Sto let stará představa vytvořit z Břeclavi přístavní město dostává zcela novou šanci [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | Haló noviny | raf | 19. 12. 2003] [tisk] Představa Břeclavi jako přístavního města a logistického střediska na průplavu Dunaj – Odra – Labe dostává reálnější podobu. O propojení ČR na dunajskou vodní cestu a vybudování přístavu jednali zástupci Sdružení Dunaj – Odra – Labe, představitelé Jihomoravského kraje, města Břeclav a obcí Kostice a Lanžhot, do jejichž katastrálních území by projekt zasahoval. Rozšířením EU na východ prý dostal záměr starý sto let novou šanci. Pro region by to znamenalo významný přínos mnoha pracovních míst a oživení ve všech směrech. Břeclav by se z křižovatky silniční a železniční dopravy stala i křižovatkou vodních cest a multifunkčním nákladním terminálem. Jestli skutečně dojde k realizaci, závisí na tom, zda ministerstvo dopravy do poloviny ledna požádá, aby byl projekt zařazen do územních plánů zmíněných obcí. Započne-li se se stavbou v r. 2006, musí se vše potřebné zvládnout za dva a půl roku. Zamýšlený kanál vedený na Labi u Pardubic, se na Odru má napojovat nedaleko Přerova a vést podél řeky Moravy do Rakouska. Do Dunaje by měl ústit na východ od Vídně v lokalitě Lobau. Stavba by měla započít od Dunaje k Břeclavi. Podílet na stavbě se musí Rakousko a k rozhodnutí zbývá ještě dořešit, zda má být kanál veden západně nebo východně od řeky Moravy. Jednalo by se zhruba o osmdesátikilometrový úsek mezi Vídní a Břeclaví. Náklady se odhadují na 25 mld. Kč, přičemž projekt by mohl získat z fondu soudržnosti EU možná až 85 procentní dotaci.