Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Trať Chrudim - Hradec se změní
[plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR | MF Dnes | Pavel Dosoudil | 15. 10. 2003] [tisk]
Dráhy plánují zřízení rychlé meziměstské přepravy po vzoru západoevropských měst. Cestovat vlakem z Pardubic do Hradce za čtvrt hodiny? Nebo z Chrudimi do Pardubic za dvanáct minut? Zatím pouze utopie, která by se ale podle Českých drah měla za několik let stát realitou. Bude to ovšem stát několik miliard korun a železničáři budou muset postavit i zcela nové úseky tratě mezi Chrudimí a Jaroměří. "Doprava v hradecko - pardubické aglomeraci je naší prioritou. Chceme zkvalitnit osobní přepravu mezi oběma největšími městy včetně protažení do Chrudimi a Jaroměře," uvedl náměstek ředitele pro osobní přepravu obchodně provozního ředitelství Pardubice Roman Moravčík.
Couvání vlaků z Rosic do Pardubic zřejmě skončí
Dráhy proto chtějí vybudovat nový úsek železnice, který odbočí z dosavadní trati za Medlešicemi, povede kolem Nemošic a na Slovanech se napojí na hlavní koridor. Odpadne tak zdlouhavé zajíždění vlaků do Rosic, odkud musely couvat na pardubické nádraží. "Zároveň postavíme druhou kolej mezi Stéblovou a Opatovicemi," vysvětlil Moravčík. Dvoukolejná část bude měřit přibližně sedm kilometrů, nová trať u Medlešic necelých pět kilometrů, přičemž dráhy využijí i stávajících kolejí v areálu bývalého železničního vojska.
Dvoukolejka umožní vlakům jízdu v kratších intervalech
Projekt zpracovává na základě italského grantu společnost z Říma a česká firma Sudop. "Podle jejich mínění bude nejlepší stavět Medlešickou přeložku a úsek u Stéblové současně. Provoz by to nijak neovlivňovalo, krátce by se přerušil pouze při napojování na stanice," řekl Moravčík. Další dvoukolejnou trasu postaví dráhy mezi stanicemi Předměřice nad Labem a Smiřice na trati Hradec Králové - Jaroměř. Zbývající úseky by se stavěly až následně. "Částečné zdvoukolejnění umožní jezdit regionálním vlakům v půlhodinových intervalech, mimo špičku jednou za hodinu a unese i řidší rychlíkovou dopravu," tvrdí Moravčík. Dráhy také plánují posunout část tratě u Rosic a vybudovat železniční vlečku do uvažovaného areálu překladiště u Labe mezi Svítkovem a Srnojedy. Vyšly tak vstříc požadavkům Pardubic. Posun trati udělá místo i pro budoucí rozšíření silničního obchvatu města I/37 na čtyřproudovou komunikaci. Problémy bude v hustém provozu dělat křížení tratí v Pardubicích. V další fázi by se musel postavit přes hlavní trať nadjezd. Ten by pozvolna stoupal od ulice Jana Palacha na východ, pak by se stočil a překročil by koridor na Slovanech," upřesnil Moravčík. Podle něj by nový úsek trati měl pomoci i dopravě v Pardubicích, protože spojuje několik částí města.
Rychlost? Až 160 kilometrů za hodinu
Do budoucna by měly mezi Chrudimí a Jaroměří jezdit moderní dvoupatrové soupravy, zatím však musí dráhy vystačit se současnými vagóny. Rychlost přepravy se ale v každém případě podstatně zvýší. Projekt počítá s rychlostí devadesát kilometrů za hodinu z Chrudimi do Pardubic s mírným snížením při průjezdu městem, po výjezdu z Rosic by vlak měl nabrat tempo až sto šedesát kilometrů za hodinu. "Z Hradce Králové do Pardubic by se jezdilo i s rezervou maximálně patnáct minut, do Chrudimi pak dalších dvanáct minut. Z Chrudimi by tedy byl cestující rychlým vlakem v Hradci i s pobytem v Pardubicích za půl hodiny," tvrdí Moravčík. Zastávkové vlaky by zvládly cestu o deset minut pomaleji. Investorem nové výstavby bude státní Správa železniční dopravní cesty, v menší míře i České dráhy. Postupně by měla za úpravu tratí v regionu utratit kolem pěti miliard korun.
Začátek stavby: rok 2006
"Dostavba koridoru Děčín - Břeclav pomalu končí a věřím, že investice do železnic se tím nezastaví a že je reálné získat peníze na projekt mezi Chrudimí a Jaroměří," míní Moravčík. Podle něj lze na nové tratě sehnat i prostředky z Evropské unie. První část výstavby dráhy plánují na léta 2006 až 2007, úplného dokončení úprav se cestující dočkají zřejmě až v roce 2010. "O tento projekt mají oba kraje velký zájem. Kdyby se termíny povedlo splnit podle plánů Českých drah, bylo by to vynikající," uvedl krajský radní odpovědný za dopravu Miloslav Macela. Hradecko-pardubická aglomerace je nejhustěji obydlenou oblastí východních Čech. Na trati mezi oběma krajskými městy přepraví železnice denně průměrně šest až sedm tisíc lidí, téměř čtyřikrát více než autobusy. Na úseku Pardubice - Chrudim je poměr přibližně vyrovnaný, kolem dvou tisíc cestujících. Největší počet lidí cestuje autem, mezi Hradcem a Pardubicemi se denně přemístí téměř sedmnáct tisíc osob.
Jak bude vypadat modernizovaná železnice mezi Chrudimí a Jaroměří
* dráhy nově postaví dvoukolejný úsek Medlešice - Nemošice Pardubice, čímž odpadne couvání z Rosic do Pardubic; druhou kolej vybudují v úsecích Stéblová - Opatovice a Předměřice nad Labem a Smiřice
* přepravní rychlost - až 160 km/hod
* intervaly regionálních spojů - ve špičce každých 30 minut, mimo špičku každou hodinu
* náklady na modernizaci - 5 miliard korun
* termín výstavby - 1. etapa 2006 - 2007, dokončení do r. 2010
* doba přepravy:

Úsek

Rychlý vlak

Zastávkový vlak

Chrudim - Pardubice

12 min

18 min

Pardubice - Hradec Králové

15 min

23 min


 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu