Názory na testovací dráhu se liší [plný text článku | kategorie: Vliv na životní prostředí – ČR | MF Dnes | Vojtěch Blažek a Pavla Nováková | 21. 10. 2003] [tisk] Komplex zkušebních drah Škodovky u Milovic nebude, Středočeský kraj toho lituje. Lidé se zbavili hrozby, že nebudou smět do lesa. Region přišel o velkého investora, který se mohl stát základem prosperity. I takto rozdílné názory jsou slyšet týden poté, co mladoboleslavská Škoda Auto zastavila přípravy na stavbu kontroverzního komplexu zkušebních drah u Milovic. Takzvaný polygon, soustava silnic pro testování automobilů, měl vzniknout na 360 hektarech bývalého vojenského prostoru po sovětské armádě. Kvůli odporu části obyvatel Milovic a okolních obcí se však Škodovka rozhodla po téměř třech letech od svého záměru ustoupit.
Ekologové i lidé, kterým se nelíbilo, že chce automobilka obrovské území lesa a luk oplotit, jsou spokojeni. "Polygon by lidem vzal kus krajiny, proto byl špatný," říká Josef Matouš ze sdružení Mladá, které proti polygonu nasbíralo tisíce podpisů. Zcela opačný názor má ale vedení radnice v Benátkách nad Jizerou. To se už na začátku celé kauzy postavilo jako jediné ze všech měst ležících na okraji vojenského újezdu na stranu Škodovky. "Lidé sice budou mít kam chodit na houby, ale rozvoj území se zastaví. Za Škodovkou mohli do Milovic přijít subdodavatelé a možná sem mohla automobilka přesunout i některé svoje výrobní aktivity," tvrdí starosta Jaroslav Král. Kvůli odstoupení Škodovky navíc město přijde o peníze - kdyby prodalo automobilce pozemky, mohly prý mít Benátky například krytý bazén. "Je to pro nás ztráta," dodává Král.
Také Středočeský kraj Škodovku od počátku podporoval. Projekt automobilka zastavila právě po dohodě s krajem, který její rozhodnutí chápe. "Středočeský kraj sice přišel o investici ve výši 2,5 miliardy korun, ale vyslyšel námitky Středočechů a občanských iniciativ s ohledem na ochranu přírody a životního prostředí," připomíná mluvčí kraje Martin Krafl. To, že se na investici Škodovky za 2,5 miliardy mohli nabalit i další firmy, připouští rovněž milovická místostarostka Miroslava Dlouhá. Zároveň ale tvrdí, že padesát pracovních míst, která měla na polygonu vzniknout, je příliš malá cena za zábor tak velkého území. "Za sebe jsem ráda, že polygon nebude," říká Dlouhá. Mladoboleslavský výrobce investoval do příprav na polygon 60 milionů korun. O tyto peníze přišel. Auta tak bude dál vozit na testování do Německa.