Na dálnici D11 závisí doprava v celém kraji [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11, Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | Petr Milata | 29. 10. 2003] [tisk] Dostavba dálnice z Poděbrad na Hradec začne v listopadu. Rychlostní komunikace R35, obří křižovatka v Opatovicích nad Labem a čtyřpruh mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Všechny tyto důležité dopravní stavby jsou závislé na dostavbě dálnice D11. Se stavebními pracemi se má začít již zanedlouho. Špatná silniční infrastruktura v Pardubickém kraji by se poté mohla začít měnit k lepšímu. Pokud půjde vše podle předpokladů, měl by se sen řidičů z regionu vyplnit v roce 2008. V cestě ambicióznímu projektu však stojí ještě mnoho překážek, a ty by jej mohly výrazně zbrzdit. Ještě letos v listopadu začne dostavba dálnice D11 z Prahy do východních Čech, která dnes končí u Poděbrad. Na její prodloužení do Pardubického a Královéhradeckého kraje čekají řidiči už sedm let. Po složitých tahanicích s ekology, kteří proti dálnici protestují, zahájí Ředitelství silnic a dálnic do konce roku stavbu prvních dvou mostů přes železnici na Nymbursku. Na hranici Pardubického kraje by se pak stavbaři měli dostat záhy.
”Ostatní stavby zahájíme během roku 2004,” řekl ředitel pražského závodu Ředitelství silnic a dálnic Alois Lichnovský. ”Čekáme na vydání stavebního povolení, poté bychom chtěli stavbu hned zahájit. Předpokládaný termín zprovoznění dálnice v úseku Libice - Chýšť je rok 2005,” sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková s tím, že ředitelství už požádalo i o povolení na úsek mezi Chýští na Pardubicku a Osičkami na Královéhradecku. Spustit stavební práce však slibovalo ředitelství už před rokem. Do hry ale znovu vstoupila ekologická sdružení a sporná vyhláška ministerstva financí. Ta snížila cenu, za niž mohl stát vykupovat pozemky pod budoucí dálnicí ze čtyřiceti na dvacet jedna korun. Ekologové skoupili některé parcely a odmítají je prodat. Zřejmě tak budou vyvlastněny. Svou roli v urychlení začátku stavby může také sehrát ministerstvo, pokud povolí, aby se majitelům pozemků nabídlo více peněz.
Ekologové ale představují pro stavbu dálnice největší brzdu. ”Odvolávají se proti všem správním rozhodnutím a v případě neúspěchu podávají návrhy na obnovu řízení,” uvedl Lichnovský. Ekologům jde především o chráněnou oblast Libického luhu, pozůstatku původního labského lužního lesa poblíž Poděbrad, v jehož těsné blízkosti má dálnice vést. Místo dálnice ekologové navrhují rozšířit současnou silnici na Hradec Králové a vybudovat obchvaty obcí. ”Zábor půdy, emise, konflikt s nenahraditelnými a neocenitelně vzácnými zbytky přírody jsou vše možné, jen ne ekologické,” prohlásil už dříve Jiří Malík ze Sdružení za šetrnou dopravu. I přes tyto komplikace zástupci ředitelství i obou krajů věří, že silnice D11 bude hotova v roce 2008. ”Podle informací Ředitelství silnic a dálnic začne stavba dálnice D11 v listopadu tohoto roku a hotova by měla být zhruba za pět let,” řekl radní Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Miloslav Macela.
Stavba dálnice je pro Pardubický kraj podle něj velice důležitá. Přivaděčem mezi Sedlicemi a Opatovicemi nad Labem na ni bude napojena i další rychlostní komunikace R35. Ta protne celý Pardubický kraj a rovněž na ní budou moci řidiči jezdit rychlostí přesahující devadesát kilometrů v hodině. Tento projekt podporuje nejen kraj, ale i stát. ”Rozhodujícími investicemi ve východních Čechách jsou dostavba dálnice D11 z Poděbrad do Hradce Králové a výstavba silnice R35, která bude od dálnice směřovat na Vysoké Mýto a Mohelnici,” potvrdil ředitel výstavby Ředitelství silnic a dálnic Vladimír Vorel.
