Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Kryštof trestal, víkend varoval
[plný text článku | kategorie: Nehody – ČR | Svět motorů | Jaroslav Šafránek a Martina Mlejnková | 15. 10. 2003] [tisk]
Výsledky bezpečnostního zátahu, který Česko ještě nezažilo. Policisté se ve jménu svatého Kryštofa, patrona řidičů a ochránce pocestných, rozhodli skoncovat s neukázněností na českých silnicích. Jak to dopadlo? Masivní silniční kontrola, která během uplynulého desetiletí neměla na území České republiky obdoby, jednoznačně poukázala na skutečnost, že respektování pravidel a zákonů hyne na úbytě. Jak jinak si vysvětlovat, že se téměř třetina zkontrolovaných řidičů dopustila nějakého provinění. "Jsme spokojeni," podotkl při hodnocení akce Kryštof ministr vnitra Stanislav Gross (na snímku), aby vzápětí dodal: "Nehodovost a malá bezpečnost na silnicích nadále představuje společenský problém, takže hodláme v opatřeních pokračovat."
Gross si byl vědom, že ne každý bral zvýšenou přítomnost policistů v silničním provozu bez výhrad. "Omlouvám se všem, kteří cítili Kryštofa jako zbytečné zdržování a obtěžování, a mám na mysli především ty řidiče, jež měli všechno v pořádku a nic neporušili. Na druhou stranu musejí pochopit, že zvýšené počty havárií i úmrtí jsou alarmující. Celostátní kontroly podobného rozsahu se proto budou opakovat," poznamenal s tím, že akce s předběžným názvem Kryštof 2 na sebe nenechá dlouho čekat. Jako jednoznačné pozitivum lze brát, že během pěti pracovních dnů, kdy probíhala akce, poklesla v porovnání se stejným obdobím let předchozích nejen nehodovost, ale rovněž i počty mrtvých a zraněných. Během následujícího prvního říjnového víkendu se však stal více než dvojnásobek nehod oproti normálu a zemřelo celkem 26 lidí, včetně tří policistů, jejichž služební Škodu Felicia doslova rozpáral opilý podnikatel. A to přesto, že v terénu nadále zůstala zhruba čtvrtina policistů (byť podle policejního prezidenta Koláře už nešlo o operaci Kryštof, ale jen o "běžnou" dopravně-bezpečnostní akci typu X, ačkoliv původní informace hovořily jinak, pozn. red.). "Víkend přinesl studenou sprchu, a to nemůžeme zastírat," uznal i ministr Gross.
Vzorem bylo zahraničí
Nápad intenzivně upozorňovat na přestupky řidičů formou celostátní operace není ve světovém měřítku ničím neobvyklým. Podobnou zkušenost uplatnili před časem třeba ve Francii, kde popud vzešel dokonce až od prezidenta Jacquese Chiraca, a také např. v Austrálii. "Zatímco v případě akce Kryštof šlo o poměrně široký záběr postihování přestupků, bývají podobné zahraniční kontroly často zaměřovány na konkrétní typ pochybení," všimla si rozdílu psycholožka Vlasta Rehnová (na snímku) z Centra dopravního výzkumu. Do zjevného rozporu se právě kvůli šíři kontrol dostali na silnicích řidiči s těmi, kdo je posuzovali. Ve mnoha momentech argumentovali, že by i pochopili pokutu za rychlost, nesprávné předjíždění apod., ale vůbec nerozumí, proč se policisté věnují takovým banalitám, jako je třeba prověřování obsahu lékárničky. "Lze však říct, že lékárnička není ve výbavě vozu důležitá?" oponoval pplk. Zdeněk Bambas (na snímku), ředitel služby dopravní policie ČR a Jaroslav Hořín, který je odborníkem na dopravní bezpečnost, jej doplnil: "Myslím, že by stačilo, kdyby si řadoví policisté více všímali a vytknuli neukázněným řidičům byť i to, že nemají zapnutý bezpečnostní pás."
