Mezi Chrudimí a Jaroměří by mohly jezdit vlaky až 160 kilometrů v hodině [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR | MF Dnes | Pavel Dosoudil | 15. 10. 2003] [tisk] Zkrátit cestu vlakem z Pardubic do Hradce Králové či do Chrudimi má nová trať, kterou chtějí dráhy postavit v úseku mezi Chrudimí a Jaroměří. Odpadlo by tak zajíždění vlaků do Rosic nad Labem, odkud musely couvat na pardubické nádraží. "Mezi Stéblovou a Opatovicemi postavíme druhou kolej," řekl náměstek ředitele pro osobní přepravu obchodně provozního ředitelství Pardubice Roman Moravčík. Dvoukolejná část trati bude dlouhá asi sedm kilometrů. Projekt na novou trať zpracovává na základě italského grantu společnost z Říma a česká firma Sudop. "Podle jejich mínění bude nejlepší stavět medlešickou přeložku a úsek u Stéblové současně. Provoz by to nijak neovlivňovalo, krátce by se přerušil pouze při napojování na stanice," řekl Moravčík.
Dvoukolejka umožní jezdit v kratších intervalech Další dvoukolejnou trasu postaví dráhy mezi stanicemi Předměřice nad Labem a Smiřice. Zbývající úseky by se stavěly až následně. "Částečné zdvoukolejnění umožní jezdit regionálním vlakům v půlhodinových intervalech, mimo špičku jednou za hodinu, a unese i řidší rychlíkovou dopravu," uvedl Moravčík. Dráhy také plánují posunout část tratě u Rosic a vybudovat železniční vlečku do uvažovaného areálu překladiště u Labe mezi Svítkovem a Srnojedy. Vyšly tak vstříc požadavkům Pardubic. Posun trati udělá místo i pro budoucí rozšíření silničního obchvatu města na čtyřproudovou komunikaci.
Rychlost? Z Chrudimi do Hradce za 30 minut Do budoucna by mezi Chrudimí a Jaroměří měly jezdit moderní dvoupatrové soupravy, zatím však musí dráhy vystačit se současnými vagóny. Rychlost přepravy se ale v každém případě podstatně zvýší. "Z Hradce Králové do Pardubice by se jezdilo i s rezervou maximálně patnáct minut, do Chrudimi pak dalších dvanáct minut. Z Chrudimi v Hradci by tedy byl cestující rychlým vlakem i s pobytem v Pardubicích za půl hodiny," tvrdí Moravčík.