Meliška: Proti emocionálnímu odporu se těžko argumentuje! [plný text článku | kategorie: Vliv na životní prostředí – ČR | Boleslavský deník | Jiří Macek | 30. 10. 2003] [tisk] Mladoboleslavská automobilka před pár dny oznámila, že končí boj za výstavbu zkušební dráhy pro testování automobilů u Milovic. Na otázky týkající se celého projektu odpovídal Roman Meliška z tiskového oddělení firmy.
Co přesvědčilo vedení automobilky, že vzdalo souboj o výstavbu polygonu v prostoru Milovice - Mladá? Od záměru jsme se rozhodli odstoupit po zralém uvážení dosavadního vývoje. V důsledku průtahů a neustále nových požadavků vyžadujících změny nebo zcela nové plánování projektu došlo k takovému posunutí termínů a nárůstů nákladů, že se projekt stal nehospodárný.
Vzdali jste boj o polygon v České republice definitivně? V příštích letech budeme využívat koncernové kapacity v zahraničí.
Kde si myslíte, že byl největší problém či zádrhel vašeho konečného neúspěchu? Myslíte si, že to byla zatvrzelost jedinců či hromadný odpor? Vždy jsme se snažili prokázat ekologickou přijatelnost pomocí věcných argumentů. Proti emocionálnímu odporu však můžete velice špatně argumentovat. Ani jedinečný příklad polygonu VW, kde se mezitím v důsledku oplocení ve shodě s provozem polygonu usídlily vzácné živočišné a rostlinné druhy, některé nepřesvědčil. Po celou dobu přípravy jsme se snažili naslouchat a zapracovávat všechny konstruktivní názory.
Kolik peněz jste do projektů, plánů a různých předváděcích akcí investovali? Do současné doby činí plánovací náklady pro obě alternativní stanoviště téměř 60 milionů korun.
Můžete naznačit, kam by bylo směrováno zmíněných 2,5 miliardy korun, které měly do celé akce jít? Do výstavby technologicky vyspělého areálu, který má minimální dopad na své okolí. Stejně jako je tomu u testovacích areálů v zahraničí. Projekt počítal s výstavbou zhruba 36 kilometrů drah včetně obslužných komunikací a dozorové komunikace po obvodu areálu. Pro ilustraci, polygon se měl rozkládat pouze na 7,3 procenta celkové rozlohy bývalého vojenského prostoru Mladá, a mělo jít o téměř výhradně přírodní areál. Zastavená plocha - dráhy a budovy - měla činit asi 8 procent celkové výměry areálu polygonu, zbývající část les či travnaté plochy. To vše v jedné z nejzatíženějších oblastí (bývalá střelnice) obrovského vojenského prostoru, kde panoval čilý armádní provoz již od roku 1904.
Jak jste byli připraveni kompenzovat jednotlivým obcím jejich případný souhlas s výstavbou polygonu? Jednalo se mimo jiného o přeložky či vybudování nových komunikací, kanalizace, rekreační zařízení, parky, cyklistické stezky a podobně. Vycházeli jsme z potřeb jednotlivých obcí a jejich obyvatel, o všech návrzích se mohlo dále diskutovat. Ve chvíli, kdy si zastupitelé odhlasují milionové požadavky a vzápětí zamítnou jakékoliv jednání, je však komunikace problematická.
Nyní tedy ušetříte 2,5 miliardy korun. Budete ale muset investovat jinde. Kam budete jezdit testovat a kolik za to ročně zaplatíte? Už dnes využíváme pro naše testy několik koncernových polygonů na celém světě. Polygon v dosahu mateřského vývojového centra Škody Auto by byl pro naše pracovníky výhodný nejen z přímého finančního, ale také logistického a organizačního hlediska.
Můžete naznačit četnost uvažovaného testování? Je to proces velmi různorodý. Někdy zkoušky vozidel probíhají 24 hodin denně, jindy by byl provoz areálu takřka nulový. Připravovaný projekt počítal s maximální propustností drah kolem 55 vozidel současně. Hluková a exhalační studie potvrdily, že by byly splněny všechny stanovené hygienické limity a vliv na blízké okolí a okolní obce byl nevýznamný.