Operace Kryštof by dle odborníků měla být prvním krokem ke zlepšení klimatu na českých silnicích. Upřímně řečeno, není se čemu divit. Od počátku letošního roku zemřelo v silničním provozu na území naší republiky přes devět stovek lidí, což je nejtragičtější bilance v novodobé historii země. "Počítáme s tím, že se počet policistů v ulicích rozroste a bude stabilně vyšší, než jsme byli zvyklí," nastínil další kroky podřízených ve svém resortu ministr vnitra Gross. Z výsledků výše zmíněné bezpečnostní akce vyplývá, že největším problémem českých řidičů jsou špatný technický stav vozu a překročení povolené rychlosti. Zejména v prvním případě se však ozvaly hlasy, že si policisté všímali spíše aut staršího data výroby, a tedy především těch méně movitějších řidičů. "Osobně si nemyslím, že by příslušníci takto diferencovali, a ani si to dost dobře neumím představit. Navíc to nemám potvrzené ze žádných zdrojů," hájil své podřízené policejní prezident, genpor. Jiří Kolář (na snímku).
Za pokuty nová auta
Ze strany ministra vnitra i vedení policie byly výsledky ojedinělé akce Kryštof brány veskrze pozitivně. Z nejrůznějších mediálních anket mezi lidmi (včetně té, kterou Svět motorů uspořádal sám) vyplynulo, že "razie" podobného typu mají budoucnost a samotní řidiči je dokonce vítají a věří, že se budou opakovat. "Tyto reakce nás těší a vážíme si i práce médií, která o celé problematice obsáhle referovala," konstatoval plk. Vladislav Husák (na snímku), náměstek policejního prezidenta pro uniformovanou policii, jenž působil v roli koordinátora celé operace. Vůbec poprvé byly do podobného projektu kromě dopravní a pořádkové policie zapojeny také další bezpečnostní složky, jako např. kriminalisté či pohraničníci. A nejen oni, prostor dostali i zástupci krajských a obecních úřadů. Dohromady se během pěti dnů objevilo na silnicích neuvěřitelných 27 000 "kontrolorů", kteří na blokových pokutách vybrali částku kolem čtyřiceti milionů korun. "Trošku jsme se nasazení tak širokého spektra osob báli, ale dopadlo to nad očekávání dobře," podotknul plk. Husák.
Ministr Gross navíc doplnil i údaj, že na zaplacení veškerých výdajů s operací Kryštof spojených bylo vedle běžných provozních nákladů třeba zhruba deset milionů. Suma sumárum, státní kasa "vydělala" třicet milionů korun a lze očekávat, že další peníze poputují od těch řidičů, kteří se rozhodli vyřešit svůj přestupek před komisí. "Finance se pokusíme využít rozumně. Dohodli jsme se s policejním prezidiem a do konce letošního roku chceme koupit deset rychlých vozů, abychom zejména na dálnicích začali budit větší respekt," uvedl Stanislav Gross očekávanou novinku.
"Musíme nadále pokračovat v nulové toleranci přestupků. Jinudy cesta nevede," prohlásil rovněž Gross, jejž doplnil policejní prezident Jiří Kolář: "Došlo k ovlivnění mentality řidičů. Šlo však o okamžitý účinek, takže zůstává otázkou, jak budou statistiky (nehodovosti a přestupků) vypadat v delším horizontu."
Tragické vystřízlivění
Jiří Kolář ví, o čem mluví. Operace Kryštof oficiálně skončila v pátek 3. října úderem jedenácté hodiny večerní. Jen o osmačtyřicet hodin později bilancovali policisté znovu. Tentokrát ale nikterak radostně. Šestadvacet mrtvých během jediného víkendu (za "běžnou" sobotu a neděli umírá na českých silnicích cca deset osob) i hmotná škoda, přesahující 55 milionů korun je tragédií, podtrhující zoufalství všech, kteří oprávněně volají po větší bezpečnosti. "Počet mrtvých řidičů během prvního říjnového víkendu je alarmující. Zčásti za to mohla změna klimatických podmínek, neboť hodně pršelo. Je to podobné, jako když napadne první sníh," podotkl plk. Vladislav Husák. Jenže například v sobotu kolem čtvrté hodiny ráno nezabíjel déšť, nýbrž alkohol. Na výpadovce z Českého Těšína usedá policejní hlídka do služební Škody Felicia. Namířeno mají do Třince, proto se otáčí a přejíždí do protisměrného pruhu, ve kterém se k nim přiřítí vysokou rychlostí mercedes. Za jeho volantem sedí řidič, jemuž v krvi kolují téměř dvě promile alkoholu. Střetu již nemůže nijak zabránit. Z místa nárazu odlétl policejní vůz třicet metrů daleko a po nárazu do stromu vyšlehly plameny. Výsledkem nehody byli tři mrtví policisté a lehce zraněný řidič mercedesu. Jen na okraj, ve svém životě spáchal již pětatřicátý dopravní přestupek, včetně jízdy pod vlivem alkoholu.
