Obchvat: překvapení a otazníky [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | MF Dnes | prk, pol | 15. 12. 2003] [tisk] Zatím jen pět kilometrů obchvatu je skutečná dálnice. Na reakci řidičů si musíme počkat. Obchvat Plzně přinese v první řadě klid tisícům obyvatel krajského města. Proto také poletí k nočnímu nebi světlice ohňostroje. Co bude ale znamenat pro motoristy? Přestože je tématem po léta diskutovaným, bude pro spoustu řidičů trasa, která se dnes večer otevře, plná překvapení. Zatím jeden pás
Tím prvním je fakt, že na dálnici mezi Ejpovicemi a Černicemi bude zatím v provozu jen jeden dálniční pás, tedy komunikace na úrovni komfortní státní silnice. "Celý úsek bude otevřen v prosinci 2004," řekla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Dostavba druhého pásu si vyžádá ještě miliardu korun. Podle informací agentury ČTK je stavba natolik pokročilá, že možná začne sloužit již příští září. Sjezd u Černic bude omezený
Další veskrze neočekávanou skutečností je to, že dálniční sjezd v Plzni Černicích bude sloužit pouze ve směru od Prahy. Z Plzně nebude zatím možné na dálnici u Černic najet, a nebude možné ani sjet do Plzně ve směru od Rozvadova právě kvůli nedokončenému jižnějšímu pásu. Přesto, že sjezd u Černic zůstává funkční zatím jen částečně, možnost najet na dálnici v této oblasti existuje. Takovým bodem je křižovatka, na které provoz z dálnice přechází na takzvanou vojenskou silnici a naopak. Tady mohou na dálnici vjet auta přijíždějící od Nepomuku. Na známé "křižovatce smrti" mezi Losinou a Černicemi odbočí doleva a po necelém kilometru se dostanou ke zmíněné přeložce. Podobně mohou na dálnici najet motoristé také od Černic. Přeložka s nájezdem počítá, ale najít dostatečnou mezeru mezi projíždějícími auty bude možná chtít silné nervy. Školáky převedou policisté
Komplikovaným dopravním uzlem je křižovatka u Vysoké, kde se smísí vozidla jedoucí po obchvatu s dopravou na mezinárodním tahu Plzeň-Klatovy. "Předpokládáme, že tudy denně projede 15 tisíc automobilů. Bude to dopravně nejsložitější a nejfrekventovanější místo v regionu. Proto bude zpočátku téměř neustále pod dohledem dopravních policistů," řekl dopravní inženýr policejního ředitelství pro Plzeň-jih Petr Mašek. Otevření obchvatu nepřinese radost školákům z Útušic. Aby se dostali pěšky do základní školy do sousedních Štěnovic, budou muset přejít přechod na okružní křižovatce, po níž povede obchvat. "Jsme si vědomi toho, že je to rizikové místo. Proto tam každé ráno přijede policejní hlídka, která školáky bezpečně převede přes silnici, aby se dostali včas a ve zdraví do školních tříd," řekl Petr Mašek. Může to skřípat
Až za dálničním nájezdem u Litic se motoristé jedoucí od Prahy ocitnou na trase obchvatu, který je standardní dálnicí. "Tento úsek na Sulkov měří jen pět kilometrů," upozornil Mašek. Ten netají obavy, že se někteří motoristé vrátí na původní průtah Plzní, až obchvat vyzkoušejí. "Po obchvatu se pomalým tempem potáhnou kolony vozidel. Dokážu si představit situace, kdy bude průjezd Plzní rychlejší variantou," míní Mašek. Snad ta auta zmizí
Podle koordinátora stavby Petra Otáska na trase není kolizní bod a nejsou tam žádné semafory. "Průměrná doba průjezdu kamionů městem po jednadvacetikilometrovém průtahu dosud byla 40 minut, zejména kvůli 15 světelným křižovatkám a přejezdu domažlické trati. Přes Plzeň jezdí denně 4500 tranzitních kamionů. Všechny tyto vozy by měly z centra města zmizet. Řidiči tiráků si to mezi sebou do dvou tří dnů řeknou a jsem přesvědčen, že od Nového roku se Plzeň většiny kamionů zbaví," věří Petr Otásek.