Dálnice se bude stavět 30 let [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5, Děti Země | Plzeňský deník 15. 12. 2003] [tisk] 1963 - Národní rada ČSSR schválila záměr spojit Prahu s hranicí západního Německa dálnicí
1976 - začaly práce na dálnici D5 - staví se most v Berouně
1988 - začínají přípravy stavby dálničního obchvatu Plzně
1991 - po debatách o jižní či severní trase se zdá být jasno vláda Petra Pitharta schvaluje jižní trasu mezi Černicemi a Bručnou hotova má být do šesti let
1992/93 - problémy!, lidé žijící v okolí trasy se bouří a tlačí na plzeňské zastupitele, aby rozhodnutí zrušili je před komunálními volbami a zastupitelé pověřují technického náměstka primátora Zdeňka Proska, aby to řešil výše
1994 - premiér Václav Klaus s vládním sborem mění verdikt a posunuje obchvat na dé pětce více na jih přes katastry Útušic a Štěnovic obce se bouří a posílají proti verdiktu stížnost k Ústavnímu soudu
1995 - soud stížnost zamítá, do zteče proti plzeňské radnici vyráží s představiteli obcí houževnatý soupeř v podobě ekologických aktivistů Dětí Země
1997 - výsledek se dostavuje územní rozhodnutí je podle Vrchního soudu neplatné je třeba posoudit vliv stavby na životní prostředí
1998 - ministr životního prostředí podporuje kratší Pithartovu trasu, pro tu jsou při takzvaných dýcháncích v rozhlasu přemlouváni i potenciální budoucí zastupitelé a lidé, kteří to mohou ovlivnit - blíží se další komunální volby - plzeňský magistrát jde za svým cílem pro prosazení delší trasy nominuje do pozice koordinátora výstavby obchvatu radního pro dopravu Petra Otáska ten se má řídit heslem: Rozhoduje rychlost
1999 - regionální politik Otásek se zříká politikaření a zavádí silový boj - ukazuje se jako vojevůdce/taktik proti ministerské přesile a aktivistům, kteří vyhrávali dosavadní soudní bitvy, poštval téměř celou Plzeň tu bude zastupovat další hrdina bitev, právník Jan Kocina
2000 - emoce vystupují na povrch obyvatelé krajské metropole blokují Rokycanskou třídu
2001 - začíná stavba bezkonfliktního úseku dálnice mezi Útušicemi a Sulkovem vrchní soud zamítá žalobu aktivistů proti územnímu rozhodnutí preferujícímu delší trasu, vzniká zákon o obchvatu Plzně přestože jej prezident vetoval, poslanci jej prosadili, ale nikdo se jím neřídí, z aktivního boje o obchvat odstupují Děti Země, Otásek opouští radnici a začíná pracovat pro investora stavby a tvrdí: Je třeba obchvat co nejrychleji dokončit
2002 - začíná se stavět úsek mezi Ejpovicemi a Černicemi a průzkumná štola vrchem Valík v boji proti delší trase zůstávají ekologičtí extremisté zastupovaní pražským advokátem Petrem Kužvartem, štěnovický úřad vyvlastňuje pozemky na Valíku
2003/jaro - dochází k dohodě Štěnovičtí a Útušičtí podmiňují stavbu středního úseku možností ovlivnit podobu okolí dálnice
2003/léto - podoba okolí střední části úseku je ústně dohodnuta - tvrdé jádro aktivistů pozastavuje odvolání proti vyvlastnění na krajském úřadě
2003/podzim - firma Metrostav dostává stavební povolení k realizaci tunelu; 6. 12. - poprvé se může na část obchvatu, zatím jen pěšky a na kole; 10. 12. - ministerstvo dopravy povolilo dát stavby obchvatu do předběžného užívání; 15. 12. - na dvě krajní části obchvatu jsou poprvé puštěna vozidla - západní část je kompletní - východní část je v provozu z poloviny - střední úsek se objíždí po přiváděči I/27 a vojenské silnici II/180
2004/zima/jaro - začne se stavět dálniční tunel vrchem Valík a most přes řeku Úhlavu na středním úseku
2004/podzim/zima - na východním úseku se pustí vozidla i na druhou polovinu dálnice
2006/jaro - pokud vyjdou plány, zprovozní se polovina profilu dálnice na středním úseku včetně tunelu a mostu; podzim/zima - střední úsek by měl být kompletně v provozu
2007/08 - kolaudace celé stavby