívá. V r. 2001 jsem je vyčíslil na minimálně 21,4 mld. Kč proti dopravě železniční. Jak je ale známo, politici vesměs bojují za ještě větší zvýhodnění silniční dopravy s tím, že tak přispívají k prosperitě (smrti).
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu