Unijní železnice je neefektivní, liberalizace to má změnit [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – svět | Hospodářské noviny | Milan Fridrich | 24. 10. 2003] [tisk] Zatímco ekonomika Evropské unie využívá už téměř dvě desetiletí jednotný trh s volným pohybem zboží, služeb, kapitálu a osob, železniční síť jako by zůstala v polovině minulého století. "Nákladní vlaky se pohybují po Evropě průměrnou rychlostí osmnáct kilometrů v hodině. Proto nemůže být železnice konkurenceschopná. Obchodníci potřebují doručit zboží několikanásobně rychleji," uvedl Olivier Silla, expert Evropské komise na železniční dopravu. Jelikož tradiční přeprava surovin klesla za posledních dvacet let v Evropě o 50 procent, železnice se musí více než dříve zaměřit na přepravu zboží. Evropská komise přitom sledovala v uplynulých měsících pohyb 20 000 nákladních vlaků. Jen polovina z nich dorazila do cíle včas. Některé soupravy měly i celodenní zpoždění.
Právě liberalizace by měla nákladní železniční dopravě přinést větší efektivitu. Jednotlivé státy unie se ale musejí předtím rychle dohodnout na společných technických standardech. "Když z Milána jede nákladní vlak do Rotterdamu, musí pětkrát měnit lokomotivu. Každá země používá trochu jiný typ lokomotiv, mají jinou povolenou zátěž vagónů. V unii je dvanáct systémů signalizace. Každý stát prověřuje na hranicích náklad a vypisují se nové papíry," uvedla v analýze Evropská komise. Právě rozdílnost technických norem pro železnici vede členské státy unie k tomu, že kritizují postoj Evropské komise a parlamentu, aby se nákladní doprava liberalizovala v roce 2006 a osobní o dva roky později. Komise ale tvrdí, že do deseti let naroste objem nákladů o čtyřicet procent, částečně díky rozšíření unie o deset nových členů, a pokud na tento trend železnice nebude rychle reagovat, její podíl v přepravních kapacitách bude dále klesat. "Pokud by se během liberalizace podařilo odstranit bariéry uzavřených národních železničních sítí, mohla by se do pěti let rychlost nákladních vlaků zvýšit o sto procent. Stále bude sice vlak pomalejší než kamióny, ale jeho nižší cena by mohla znovu přilákat zákazníky," říká Olivier Silla.