V 8 hodin a 17 minut se policejní telefon rozeznívá znovu. Tentokrát je hlášena tragická nehoda v Sedmihorkách na Semilsku, při které došlo na nechráněném železničním přejezdu ke srážce osobního mikrobusu, obsazeném šestadvaceti německými turisty, s vlakem. Vina zřejmě spočívá na bedrech německého řidiče Fiatu Iveco. Ten totiž vjel do kolejiště přímo před vlak, jenž podle výpovědi svědků pomalu mířil do stanice, a navíc také houkal. Bylo otázkou "šťastné" náhody, že souprava zachytila pouze zadní část fiatu, takže při nehodě zemřel "jen" jeden cestující a tři byli zraněni. Ani nedělní ráno nezačalo pro řidiče o nic lépe. Do betonové zdi domu na návsi ve Střížově na Jihlavsku narazil Ford Escort Combi. Jednou ze šesti cestujících byla také šestnáctiletá dívka, která návrat z diskotéky domů nepřežila. Další tři cestující byli zraněni těžce a dva lehce. Mezi nimi také třiadvacetiletý mladík, který, ačkoliv k tomu neměl oprávnění, řídil. Navíc rovněž pod vlivem alkoholu.
O pár hodin později, kolem deváté ráno, se do černých statistik zapsala i obec Gruna na Svitavsku u Moravské Třebové, kde přišli o život další lidé. Kvůli dešti dostal při jízdě z kopce na mokré vozovce smyk řidič Opelu Astra a narazil do Volkswagenu Polo, jedoucího v protisměru. Havárii nepřežily tři osoby, další byla zraněna těžce. A to je jenom stručný výčet, ve kterém by se dalo pokračovat. Jinak řečeno, v průběhu prvního říjnového víkendu vyhasl na českých vozovkách každé dvě hodiny zcela zbytečně lidský život.
Co bude dál?
Statistická čísla nehodovosti trhají v letošním roce absolutní rekordy a je více než pravděpodobné, že budou překonány. Ministerstvo dopravy tomu chce zabránit novelizací zákona o provozu na pozemních komunikacích (viz. SM 40/03). Bodový systém, zvýšení pravomocí policistů a další opatření mají zaútočit především na bohaté řidiče, pro něž není zaplacení pokuty nikterak zdrcujícím trestem. Bezpečnostní akce Kryštof na přelomu září a října byla druhou kapkou v moři a policisté i politici slibují v brzké době další "reparáty". "Jsme zklamáni, že naše radost nad snížením nehodovosti trvala tak krátce, a proto budeme v tažení za zvýšení bezpečnosti pokračovat," konstatovali unisono na tiskové konferenci k operaci Kryštof všichni zúčastnění. "Ti největší lumpové se nám zatím jenom vysmívají, protože znají kličky, jak z toho vybruslit. Jakmile zdokonalíme systém vymahatelnosti sankcí, mělo by se to zlepšit. Hodně si v tomto ohledu slibuji i od novely zákona č. 361/2000 Sb.," prohlásil závěrem Stanislav Gross.
Bilance akce Kryštof (29. září - 3. října 2003)
Počet zkontrolovaných vozů: 361.685
Zjištěno dopravních přestupků: 118.191
Překročení povolené rychlosti: 21.245
Nevyhovující technický stav: 24.512
Řízení pod vlivem alkoholu: 952
Zjištění pachatelů trestné činnosti: 223
Nalezení odcizených vozů: 32
Vypátráno hledaných a pohřešovaných osob: 117
Zneužití výstražného světla modré barvy: 8
Jízda bez řidičského průkazu: 3.432
Nedodržení bezpečnostních přestávek: 332
Porušení dohody ADR (transport nebezpečného nákladu): 66
Uloženo na pokutách (mil. Kč): 40
Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR

