Se zákonem o dostavbě dálnic nelze otálet [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | Haló noviny | Václav Vančura | 23. 10. 2003] [tisk] Rozhovor Haló novin s poslancem Vlastimilem Dlabem (KSČM)
Spolu s poslanci Jiřím Hanušem (KDU-ČSL) a Hanou Orgoníkovou (ČSSD) jste překladateli návrhu zákona, který má urychlit výstavbu dálnic a rychlostních silnic v ČR. Můžete jej přiblížit? Smyslem zákona je urychlení výstavby komunikací již rozestavěných, anebo jejichž příprava postoupila tak daleko, že umožňuje stavbu zahájit. Brání tomu však závažné okolnosti plynoucí ze stávající legislativy, hlavně ze stavebního zákona, jehož novelizace je běh na dlouhou trať, kdy není možné stavby dokončit, či zahájit jednak z důvodu nevykoupených pozemků. A dále proto, že někteří tzv. ekologičtí aktivisté zablokovali stavby tím, že si v trasách odkoupili pozemky, třeba jen po několika metrech čtverečních, provázali je různými věcnými břemeny a náš právní systém si s tím neumí poradit. Tyto překážky by náš návrh odstranil, řeší jednak zkrácení lhůt pro výkup pozemků a jako krajní možnost zakotvuje i případné vyvlastnění těchto pozemků, samozřejmě za úhradu, v žádném případě by nešlo o nějaké znárodňování.
Proč s tímto návrhem přichází vaše poslanecká skupina, když takový zákon slíbilo připravit ministerstvo dopravy? Jistě, ministerstvo ústy náměstka Kubínka dalo tento příslib letos v lednu v Chlumci nad Cidlinou na jednání o dostavbě dálnice D11. Jenže když ani po třech měsících s ničím nepřišlo, shodli jsme se s kolegy Hanušem a Orgoníkovou, že již s tímto zákonem nelze dále otálet, proto jsme na jaře návrh společně připravili a předložili.
Vážnou brzdou výkupu se rovněž od roku 2003 stalo snížení výkupní ceny pozemků na polovinu a vlastníci, jichž se to týká, to považují za diskriminaci. Někteří poslanci v Chlumci hovořili o interpelaci na ministra financí v této věci. Jak to dopadlo? Snížení výkupní ceny je skutečně jednou z brzd a do jisté míry jde o diskriminaci. Na druhé straně ještě vloni si někteří vlastníci mysleli, že ze státu vyrazí ještě více a vyčkávali, cena však šla dolů. Je to sice předmětem jednání s vládou, víme ale, v jakém stavu dnes státní kasa je, a pokud vím, ministerstvo financí se k úpravě cen pozemků alespoň na loňskou úroveň staví negativně.
Zákon měl být ve sněmovně projednán v září, byl však odložen na říjnovou schůzi. To např. v Chlumci n/C., trpícím absencí D11, vyvolalo nervozitu vystupňovanou i odporem řady politiků k vašemu návrhu. Chlumečtí hrozí blokádou průtahu městem, shodí-li poslanci zákon ze stolu... Plně souhlasím s občany Chlumce, pokud sám jedu přes toto město, je to skutečně katastrofa je projet. Chápu jejich oprávněné obavy, jelikož vláda je rozpolcena v názoru na náš návrh, který má i odpůrce v parlamentním institutu. Na druhé straně si Královéhradecký kraj nechal zhotovit nezávislou expertizu návrhu, která vychází kladně. Takže ani právní názor na tento zákon není jednotný a bude záležet na zákonodárcích, jaký zájem budou mít na urychlení výstavby těchto komunikací.
Jak se k zákonu staví jednotlivé poslanecké kluby? Náš klub KSČM ten zákon v prvním čtení s největší pravděpodobností podpoří, konzultoval jsem ho s poslancem Pavlem Hojdou, který je dopravním odborníkem a míní, že podporu v klubu nalezne. V klubu KDU-ČSL podle mých informací návrh projde až na ministra životního prostředí Ambrozka, kterému se prý nelíbí. Klub ČSSD je prý dosud rozdělen půl na půl podobně jako vláda. Pokud jde o klub ODS, ten je zatím výrazně proti zákonu, jelikož občanským demokratům se nezamlouvá právě možnost vyvlastnění pozemků, proto se nám také východočeští poslanci této strany pod návrh nepodepsali. Jistě, zákon je tak trochu na hraně, ale jen na první pohled. Když se podíváme do okolních států, např. v Německu v obdobném zákoně vyvlastnění pozemků za úhradu mají zakotveno, takže to není nic, co by bylo v rozporu třeba i s Evropskou unií. Je tedy zřejmé, že bude asi problematické tento zákon ve sněmovně obhájit. Přesto jsem optimista a věřím, že se nenajde žádný poslanec, který by přímo navrhl zamítnutí toho zákona, takže se předloha dostane k projednání.
Z čeho pramení váš optimismus? Kdybych nebyl optimista, nemohl bych se pod ten návrh podepsat. Myslím si ale, že nakonec i převážná většina poslanců ČSSD se k našemu návrhu připojí, ale i mnozí z řad ODS. Nejsou přece slepí a musí vidět vážnost situace v dané oblasti. Proto věřím, že v této věci zvítězí zdravý rozum nad politickou řevnivostí, protože jde o potřebnou věc. Doufám také v to, že kolegové z ostatních stran pochopí, že pokud by při projednávání ve výborech či ve druhém čtení prosadili odstranění některých rozhodujících prvků, zejména možnost vyvlastnění pozemku v krajním případě, že tento zákon by pak zcela ztratil smysl.