Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Kraj dosud nemá ani metr dálnice
[rešerše | kategorie: Dálnice – D11 | Hospodářské noviny | Josef Šíf | 20. 10. 2003] [tisk]
Lidé z východních Čech požadují lepší spojení s Prahou i dalšími městy v českém vnitrozemí. A také s Polskem. Kraj zatím plně nevyužívá svých turistických možností. Přitom na jeho území jsou Krkonoše, Orlické hory, skalní útvary na Broumovsku či Babiččino údolí. Královéhradecký kraj si lidé obvykle spojují buď s nejvyššími českými horami a jejich národním parkem, anebo s krajským městem, které svojí ucelenou architekturou, množstvím úřadů, škol a zdravotnických zařízení je synonymem pro východní Čechy. Přitom kraj, který pokrývá území pěti okresů, má mnoho dalších tváří. Tu nejméně přívětivou pozná každý, kdo do něj směřuje nebo jím projíždí autem.
Dálnice končí u Poděbrad, o dostavbě se jen mluví
Kraj je sice křižovatkou mnoha důležitých silničních tahů, ale stav silnic tomu neodpovídá. Přímo katastrofální situace je ve spojení s Prahou. Dálnice D11 končí u Poděbrad a o její dostavbě ke krajskému městu a dál na sever až k polským hranicím se jen diskutuje. Stavbu provázejí nejrůznější průtahy včetně odvolávání ekologických organizací. Už minulá vláda na svém výjezdním zasedání slíbila, že dostavba dálnice je prioritou, ale nestalo se nic. Na silnici mezi Hradcem Králové a Poděbrady jsou nehody na denním pořádku, dlouhé fronty aut otravují vzduch v Chlumci nad Cidlinou, který silnice rozděluje napůl. Stavba dálnice poměrně úspěšně začala, ale v roce 1997 přišly škrty ve státním rozpočtu. O rok později protestovali ekologové kvůli rezervaci Libický luh, v roce 2000 sice soud toto odvolání zamítl, ale loni vyhověl ekologickým aktivistům v odvolání proti stavbě v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Ekologové mají také skoupené některé pozemky na trase dálnice před Hradcem Králové, což může stavbu donekonečna protahovat.
Bez kvalitní silniční sítě nelze přilákat investory
Přesto by letos v listopadu mělo začít několik dílčích staveb na trase dálnice, jejich dokončení však podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana závisí na tom, kdy se začne stavět poslední zhruba desetikilometrový úsek před Hradcem Králové. Na obranu dálnice už vznikla občanská iniciativa s názvem ANO D11 a v Chlumci nad Cidlinou obyvatelé chystají blokády současné přetížené silnice. Část poslanců se tento měsíc bude snažit v Parlamentu prosadit návrh zákona o dálnicích a rychlostních komunikacích. Ale nejde jen o dálnici. Takzvané úseky smrti jsou i na výjezdu z Hradce Králové směrem na Svitavy a Olomouc, optimální parametry nemá ani tah na Jičín a Liberec a absolvovat zhruba třicet kilometrů z Náchoda přes Polici nad Metují do Broumova je pro řidiče přímo utrpením. Jediným zlepšením je tak letošní otevření čtyřproudé silnice k hranicím Pardubického kraje. Bez dobudování silniční infrastruktury kraj sotva může počítat s významným přílivem zahraničních investic a s rozvojem turistického ruchu a na něm závislých služeb. To ovlivňuje také zaměstnanost, například i dojíždění odborníků na přednášky v královéhradeckých vysokých školách.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu