Hledají se peníze na dopravní sítě [plný text článku | kategorie: Dálnice – svět | Technický týdeník | Ctibor Čejpa | 29. 10. 2003] [tisk] Evropská unie navrhla nedávno 29 dopravních projektů, které mají za cíl do roku 2020 protnout hranice členských i přistupujících států a umožnily by rozvoj a zlepšení provozu na silnicích, železnicích, letištích a v přístavech. Původní plány jsou splněny jen asi z pětiny. Česko v těchto plánech figuruje stavbou dálnice spojující přes jeho území Polsko s Rakouskem. Železniční trať vedoucí Českem zase umožní spojení mezi Slovenskem a Německem. Nejnovější doporučené dopravní projekty rozšiřují původní plán, přijatý již v roce 1994 a známý pod zkratkou TEN, čili transevropská síť. I když výstavba těchto sítí v rámci TEN by měla být dokončena v roce 2010, z celkových plánů se zatím uskutečnila sotva pětina.
Podle analytiků by se podle dosavadního tempa plnění původních projektů musela "uzávěrka" prodloužit nejméně o dalších dvacet let. Řada plánů ztroskotala kvůli nedostatku peněz. Počítalo se původně s tím, že se do 2010 postaví přes 75 000 km dálnic, 78 000 km železnic, 330 letišť, 270 námořních a 210 říčních přístavů. Jedním z důvodů opožďování velkorysého plánu je, že se na rozvoj dopravní infrastruktury v zemích Evropské unie vydává ročně jen asi 25 miliard eur, což je podle expertů nedostatečné. Nejasnosti však panují i kolem financování nejnověji doporučovaných projektů. Zatím není zcela jisté, jak budou značně náročné a nákladné dopravní stavby financované. Centrem financování by měla být Evropská investiční banka (EIB) v Lucembursku, která by měla "zmobilizovat" 50 miliard eur. Poprvé se podle představ šéfů vlád a států Evropské unie bude na financování dopravní infrastruktury podílet i soukromý kapitál.