Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Občané, neobtěžujte!
[plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR, Dálnice – D8, Vodní doprava – ČR | Reflex | Tomáš Feřtek | 30. 10. 2003] [tisk]
Razance, s níž během posledních dvou týdnů zaútočili poslanci z celého politického spektra proti veřejné kontrole rozhodování úřadů, je až zarážející. Svou logiku ale má. Politici se pravděpodobně domnívají, že bez "obstrukcí veřejnosti" bude jednání rychlejší. Opravdu si neuvědomují, jak vysokou cenu bychom všichni za takové "urychlení" zaplatili? Vyloučit občanská sdružení ze správních řízení při rozhodování o velkých stavbách, které mají vliv na přírodu a krajinu. Prohlásit vodní cesty za veřejně prospěšné stavby, na něž se nevztahuje zákon o ochraně přírody. Stejně tak jako při odstraňování škod po povodni, údržbě koryt a břehových porostů a staveb, které mají charakter protipovodňové ochrany. A konečně zamezit občanům v přístupu k informacím o geneticky modifikovaných potravinách. To jsou návrhy, jež při novelizaci našich zákonů před vstupem do EU podali poslanci ČSSD a ODS. Pro některá tato opatření, například v zemědělském výboru, ale hlasovali i poslanci zbylých dvou koaličních stran. Alespoň ve snaze ignorovat voliče se různé politické proudy shodnou.
HROZÍ VĚTŠÍ KORUPCE
Je vlastně dobře, že se tyto návrhy sešly na stole v jednu chvíli. Je jasnější, o co jde. Vyloučit občanská sdružení z jednání o dálnicích, hypermarketech a těžbě všeho druhu, to je tichý sen mnoha úředníků a politiků. Mají pocit, že laici jen zdržují, a část veřejnosti jim, především při stavbě dálnic, dává za pravdu. Jenže pokud by byla novela přijata, ztratili bychom jako občané jakoukoli možnost bránit se proti záměrům politiků nebo velkých firem, přestože velmi významně ovlivní náš život. Navíc situace, kdy se o stavbě dejme tomu supermarketu na místě veřejného parku bude dohadovat pouze investor s úředníkem, protože veřejnost bude zákonem z jednání vyloučena, zvyšuje o další stupeň riziko korupce. Nemluvě o tom, že účast veřejnosti na rozhodování je v EU, kam za pár měsíců vstoupíme, naprostou samozřejmostí. Podstatu problému odhalují návrhy, které chtějí vyjmout stavby na řekách z pravomoci zákona o ochraně přírody. Znamenalo by to jediné: Vyhazování státních peněz za stavby prospívající jen firmám, jež tuto zakázku získaly. Na případy podobných "protipovodňových" opatření a bagrování koryt jsme v Reflexu upozornili v poslední době několikrát. Tyto návrhy dokládají, že investorům a s nimi spojeným politikům nepřekáží jen veřejnost, ale i ty zákony, které jim znemožňují prosazovat své zájmy bez jakékoli kontroly.
NEZDRŽUJÍ OBČANÉ
Možná, říkáte si, ale vždyť oni "ti ekologové" opravdu zdržují. Pokud se ale podíváme podrobně na asi nejznámější případ protahované stavby - průchod dálnice D8 přes České středohoří -, zjistíme, že důvod letitých průtahů leží někde jinde. Na počátku byla zcela špatná koncepce dálnice, přitom nebyl problém se při jejím plánování chráněné oblasti vyhnout. Pak se mezi sebou dohadovaly - od roku 1997 Ředitelství silnic a dálnic a státní úřady. Občanská sdružení do věci vstoupila až v poslední fázi - na konci roku 2001. A opravdu jen těžko mohou stavbu zásadně zdržet, protože musejí dodržovat zákonné lhůty na všechna podání. To úřady ani investor, jak se v praxi ukazuje, nemusejí a v tomto případě se jim to nepodařilo prakticky nikdy. A tento problém chceme vyřešit tím, že zrušíme veřejnou kontrolu nad jejich prací?
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu