Souboj o trasu největší silnice v Pardubickém kraji začal [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35, Děti Země | MF Dnes | Pavel Dosoudil | 31. 10. 2003] [tisk] Zastupitelé Pardubického kraje včera začali jednat o stavbě, která na desítky a možná stovky let ovlivní život obyvatel mnoha měst a obcí regionu. Musí určit trasu rychlostní komunikace R35 v oblasti mezi Vysokým Mýtem a Moravskou Třebovou. Tato čtyřproudá silnice se stane dopravní tepnou kraje a spojí jej s Moravou. O její trasu se ale už několik let vedou prudké spory. Zastupitelé možná ještě do konce roku o trase definitivně rozhodnou. "Přituhuje a brzy přijde okamžik, že budeme muset rozhodnout,"řekl krajský radní Ondřej Kudrnáč (Čtyřkoalice), který je zodpovědný za rozvoj kraje. Spory se vedou hlavně o to, zda silnice povede severně, což by vyhovovalo městům Ústí nad Orlicí a Česká Třebová, nebo auta budou jezdit jižní částí kraje, což si naopak přejí Svitavy a Litomyšl. Obě skupiny mají strach, že pokud silnice povede jinudy, jejich města budou skomírat, nezbaví se dopravních problémů a navíc se jim budou dál vyhýbat investoři. Kudrnáč včera na zastupitelstvu kraje vystoupil se zprávou o přípravách územního plánu.
"Na rozdíl od Dětí Země si myslím, že konečnou variantu silnice R35 můžeme schválit ještě letos,"řekl Kudrnáč a vyzval zastupitele, aby si ještě vyžádali podklady, které jim k utvoření názoru schází. Podkladů pro rozhodování mají zastupitelé už stohy, přesto včera žádali další studie. Například radní Jan Čulík (ODS), bývalý dlouholetý starosta Chocně, prohlásil, že odborná stanoviska by měla převážit nad politickým rozhodováním a navrhl do 18. prosince předložit zastupitelům veškeré podklady včetně ekonomické rozvahy obou variant silnice. V tom ho podpořil i náměstek hejtmana Michal Rabas (ODS), který zodpovídá za finance. "Jde o peníze, které bude muset kraj získat na výstavbu od státu,"uvedl Rabas. Dosavadní ekonomická studie zpracovaná Ředitelstvím silnic a dálnic se odborníkům zdála nedostatečná. "Podle ní by nejdražší verze silnice stála patnáct miliard korun, ale necháváme si zpracovat ještě další ekonomické posouzení nezávislou firmou,"informoval zastupitele vedoucí oddělení územního plánování a stavebního řádu Bohumil Burdych.
Burdych dodal také, že dosavadní posudky vyznívají příznivě převážně pro jižní trasu R35 vedoucí okolo Svitav. Právě toho se ale velmi obávají lidé, kteří lobbují za severní variantu, kterou si přeje Ústí nad Orlicí, Česká Třebová, Lanškroun. Náměstek Rabas se na závěry expertiz nechtěl příliš ohlížet. "Nepožadujeme závěry odborných posudků, musíme rozhodnout o tom, zda budou na dalších sto let průmyslová centra kraje dobře či špatně dopravně spojena s okolím,"prohlásil Rabas. Zastupitel Josef Jílek z Moravské Třebové (Čtyřkoliace) namítl, že i když kraj schválí ve svém územním plánu určitou variantu, stát nakonec stejně postaví silnici tam, kde ji budou chtít ministerstva. To ale ihned vyvrátil hejtman Roman Línek (Čtyřkoalice). "Územní plán kraje je závazný, a přes to nejede vlak,"smetl ze stolu obavy z diktatury ministerských úředníků. Podle něj nemá ministerstvo dopravy možnost krajem schválenou trasu změnit. Nakonec se zastupitelé dohodli, že do tří týdnů dostanou seznam všech dosud zpracovaných ekonomických a ekologických posudků a mohou si z nich pak vyžádat podrobné materiály, které si chtějí prostudovat. Zda se bude o výběru varianty R35 rozhodovat ještě v tomto roce, zatím stále není jisté.