Evropa směřuje ke společné železnici [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – svět | Hospodářské noviny | Milan Fridrich | 24. 10. 2003] [tisk] Poslanci Evropského parlamentu žádají urychlení liberalizace evropských drah. Do tří let chce Evropa zcela liberalizovat dopravu zboží po železnici, o dva roky později pak mají soukromé firmy soupeřit i o pasažéry. Klesající zájem o služby drah a naopak prudce rostoucí počet automobilů na silnicích přiměl včera poslance Evropského parlamentu k výzvě, aby členské země co nejrychleji vytvořily integrovaný železniční prostor otevřený konkurenci. Otázkou však zůstává, zda členské země budou ochotny na rychlé tempo přistoupit. Ministři dopravy se dosud shodovali, že liberalizace by měla přijít o dva roky později.
Až dosud nejsou národní přepravci, čili státní železnice, povinni poskytovat firmám svou infrastrukturu. Nový společný prostor by ale spravovala Evropská železniční agentura. Ta by vydávala jednotné předpisy, například bezpečnostní, a stanovovala i různé technické parametry. Privatizace národních drah zůstane dál věcí unijních států.
"Podíl železnice na přepravě zboží a lidí neustále klesá. Po kolejích se přepravuje necelých osm procent zboží," zdůvodnil požadavek HN zpravodaj Evropského parlamentu Georg Jarzembowski. Největším problémem je nízká rychlost, kterou nyní dráhy po Evropě přepravují zboží. Cestu, která trvá kamiónům deset hodin, urazí mnohdy vlak až za tři dny. Důvodem je byrokracie na železničních přechodech a rozdílné technické normy. Každá země používá jiný typ lokomotiv i jinou signalizaci.
Ve Spojených státech železnice ovládá čtyřicet procent trhu v nákladní dopravě a dokáže plně konkurovat silniční a letecké dopravě. Řada členských států unie se ale rychlé liberalizaci železnic brání. Bojí se, že zkrácené termíny nestihnou. "Jelikož Evropský parlament a komise trvají na urychlení liberalizace železnic, bude muset zasednout smírčí komise, která je rozsoudí," říká Jarzembowski. Podíl železnice na celkové dopravě v deseti budoucích zemích je vyšší než v unii. Dosahuje průměrně třiceti procent. Evropský parlament a komise proto tvrdí, že oživit železnice v celé unii je možné. České ministerstvo dopravy vyjádřilo v minulosti několikrát s liberalizací železnice souhlas a nehodlá při ní žádat o přechodné období.
Mluvčí Českých drah, Petr Šťáhlavský, uvedl, že ani firma se liberalizace neobává: "V budoucnu pro nás může být problémem zejména konkurence dopravců z Rakouska a Německa, kde investují desítky miliónů eur do obnovy vozového parku. My si takové investice dovolit nemůžeme, ale na druhou stranu s nimi můžeme spolupracovat," řekl. Podnikatelům by větší efektivita železnice přinesla užitek, jelikož je levnější. Dráhy ale musejí zvýšit rychlost přepravy. Větší konkurence by navíc mohla přinést restrukturalizaci železnic, jíž se zatím vlády vyhýbají.