Osud rychlostní silnice R35 je ve hvězdách Přestože trasu čtyřproudové rychlostní komunikace R35, která spojí Pardubice s Olomoucí, schválila vláda a je zanesena i v připravovaném územním plánu Pardubického kraje, stále není jasné, kdy se silnice začne stavět a kudy přesně povede. Protestují proti ní ekologové, ani politici a úředníci se zatím nedohodli, po jaké trase silnici vést. Ochránci přírody a ekologové brání ornitologickou lokalitu Komárov u Dašic, která stojí v cestě rychlostní komunikace. ”Je to vážná připomínka a musíme se s ní vypořádat. Je možné, že se změní trasa komunikace nebo bude potřeba ochránit hnízdiště jiným způsobem. To závisí na penězích. Změna územního plánu spojená se změnou trasy by trvala dost dlouho,” uvedl před časem pardubický krajský radní odpovědný za životní prostředí a zemědělství Petr Šilar. Stavbu však nebrzdí jen ekologové, ale i politici a úředníci. O tom, na jaké trase silnici postavit, se přou několik let. Pokud by o trase čtyřproudové komunikace rozhodovali úředníci ministerstva dopravy, bylo by všechno jasné. Z jejich stanoviska vyplývá, že nejvíce přijatelná jak z hlediska nákladů, tak i dopravních potřeb regionu je severní varianta procházející Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou.
Varianta severní sleduje podle ministerstva základní cíl z hlediska Pardubického kraje, tedy zlepšení spojení Ústí nad Orlicí, České Třebové a Lanškrouna s Pardubicemi, přičemž zároveň obchvatem České Třebové, Rybníka a Třebovic řeší i přeložku silnice I/14. Ministerští úředníci však nesouhlasí s doplňkem severní trasy, který počítá s tunelem vedeným vrchem Kozlovec. Zatím největší kritika se snesla na střední trasu, kterou navrhují zastupitelé Pardubického kraje jako kompromis mezi variantou severní a jižní. Silnice se totiž vzdaluje jak od Ústí nad Orlicí, tak od Svitav.
Obce a města na Svitavsku a Moravskotřebovsku naopak stojí o jižní variantu, která v podstatě kopíruje stávající tah krajem. ”Nejméně zasáhne do volné krajiny, a proto nenarazí na tak velký odpor ochránců přírody. Z tohoto důvodu je nejvíce přijatelná,” míní poslanec a zastupitel Moravské Třebové Radko Martínek. Rozhodnutí, která trasa R35 nakonec kraj protne, je nyní v rukou zastupitelů kraje.
Hradec a Pardubice spojí čtyřproudová silnice Pardubice a Hradec Králové během několika let spojí čtyřproudová silnice. I tato stavba souvisí s výstavbou dálnice D11 a rychlostní komunikací R35. ”Na čtyřproudové silnici mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se bude pracovat v návaznosti na výstavbu dálnice D11 od Poděbrad,” řekl šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. Čtyři pruhy mezi Pardubicemi a Hradcem by urychlily dopravu mezi oběma městy a cestování by bylo bezpečnější. ”Dva pruhy v každém směru usnadní předjíždění a do jisté míry zamezí tvoření kolon,” uvedl náměstek ředitele Ředitelství silnic a dálnic v Pardubicích Jiří Jedlička.
Na širší vozovce se již pracuje, první čtyřproudový úsek mezi Hradcem a Březhradem je již hotov. ”Pak přijde na řadu část od Březhradu přes Opatovice nad Labem až k nadjezdu u Hrobic. Dokumentace stavby je zpracována, nyní bude následovat výkup pozemků a další kroky,” vysvětlil Jedlička. Podle něj by se na čtyřpruhu mezi Březhradem a Hrobicemi mělo začít pracovat v roce 2005 až 2006. Tato stavba přímo naváže na přípojku na dálnici D11 mezi Sedlicemi a Opatovicemi nad Labem. ”Současně by se mělo pracovat i na dalším úseku čtyřproudové komunikace mezi Pardubicemi a Hradcem. Termín dokončení všech těchto staveb je naplánován na rok 2007,” uvedl Jedlička.
Jakmile se řidiči dostanou po rozšířené silnici z Hradce až k opatovické elektrárně, bude na řadě úsek mezi Hrobicemi a Pardubicemi. Pak bude čtyřproudová vozovka mezi oběma městy úplná. ”Dokumentace na rozšíření současné silnice z Pardubic k Hrobicím je hotova již léta. Bude záležet jen na penězích, jak rychle se postaví,” sdělil náměstek ředitele. Jen pár set metrů od Opatovic nad Labem vznikne obří křižovatka. Právě zde se totiž zkříží cesty dálničního přivaděče na silnici D11 pro Pardubický kraj, čyřproudové silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové a rychlostní komunikace R35. ”Bude to skutečně velká a nákladná výstavba, tato křižovatka bude několikaúrovňová,” sdělil Macela s tím, že i tato stavba by měla být dokončena zároveň s dálnicí D11.