JAK ŠLA HISTORIE DÁLNICE VEDOUCÍ KOLEM PLZNĚ [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | Právo 16. 12. 2003] [tisk] 1988 - prosinec Komunistická vláda rozhodla o severním obchvatu Plzně.
1991 - září Pithartova vláda prosazuje jižní trasu, o čtyři měsíce později ji lokalizuje na okraj Plzně. Tehdejší ministr Karel Dyba říká, že obchvat bude hotový nejpozději v roce 1997.
1994 - duben Klausova vláda dálnici přemisťuje dále od Plzně. Ta nyní protíná vrch Valík nedaleko Štěnovic a Útušic. Obě obce se začínají bránit a do hry vstupují i ekologičtí aktivisté z Dětí Země
1995 - Orgány ministerstva životního prostředí opakovaně revokují svá stanoviska.
1996 březen - Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) potvrzuje územní rozhodnutí pro dálnici přes Valík.
1996 květen - Odpůrci této trasy, kteří prosazují variantu blíže k Plzni, tedy zejména zmíněné obce a Děti Země, podávají proti tomuto verdiktu žalobu k Vrchnímu soudu.
1997 srpen - Ekologové vítězí, soud zmíněné územní rozhodnutí ruší.
1997 listopad - Zprovoznění dálnice mezi Sulkovem a Rozvadovem.
1999 září - MMR po odstranění některých nedostatků opět vydává územní rozhodnutí pro dálnici přes Valík. Nová žaloba k Vrchnímu soudu následuje v prosinci téhož roku.
2001 únor - Začíná stavba části obchvatu u Sulkova, která je společná pro obě varianty obchvatu.
2001 březen - Vrchní soud žalobu zamítá a tak potvrzuje trasu dálnice přes Valík.
2002 březen - Začíná stavba části obchvatu u Ejpovic.
2003 červen - Děti Země prodávají strategické pozemky na Valíku. Obce se dohodly s investorem.
2003 listopad - ŘSD získává stavební povolení pro tunel skrz Valík a most přes Úhlavu
2003 15. prosinec - otevření provizorní varianty obchvatu. Chybějící střední část s Valíkem nahrazuje silnice kolem Štěnovic.
2006 prosinec - Dokončení celé stavby obchvatu?