Konference bude na začátku listopadu [plný text článku | kategorie: Dálnice – D8, Silnice – ČR | Deník Směr | Karel Otcovský | 13. 10. 2003] [tisk] Mezinárodní konference o problematice nákladní dopravy ve východním Krušnohoří se uskuteční 5. listopadu. "Zítra jedeme do Prahy na ministerstvo dopravy, kde bychom chtěli dojednat technické podrobnosti konference," uvedl Jindřich Pech, představitel občanské iniciativy Krušnohorský koprník. Místem konání konference budou s největší pravděpodobností Teplice, přestože některé hlasy prosazují Ústí nad Labem jako středisko kraje. "Domnívám se, že je na místě, aby se setkání uskutečnilo ve městě, kterým vede inkriminovaná silnice E55," zdůvodňuje Pech, proč mají prioritu Teplice. Záštitu nad akcí v tom případě přislíbil primátor Jaroslav Kubera. Na ministerské půdě se zítra také rozhodne, kdo obdrží pozvánku na konferenci. "Rádi bychom, aby se jí zúčastnil osobně ministr dopravy a jeho německý protějšek.
Pozváni budou šéfové Ředitelství silnic a dálnic a Metrostavu, který se podílí na stavbě dálničního tunelu Panenská, a pochopitelně představitelé kraje a obcí, kterých se problém kamionové dopravy bezprostředně týká," vyjmenovává Pech s tím, že pozvánka nemine ani odpůrce stavby dálnice, tedy ekologické organizace. "Snad pozvání neodmítnou. Měli bychom tak jedinečnou možnost vyříkat si na rovinu své představy." Plánovaná konference bude pochopitelně otevřená také pro německé partnery, kteří prosazují stejný požadavek a tím zůstává omezení kamionové dopravy přes hraniční přechod Cínovec - Altenberg.
Němečtí aktivisté se podle Pecha nehodlají smířit se stávající situací, dokonce se opět chystají zablokovat silnici E55. Dubští se k něčemu podobnému na české straně hranice zatím nechystají. "Momentálně nemáme důvod. Jednání s ministerstvem dopravy jsou velmi seriozní a vstřícná,"připomíná Pech, jenž nevylučuje, že v případě blokády silnice v Sasku, obě dubské iniciativy podpoří německé kolegy. Stěžejním bodem listopadové konference bude zahájení diskuze o přípravě smlouvy, která by zaručovala snížení tonáže nákladních vozů přejíždějících přes cínovecký přechod na tři a půl tuny po dokončení dálnice D8. "Dostavba dálnice je zlomovým tématem, od kterého se bude odvíjet řešení problémů souvisejících s kamionovou dopravou v celé oblasti."
Pro dostavbu dálnice D8 v novém termínu (rok 2006) je klíčový osud jednání o úseku České středohoří - Řehlovice. Ve sporu je v tomto případě i ministerstvo životního prostředí s ministerstvem dopravy. Navíc na návrh Ekologického právního servisu se do problému vložil také ombudsman Otakar Motejl, který se v celé záležitosti obrátil na ministra dopravy. Ministr životního prostředí Ambrozek žádá zrušení současné dokumentace, změnu záboru pozemků a snížení plánovaných mostů. Ministerstvo dopravy nabízí kompromisní řešení a jednání o sporných bodech.