Šéfuje hromadné dopravě v Brně, ale do práce jezdí autem [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR: Den bez aut, Veřejná městská doprava – ČR, Děti Země | MF Dnes | Robert Klos | 14. 10. 2003] [tisk] Šestým rokem šéfuje tramvajím, trolejbusům, lodím a autobusům v Brně. Řídí Dopravní podnik města Brna (DPMB) od okamžiku, co se firma změnila na městskou akciovou společnost. Bedřich Prokeš přitom začínal jako stavař vystudoval stavební fakultu na brněnské technice - a k současné funkci nesměřoval cíleně. "Nebyl jsem skalní fanoušek, pro kterého byla tramvaj víc než spolužačka," říká. Jaký je první muž brněnské hromadné dopravy? Prý perfekcionista. Většina lidí, kteří ho znají, hovoří o společenském, zábavném kliďasovi s optimistickým viděním světa. "Někdy, když pan ředitel spustí, tak se v řeči těžko zastavuje," podotýká náměstek primátora Petr Zbytek. Mezi pracovníky dopravního podniku se říká, že jejich ředitel rád přijímá pozvání na společenské akce, městské či firemní oslavy.
"Reprezentace firmy k mé práci patří," poznamenává k tomu Prokeš. Za svůj největší úspěch považuje to, že se mu podařilo snížit náklady na hromadnou dopravu, a přitom zvýšit její kvalitu. Nastupoval do firmy, o níž se říkalo, že je požíračem peněz, kterou poznamenal skandál s nefunkčním systémem magnetických předplatních karet. Dnes má podnik nové sídlo v srdci města a odborníci chválí průhlednější hospodaření společnosti. Válečnou sekyru zakopali i ekologové, kteří opakovaně neuspěli s návrhem, aby v Den bez aut jezdila městská doprava zdarma. "Hromadná doprava v Brně je oproti jiným městům v republice na dobré úrovni," hodnotí Miroslav Patrik z ekologického sdružení Děti Země.
Prokeš přesto tvrdí, že je co vylepšovat, například zastaralý vozový park. Více než polovina tramvají je starší dvaceti let. Ve volném čase ředitel Prokeš rád sportuje a věnuje se pracím na zahradě. Procestoval několik kontinentů, řadu velkoměst, kde mimo jiné sledoval úroveň městské dopravy. Z Brna se přestěhoval do Zbýšova poblíž Slavkova. Přiznává, že i když tam funguje dobré a rychlé spojení vlakem, jezdí do práce hlavně autem. Městskou hromadnou dopravu pravidelně nepoužívá, občas se jen vypraví na kontrolní jízdy, aby zjistil, jak podnik slouží veřejnosti.
Bedřich Prokeš Vystudoval na Vysokém učení technickém v Brně obor pozemní stavby. Začínal v Konstruktivě na stavbě petrochemického kombinátu, přešel do dopravního podniku, pak do Projektového a konstrukčního ústavu cihlářské výroby a keramické prefabrikace, dále do Elektroprojekty a nakonec se vrátil do Dopravního podniku města Brna, kde uspěl ve výběrovém řízení na pozici generálního ředitele. Pětapadesátiletý Prokeš je ženatý a má dospělé syna a dceru.
Řekli o něm Bohuš Zoubek, šéf brněnské filharmonie: Jak ho znám, je to vstřícný a přátelský člověk, ochotný řešit jakoukoliv situaci. Má velmi kladný vztah ke kultuře, chodí na koncerty - z osobního zájmu a rád.
Jaromír Holec, ředitel dopravní agentury Kordis: Jednáme s ním o Integrovaném dopravním systému je komunikativní, družný. Profesně je odborníkem na svém místě, dokáže jasně říci svůj názor.
Petr Zbytek, předseda představenstva DPMB: Je to zkušený muž, který problematice hromadné dopravy rozumí. Občas mi připadá, že by mohl být razantnější, důraznější. Umí hrát dobře tenis, poráží mě.