Sever válčil s Jihem [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Právo | Zdeněk Seiner | 20. 12. 2003] [tisk] Jako válka Severu proti Jihu byla označena nevídaná bouřlivá diskuse na zastupitelstvu Pardubického kraje ve čtvrtek večer. Šlo o to, zda bude u budoucí rychlostní komunikace R35 ve směru na východ zvolena severní varianta přes Orlickoústecko, nebo jižní přes Svitavsko, kudy půjde z dálnice D11 hlavní tepna spojující Prahu s Olomouckem a severní Moravou. Lobbovalo se, vyhrožovalo se, protože šlo o moc. ”Pro region, který prosadí svou variantu, to znamená rozvoj, příliv investorů. Pro tu druhou je to tragédie,” stručně pro Právo shrnul myšlenku všech starosta Svitav Václav Koukal (nezávislý). Spojilo se hned deset do nedávna znesvářených a konkurujících si měst Orlickoústecka a vydala společnou petici, podle které severní cesta je jediná možná.
Kontrovali starostové ze Svitavska a dali dohromady petici, na které byli podepsáni nejen starostové měst, ale všech vesnic. Byla jich stovka. ”Jsem pod takovým tlakem jako nikdy. Souhlasím s tím, abychom hlasovali o této věci tajně, jinak se tlakům můžeme těžko vyhnout,” řekl během diskuse hejtman Pardubického kraje Roman Línek (KDU-ČSL). Vicehejtman Michal Rabas (ODS), který s ním vždy navenek držel krok, poprvé přeskočil na druhý břeh: ”Tajné hlasování by bylo plivnutím do tváře voličům,” postavil se krutou formulací proti němu Rabas, ačkoli stejně jako hejtman prosazoval severní variantu. Zastupitelé, kteří měli k ruce desítky posudků, doporučení ministerstev a odborných komisí, nedokázali najít společnou řeč, neshodli se dokonce ani na tom, která trasa je delší. Všichni připouštěli, že severní je komplikovanější a bude protkána desítkami mostů a mnoha tunely, a tedy bude o 6 miliard dražší.
Když se Rabas postavil za severní verzi, protože bude více práce pro místní stavební firmy, byl ocejchován jako zaprodanec betonové lobby. ”Komunikace R35 by měla kraj spojovat, a ne rozdělovat,” bral si hlavu do dlaní hejtman Línek. Hlasování podpořilo nakonec severní variantu. Dražší, delší, bude se stavět celá od prvního do posledního metru. Už teď se ví, že investor, Ředitelství silnic a dálnic, zpracovatel územního plánu i projektanti budou muset čelit protestům ekologických organizací, už teď jsou proti nebo si kladou tvrdé podmínky obce Řetová, Rybník, Lhotka u Česká Třebové. ”Problémy budou, u Zámrsku se stavba zasekne, bude tam špunt. A vládní peníze půjdou jinam, do jiných krajů,” posteskl si radní Miroslav Brýdl (US-DEU).