Tragický víkend (4.-5. října 2003)

Hledisko

Sobota

Neděle

Celkem

Dopravních nehod

490

553

1043

Usmrcených osob

11

15

26

Těžce zraněných

18

40

58

Lehce zraněných

79

72

151

Celková hmotná škoda (mil. Kč)

23,3

32,1

55,4

Zdroj: Policejní prezidium ČR

Anketa
Policisté vyrukovali do boje za bezpečnější provoz akcí Kryštof. Pocítil/a jste její důsledky na vlastní kůži? Stálo vás to nějakou pokutu? Souhlasíte, aby se podobné preventivní dopravní akce v budoucnu opakovaly?
Jiří Borovička, Praha: Během akce mě policisté zastavili třikrát, ale protože jsem měl všechno v pořádku, nezaplatil jsem žádnou pokutu. Myslím si, že tahle akce mohla trvat klidně i rok. Zrovna jsem poslouchal zprávy a říkali, že jen za víkend se stalo velké množství dopravních nehod.
Jiří Ruta, Praha: Jezdím celý den a po pravdě řečeno, akce Kryštof byla pro mne dost na nervy. Ale mě policisté stavěli jen jednou, zkontrolovali doklady a žádnou pokutu jsem neplatil. A i když si myslím, že tak rozsáhlá akce se již konat nebude, protože ji policisté nezvládnou, jsem pro to, aby policejní kontroly probíhaly. Když jsem viděl, že spousta řidičů jela pod vlivem alkoholu, myslím, že taková akce má něco do sebe. Nerad bych odnesl, že do mě někdo v opilosti nabourá, jako se to stalo těm policistům.
Zdeněk Nevečeřal, Kolín: I když mě policisté stavěli třikrát, žádnou pokutu jsem nedostal. Přesto jsem důsledky akce pocítil, a to na provozu - policisté byli vidět víc a lidé nejezdili tak rychle, jak jezdívají - zejména v noci. Ať si říká, kdo chce co chce, ale bylo to tak. Určitě jsem pro to, aby se takové akce opakovaly, protože pokud měl člověk vše v pořádku, dvouminutové zdržení při kontrole bylo zanedbatelné.
Petr Lebeda, Praha: Jezdím trabantem, takže abych se šikovně vyhnul všem policejním kontrolám a přitom se dostal do práce včas, musím být chytřejší než všichni policisté dohromady. Jednou mě zastavili se služebním vozem, ale pokutu jsem neplatil. Jinak jsem spíš pro to, aby se takové akce konaly, i když rozumnějším způsobem. To hodně závisí na individuálním chování jednotlivých policistů, zda budou pokutovat lidi jen kvůli tomu, že nemají lékárničku, zatímco vedle nich někdo ukradne auto nebo projede 160kilometrovou rychlostí a přejede dítě.
Lucie Ryčlová, Příbram: Během policejní akce mě nikdo nezastavil a nepokutoval. Jinak si myslím, že když ví veřejnost o takových akcích dopředu, tak ani smysl nemají. Jsem proto, aby se konaly i v budoucnu, ale aby o nich lidé nebyli předem informováni. Ale také chápu, že je lidem nepříjemné, když jsou kontrolováni třikrát za sebou, aniž by porušili pravidla provozu.
Které doklady může policista požadovat při silniční kontrole?
* řidičský průkaz
* osvědčení o registraci vozidla (popř.osvědčení o technickém průkazu)
* doklad o pojištění odpovědnosti za škodu, způsobenou provozem vozidla
* osvědčení profesní způsobilosti řidiče
* záznam o provozu vozidla
* doklad o nákladu a vztahu dopravce k němu
* záznam o době řízení vozidla a bezpečnostních přestávkách, příp. výstup z tachografu nebo jiného záznamového zařízení
*osvědčení o zvláštním školení řidiče, nákladový list v národním či mezinárodním vydání, pokyny pro řidiče
* osvědčení o schválení vozidla pro přepravu nebezpečných látek
* při jízdě po dálnici nebo rychlostní silnici potvrzení o zaplacení dálničního poplatku (obě části kuponu)
Zajímavé údaje o akci Kryštof
* Akce Kryštof byla nejrozsáhlejší dopravně-bezpečnostní kontrolou v novodobé české historii.
* Nasazeno přes 27 000 lidí: vedle dopravní také pořádková, kriminální, cizinecká a pohraniční policie i pracovníci celních, krajských a obecních úřadů.
* Kromě standardních nákladů na provoz bylo kvůli zabezpečení akce navíc vydáno zhruba 10 mil. Kč.
* Ještě v sobotu a neděli (po oficiálním ukončení akce Kryštof) operovala v terénu asi čtvrtina z celkového počtu přes týden nasazených osob.
* Podle ministra vnitra Stanislava Grosse bude nejpozději do měsíce následovat stejně rozsáhlá akce Kryštof 2 (podrobnosti nebudou sděleny).
* Počínaje říjnem 2003 se až do odvolání zvyšuje počet dopravních policistů na silnicích.
* Ministerstvo vnitra se chce v daleko větší míře zaměřit na přestupky policistů v dopravě a hodlá tvrdě bojovat proti korupci policie.
Zdroj: MVČR a PPČR
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu