Nový obchvat otevírali politici ve stanu [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | MF Dnes | Jaroslav Nedvěd a Martin Polívka | 16. 12. 2003] [tisk] Slavnostní otevření obchvatu Plzně zasáhla sněhová kalamita. Uvázlé kamiony trasu zcela zablokovaly. Nevídaná vánice nabourala do posledního puntíku naplánovaný scénář slavnostního otevření provizorního dálničního obchvatu Plzně. Ještě než na novou objízdnou trasu po sedmnácté hodině policisté pustili první auta na cestě mezi Prahou a Rozvadovem na německé hranici, musely silnici projíždět sypače. Ani to však nestačilo. Husté sněžení večer zaskočilo řidiče kamionů. "Stalo se to, čeho jsme se báli, ve sněhu začaly váznout první kamiony, které nemohou vyjet kopec u Štěnovic," uvedl operační důstojník dálniční policie ve Svojkovicích. Po osmé večer byl obchvat neprůjezdný. Kvůli počasí se odložilo i slavnostní stříhání pásek ve stanu nedaleko Ejpovic. "Premiér Špidla má zpoždění, klouže to," vysvětloval krajský šéf ČSSD Václav Šlajs. Většina šestadvacetikilometrové trasy zatím vede pouze dvěma proudy, navíc zčásti po státní silnici. Stavitelé jsou přesvědčeni, že i v nynější podobě obchvat podstatně zrychlí cestu z Prahy na Rozvadov a naopak.
"Na trase není žádný kolizní bod a nejsou tam žádné semafory. Pro kamiony se nynější čtyřicetiminutový průjezd Plzní zkrátí zhruba na dvacet minut, pro osobní auta až na patnáct minut," řekl koordinátor stavby Petr Otásek. Řidiči, kteří dodrží předpisy, projedou dálnici z Prahy do Rozvadova asi za devadesát minut. Dopravní policisté však tuší, že se při velkém provozu nebo při případných nehodách může jízda po nové trase zkomplikovat. "Po obchvatu se pomalým tempem potáhnou kolony vozidel. Dokážu si představit situace, kdy bude průjezd Plzní rychlejší variantou," míní dopravní inženýr policejního ředitelství pro Plzeň-jih Petr Mašek. Včerejší sněhová vánice jim dala za pravdu. Kompletní propojení dokončené české a německé dálnice má být podle německých plánů hotovo v letech 2008-2009. "Distribuce plzeňského piva do zbytku Evropy se zrychlí," žertoval včera při slavnostním stříhání pásek komisař Evropské unie Günter Verheugen. Pokud nebude sněžit, hodilo by se dodat. Velká města, která na obchvat zatím čekají
Praha: Výstavbu zdržují soudní spory, které iniciují občanská sdružení. Z plánovaných 76 kilometrů je dokončeno pouhých čtrnáct. Podle současných plánů nebude okruh dostavěn dřív než v roce 2015.
Olomouc: Obchvat ve směru z Prahy na Ostravu je hotov. Stavba ve směru od Prahy a Ostravy na Mohelnici, jež by z centra odvedla kamiony, není jistá. Proti se bouří blízká obec Křelov.
Brno: Funkci obchvatu plní na jihu částečně dálnice D1. Problémem je propojení dálnice s výpadovkou na severu ve směru na Svitavy a Hradec Králové. V plánu je výstavba rychlostní silnice. Proti stavbě protestují především ekologové.