To není plavba, ale zoufalství, říká člen vedení rejdařství [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – ČR | MF Dnes | Jan Veselý | 30. 10. 2003] [tisk] V kraji je po letním suchu stále velmi málo vody. Plně naložené lodi už po Labi z Česka do zahraničí několik měsíců neplují. Největší vodní spojení s Evropou je stále pod průměrným stavem kolem tří metrů. Nejvíce na letní sucho doplácejí přístavy a také největší české rejdařství Československá plavba labská. Firma je na pokraji krachu. Žádá, aby zasáhl stát. Přitom ČSPL byla ještě na počátku devadesátých let jedničkou mezi vnitrozemskými rejdaři v celé Evropě. Člen představenstva firmy Miroslav Šefara říká, že by firma dokázala překonat i suché roky, kdyby stát konečně postavil labskou vodní cestu - dva jezy mezi Ústím a hranicí s Německem. Jezy, jež by zajistily splavnost i při nízkých stavech vody, dlouhodobě kritizují ekologové. "Mizerná situace pokračuje, sice pár dní pršelo, ale to byla taková přechodná vlnka. Pokoušíme se někde po úsecích posouvat lodě, ale ty ztráty samozřejmě narůstají. Já tomu neříkám plavba, ale zoufalství.
Kolik jste kvůli letošnímu suchu ztratili peněz? Když byla plavba v červnu úplně zastavena, znamenalo to ztrátu zhruba půl milionu korun denně, což je obrovské číslo. Celkové ztráty ke konci tohoto měsíce jsou řádově kolem 60 až 80 milionů korun podle toho, zda do toho započítáme přímé ztráty nebo ztráty našich kontraktů.
Projevuje se sucho na vaší pověsti? Odcházejí zákazníci kvůli tomu, že počasí a vaše plavby nejsou jisté? Máte pravdu, to je naše vůbec největší slabina, jsme kvůli nedostatku vody problémoví, a proto i nespolehliví. Partneři a zákazníci s námi sice rádi jezdí, máme konkurenční ceny, ale problém je v tom, že nejsme nikdy schopni říci, kdy pojedeme a kdy ne. Obor je suchem a plavebními podmínkami na Labi doslova devastován.
Setkáváte se s politiky, prosíte o pomoc. Slyší vás někdo? Máte příslib nějaké kompenzace za sucho? Jednám s kým to jde, s hejtmanem, ministerstvem dopravy, předsedou ODS, primátorem Ústí... S každým, kdo má vůbec chuť našim problémům naslouchat. Naposledy nás podpořil právě předseda ODS Topolánek při své cestě po kraji. Věřím, že nás podpoří každý, kdo trochu vnímá fungování ekonomiky. Pokud jde o exekutivu, tak v pátek by se měl u ministra dopravy Šimonovského schvalovat materiál, který by měl řešit kompenzaci státu za nepostavenou dopravní cestu.
Máte na mysli tolikrát diskutovanou stavbu jezů na Labi, které by měly zajistit celoroční splavnost řeky? Jistě, stát několika usneseními rozhodl, že jezy postaví, a protože je nepostavil, tak je ochoten nám ztráty nějakým způsobem kompenzovat.
O kolik peněz žádáte či spíše kolik je ochotno ministerstvo uvolnit? Je to řádově 80 milionů korun jako v roce 2000. Přestože je to platba jen za část škody, pomůže nám to obnovit důvěru bank. Přestaly nám úvěrovat a čekají, co na to stát.
Dostanou zaměstnanci výplatu? Dostali výplatu v říjnu, ale máme těžkosti a už jsem to říkal a skutečně nepřeháním, že v listopadu vyplatíme poslední mzdy, pokud se k tomu stát nějak nepostaví. Ale zdůrazňuji, že ve špatné situaci jsou všechny firmy v oboru.