Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Plzeň jásá, jinde obchvat proklínají
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | MF Dnes | Jaroslav Nedvěd a Jiří Pirník | 22. 12. 2003] [tisk]
Provoz na provizorní části obchvatu už citelně poznamenal život ve Štěnovicích a Útušicích. Zatímco mnoho lidí v Plzni se raduje, že provizorní obchvat odvedl auta a hlavně kamiony od jejich domů, jiní mohou jen skřípat zuby nad tisícovkami vozidel, která se k nim od minulého pondělí hrnou. Značnou úlevu zažívají především obyvatelé Rokycanské třídy a ulice U Prazdroje, kudy se donedávna valila všechna auta na cestě mezi Plzní a Prahou. Provoz, který ubyl v Plzni, se přelil jinam. Nyní jsou auta na obtíž především obyvatelům Štěnovic a Útušic, kudy vede vojenská silnice provizorně spojující části rozestavěného obchvatu. "Život ve Štěnovicích se zkomplikoval. Minulé pondělí se u Ejpovic s velkým humbukem stříhaly pásky a za hodinu a půl tu byla silnice totálně ucpaná," popisuje náhlou změnu Jiří Růžička ze Štěnovic. "Nejhorší rámus dělají kamiony, když túrují motory, aby vyjely do kopce," líčí situaci asi padesátiletý muž, který bydlí na okraji Štěnovic. "Větší provoz na vojenské silnici se citelně dotkl žáků z Útušic, kteří chodí do školy ve Štěnovicích. Pokud vím, tak mnozí rodiče to vyřešili tak, že dětem zakázali chodit pěšky a donutili je jezdit autobusem nebo je do školy sami vozí," prohlásil zástupce starosty Štěnovic Oldřich Havlíček.
Týden před spuštěním obchvatu dokonce přišli do štěnovické základní školy policisté, kteří dětem vysvětlovali, že na ně bude číhat velké nebezpečí na silnici, již dříve snadno přecházeli cestou z Útušic do školy. "Už před spuštěním provizorního obchvatu vyzývaly škola a obec rodiče, aby pak neposílali děti pěšky a raději je posadili do autobusu. K tomuto doporučení jsme se připojili i my," vysvětluje dopravní inženýr z policejního ředitelství Plzeň-jih Petr Mašek. Policisté byli připraveni, že budou ráno hlídkovat na přechodu za okružní křižovatkou, aby děti bezpečně převedli na druhou stranu. "Nakonec se ukázalo, že opravdu všichni žáci začali jezdit autobusem a nikdo z nich pešky už nechodí," doplňuje Mašek. Zástupce štěnovického starosty Oldřich Havlíček upozorňuje, že prakticky všichni obyvatelé Štěnovic zaznamenali větší hluk než kdykoliv v minulosti. "V podstatě je ten provoz po celé obci slyšet. Kdybychom si nechali udělat měření, asi bychom se dozvěděli, že je to v normě. Ale každopádně je ten hukot hodně nepříjemná změna," konstatuje Havlíček.
Jiří Růžička jeho slova potvrzuje. "Samozřejmě to slyšíme i v noci. Vždyť je to kousek od Štěnovic. V kopci nad obcí budou s dopravou určitě problémy. Hlavně v zimě. A jestli se tam někdy stane havárie, musí Plzeň počítat s tím, že bude bez vody. Odtud se může například nafta dostat do Úhlavy," varuje Jiří Růžička. Problémy se zvýšeným provozem po vojenské silnici by měly obyvatele Štěnovic a Útušic přestat trápit za tři roky, kdy má být konečně dostavěn střední chybějící úsek dálničního obchvatu. Nynější provizorní obchvat odvedl z Plzně především tranzitní dopravu a zejména tisíce kamionů, které denně městem pouze projížděly.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu