R35? Politické rozhodnutí, tvrdí Jiří Kubínek [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | Eva Malínková | 15. 12. 2003] [tisk] Náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek zastával ještě před krátkým časem funkci krajského radního zodpovědného za dopravu. Dohady okolo trasy rychlostní komunikace R35 tak sledoval prakticky od začátku. Zejména zastánci jižní trasy jej nyní obviňují, že na ministerstvu dopravy ovlivnil stanovisko, že lepší je dát zelenou severní variantě, protože žije v České Třebové. "Je to čirá demagogie. Nad nikým nedržím ochranou ruku. Kdybych chtěl a měl tu moc něco ovlivnit, asi bych zohlednil fakt, že severní trasa mi povede v České Třebové těsně za domem. Rozhodnutí o R35 bude sice politické, ale bude výhradně v rukou krajských zastupitelů. Mají k tomu dostatečné odborné podklady," říká Kubínek. Může někdo zvrátit rozhodnutí krajského zastupitelstva, které schválí územní plán, a tím určí jeden z koridorů rychlostní silnice R35?
Územní plán kraje schválený zastupitelstvem je závazný dokument, který musí dodržovat všechny instituce, jeho porušení je spojeno s postihem. Není možné budovat stavby, které by byly v rozporu s tímto plánem. Vzhledem k tomu, že po schválení územního plánu zahájí Ředitelství silnic a dálnic přípravu projekčních prací nového silničního tahu, bylo by již problematické měnit při jednání nových krajských zastupitelů po volbách přijaté usnesení. Každá změna by pak vyžadovala uhradit projekčním organizacím hodnotu realizovaných prací. Schválí podle vás konečně krajští zastupitelé trasu R35 a nebudou před volbami váhat?
Byla by to škoda. Ministerstvo dopravy, ale i Ředitelství silnic a dálnic v podstatě na schválení územního plánu čekají, aby mohly pokračovat v přípravě projektové dokumentace rychlostní silnice R35 jako návazné komunikace na rozpracovanou dálnici D11. Tato dálnice bude nejpozději v roce 2006 dobudována z Prahy až k Hradci Králové. Dále se plánuje z D11 rychlostní čtyřproudá komunikace - přivaděč do prostoru Opatovice nad Labem, kde bude vybudována velká kruhová křižovatka. Z ní bude možné pokračovat kapacitní čtyřpruhovou komunikací směr Pardubice a směr Hradec Králové a další důležitou větví je R35 směr Vysoké Mýto - Mohelnice - Olomouc. Od Hradce Králové má vést silnice dálničního typu třemi směry: jako D11 do Polska a také jako R35 směr Liberec a směr Olomouc. Který ze směrů je z pohledu ministerstva dopravy důležitější ?
Je to právě rychlostní komunikace R35 na Vysoké Mýto a dál na Moravu, která má převést podstatnou část dopravy z přetížené D1. Proto má stát zájem na tom, aby se schválení Územního plánu Pardubického kraje neoddalovalo. Na trase R 35 vznikl také problém při překonání oblasti kolem Sezemic, kde je významné hnízdiště chráněného ptactva. Je to už vyřešeno?
Problém se řeší. Došlo k předběžné dohodě ministerstva dopravy a ministerstva životního prostředí. Trasa silnice se oblasti vyhýbá, jedná se o dalších ochranných opatřeních, vyhodnocují se tři varianty. Zdá se, že ty nejhorší problémy jsou již za námi. Od Vysokého Mýta k Mohelnici pak vede trasa R35 složitějším územím a jednotlivé oblasti kraje se o silnici R 35 zdánlivě přetahují, očekávají, že silnice přinese do oblasti významné a potřebné oživení. Byl by součástí návrhu případné jižní trasy také dálniční přivaděč do oblasti Ústí nad Orlicí, která si stěžuje na nedostatek kvalitních silnic?
Lze skutečně předpokládat s vysokou pravděpodobností, že v případě schválení jižní varianty R35 bude součástí této stavební akce také dálniční přivaděč pro naši oblast, který by vedl zřejmě do oblasti Dlouhé Třebové a napojil se zde na silnici I/14. Byl by důležitý nejen pro Ústí nad Orlicí a Českou Třebovou, ale i další města. Prostřednictvím tohoto přivaděče bychom se z Třebové dostali na komunikaci dálničního typu také poměrně snadno a bezkonfliktně. Ani Pardubice nebudou přímo na trase a budou muset vybudovat přivaděč.