Veřejná doprava je jediná cesta [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR | Plzeňský deník 31. 10. 2003] [tisk] V bitvě o nastavení jízdného hromadné dopravy v Plzni zaznívá oblíbené, nicméně již dosti ošoupané zaklínadlo ekonomistů (ekonomických extrémistů). Město prý nemůže stále více sponzorovat MHD. V tomto prohlášení je však skryto mnoho falešných tónů. Zamysleme se proto nad několika zneužívanými argumenty či opomíjenými souvislostmi. "Město dotuje?" Ano. Ale kdo je město? Daňoví poplatníci, tedy občané. Rozhodli se vytvořit instituci zvanou "město" proto, aby jim zajišťovala řadu služeb lépe a levněji, než by to dokázali každý sám. Občané tedy dotují sami sebe. Platí i městskou správu ne proto, aby jejich peníze zkonzumovala, ale aby byly co nejefektivněji využity tam, kde to občan potřebuje kupříkladu v MHD.
"Dotuje stále více?" Historie výkonů a tržeb ČD od roku 1990 v závislosti na zvyšování ceny jízdného dokazuje, že trvalé zdražování je nejspolehlivější cestou k likvidaci. Zdražíme-li totiž jízdné, tržby se nemusejí zvednout vůbec, dokonce mohou poklesnout prostě proto, že řada cestujících se začne přepravovat jinak. Za povšimnutí stojí, že město dotuje mnohem ochotněji výstavbu megalomanských projektů staveb, které drancují rozpočet a otevírají město obrovské migraci aut. Dělá tak vše pro to, aby občan definitivně zahodil tramvajenku a jezdil i pro noviny autem. To však zaplatíme všichni zejména na zdraví. Ve výfukových plynech bylo identifikováno přes 330 škodlivin, podílejí se údajně na vzniku 95 % všech našich nemocí. Nešetří ani zvířata, devastují zeleň, znečisťují ulice.
MHD není nutným zlem, ale nadějí. Navíc je i přes vykazované ztráty ve skutečnosti velmi efektivní. Problém je jen v tom, že řada efektů není na pohled vidět. Tam, kde MHD funguje, jak by měla, jednoznačně vydělává lidské zdraví a životní prostředí. A spolu s nimi ušetří obrovské peníze pojišťovny, majitelé nemovitostí, obecní i státní rozpočty. Zlevňování jízdného na úroveň "velmi atraktivní" je jediná smysluplná strategie k vítězství MHD v boji o cestujícího a ke snižování nákladů. Ponecháme vše jen na našich radních? Nebo jim v jejich rozhodování pomůžeme třeba svým hlasem či dopisem?