Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Obchvat Olomouce zprovoznila Skanska DS v předstihu
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Technický týdeník | f | 14. 10. 2003] [tisk]
Motoristé mohou od 7. října využívat 15kilometrový obchvat Olomouce, který výrazně urychlí dopravu zvláště ve směru na Brno, Přerov a Hranice na Moravě. Sdružení vedené společností Skanska DS zprovoznilo stavbu v hodnotě 4,9 mld. Kč s několikatýdenním předstihem, přičemž celkové dokončení stavby se plánuje na červen 2004. Stavba je částečně financována půjčkou od Evropské investiční banky. Obchvat Olomouce je součástí budoucí 173 km dlouhé rychlostní komunikace R35 Hradec Králové -Lipník nad Bečvou. Stavba je vedena jižně kolem Olomouce, začátek úseku navazuje na silnici 1/46 Olomouc-Brno na jižním okraji města a na východním okraji se napojuje na již zbudovanou část směrem na Lipník u obce Přáslavice. Zprůjezdněním této části obchvatu tak dojde k dokončení téměř 30km dlouhého úseku mezi Olomoucí a Lipníkem nad Bečvou, ke zlepšení podmínek pro motoristickou veřejnost při cestování mezi Ostravou, Brnem a Prahou, a tedy i k výraznému zkrácení jízdní doby.
KVALITA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ SE ZLEPŠÍ
Vyloučením tranzitní dopravy z centra Olomouce se výrazně zlepší životní prostředí ve městě, kde při průjezdu Olomoucí nebylo výjimkou 40 000 vozidel za 24 h a přípustná hladina hluku byla překračována až o 75 %. Celkový obchvat Olomouce však bude vyřešen až vybudováním západní tangenty směrem k obci Křelov, kterou Ředitelství silnic a dálnic ČR plánuje zahájit koncem příštího roku. Do té doby zůstane část dopravy směrem na Mohelnici a Hradec Králové v centru města a povede kolem Fakultní nemocnice a hustou zástavbou ulicemi Brněnská, Albertova, Foerstrova a Pražská. Zakázku získalo v roce 1999 Sdružení R 3509 Slavonín - Přáslavice v ceně 4,9 mld Kč. Vedoucím členem sdružení byla firma DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING (dnes Skanska DS a.s.) s podílem 50 %, další členové sdružení - společnosti Dálniční stavby Praha a Strabag se o zakázku dělily po 25 %. Investorem akce je Ředitelství silnic a dálnic ČR, závod Brno. Stavba je z části financována půjčkou od Evropské investiční banky. I když je nyní stavba zprovozněna, s jejím úplným dokončením se počítá až v červnu roku 2004. Po uvedení do provozu je stavba plně funkční a na příští rok zbývá pouze rekultivace dočasných záborů pozemků, opravy přístupových komunikací v okolí stavby a dokončení vegetačních úprav včetně rekultivace hlavního stavebního dvoru.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Celková délka stavby: 14,6 km
Délka křižující R55 Vsisko-Olomouc: 2,1 km
Délka navazující R46 Olomouc -Brno: 1,4 km
Celková délka čtyřpruhových směrově rozdělených komunikací: 18,2 km
Délka protihlukových stěn: 1,4 km
Počet mimoúrovňových křížení: 4
Počet mostů: 32
Výkopy celkem: 2 197 800 m3
násypy celkem: 2 237 900 m3
sejmutí ornice: l 050 000 m3
Zahájení stavby: 10/1999
Zprůjezdnění stavby: 10/2003
Dokončení stavby: 06/2004
TECHNICKÉ ZAJÍMAVOSTI
Celá trasa překračuje tři významné překážky, a to železniční trať ČD Olomouc-Nezamyslice, řeku Moravu a hlavní železniční trať Olomouc-Přerov, kde jsou vybudovány tři nejdelší mostní estakády: estakáda přes trať Olomouc-Nezamyslice v délce 460 m (l1 polí o délce 42 m - předpjatý železobetonový monolitický trám), estakáda přes Moravu v délce 250 m (6 polí o délce 45 m, železobetonový předpjatý rám) a estakáda přes trať ČD Olomouc-Přerov v délce 215 m (7 polí o délce 31 m prefabrikované nosníky se spřaženou ocelobetonovou deskou). Obě mostní monolitické estakády byly vybetonovány pomocí výsuvné mostní skruže, kterou Skanska DS zakoupila od norské firmy NRS pro tento druh mostních konstrukcí. Nejdelší mostní estakáda, subtilní konstrukce ve směrovém i zakružovacím oblouku, dominantní v celém okolí, byla například v loňském roce zaražena do Národní knihy mostních konstrukcí pro mezinárodní konferenci v japonské Ósace.
K dalším zajímavostem této stavby určitě patří dvě obří klasická mimoúrovňová křížení, doplněná semidirektivními rampami, s uvedenými rychlostními silnicemi. V půdorysu těchto křížení se nachází 10 mostních objektů a 14 km větví ramp. Tato moderní křížení určitě patří k největším v celé ČR a doplněná portály s přehledným dopravním značením, kamerovým a SOS systémem, meteo systémem včetně zařízení pro sčítání dopravy budou plně srovnatelná s obdobnými křižovatkami ve světě. Povrch vozovky na hlavní trase je v délce 8 km tvořen cementobetonovým krytem a 6,5 km krytem asfaltovým. Cementobetonový kryt tloušťky 30 cm (23 cm spodní beton a 7 cm vrchní beton) opatřený kotvami a trny, byl položen finišerem WIRTGEN SP 1600.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu