Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Unijní železnice je neefektivní, liberalizace to má změnit
[plný text článku | kategorie: Železniční doprava – svět | Hospodářské noviny | Milan Fridrich | 24. 10. 2003] [tisk]
Zatímco ekonomika Evropské unie využívá už téměř dvě desetiletí jednotný trh s volným pohybem zboží, služeb, kapitálu a osob, železniční síť jako by zůstala v polovině minulého století. "Nákladní vlaky se pohybují po Evropě průměrnou rychlostí osmnáct kilometrů v hodině. Proto nemůže být železnice konkurenceschopná. Obchodníci potřebují doručit zboží několikanásobně rychleji," uvedl Olivier Silla, expert Evropské komise na železniční dopravu. Jelikož tradiční přeprava surovin klesla za posledních dvacet let v Evropě o 50 procent, železnice se musí více než dříve zaměřit na přepravu zboží. Evropská komise přitom sledovala v uplynulých měsících pohyb 20 000 nákladních vlaků. Jen polovina z nich dorazila do cíle včas. Některé soupravy měly i celodenní zpoždění.
Právě liberalizace by měla nákladní železniční dopravě přinést větší efektivitu. Jednotlivé státy unie se ale musejí předtím rychle dohodnout na společných technických standardech. "Když z Milána jede nákladní vlak do Rotterdamu, musí pětkrát měnit lokomotivu. Každá země používá trochu jiný typ lokomotiv, mají jinou povolenou zátěž vagónů. V unii je dvanáct systémů signalizace. Každý stát prověřuje na hranicích náklad a vypisují se nové papíry," uvedla v analýze Evropská komise. Právě rozdílnost technických norem pro železnici vede členské státy unie k tomu, že kritizují postoj Evropské komise a parlamentu, aby se nákladní doprava liberalizovala v roce 2006 a osobní o dva roky později. Komise ale tvrdí, že do deseti let naroste objem nákladů o čtyřicet procent, částečně díky rozšíření unie o deset nových členů, a pokud na tento trend železnice nebude rychle reagovat, její podíl v přepravních kapacitách bude dále klesat. "Pokud by se během liberalizace podařilo odstranit bariéry uzavřených národních železničních sítí, mohla by se do pěti let rychlost nákladních vlaků zvýšit o sto procent. Stále bude sice vlak pomalejší než kamióny, ale jeho nižší cena by mohla znovu přilákat zákazníky," říká Olivier Silla.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu