Na privátní silnici v Maďarsku doplácí stát [plný text článku | kategorie: Dálnice – svět | Hospodářské noviny | Petr Morvay | 17. 12. 2003] [tisk] Maďarská vláda, která se ujala úřadu v roce 1990, zjistila, že nemá dostatek financí na výstavbu dálnic, které země nutně potřebovala. Ministři přišli s nápadem stavět dálnice na komerčním základě: udělit koncesi na jejich výstavbu soukromým firmám, které dálnice po určité době, odpovídající návratnosti nákladů a určitého zisku, převedly na stát. Dnes existuje v Maďarsku jediná komerční dálnice a právě zkušenosti z ní dávají tušit, že hned tak další podobným způsobem stavěná nebude. Tendr na výstavbu dálnice M5 z Budapešti do jihomaďarského Szegedu byl vypsán v roce 1992, stavba začala v roce 1996 a existující část dlouhá asi 114 kilometrů a táhnoucí se zhruba do dvou třetin vzdálenosti mezi Budapeští a Szegedem byla dokončena v roku 1998. Od té doby k ní nepřibyl ani kilometr.
Samotní Maďaři považují dálnici M5 za nejdražší v Evropě. Platí se na ní za každou jednotlivou jízdu. Celá trasa vyjde dnes běžné osobní auto na 3250 forintů (přes 400 Kč). Není divu, že ji téměř nikdo nepoužívá. Společnosti AKA, za kterou stojí francouzský kapitál a která získala na dálnici koncesi na pětatřicet let, se provozování dálnice přesto vyplácí. Podle smlouvy uzavřené s vládou se totiž stát zavázal společnosti ztráty kompenzovat. V zájmu firmy tak paradoxně je to, aby se po dálnici jezdilo co nejméně a díky tomu byly i nižší náklady na její údržbu. Maďarská vláda pod tlakem veřejnosti již několik let jedná se společností AKA o tom, aby byl i na dálnici M5 zaveden systém dálničních známek, platný na ostatních maďarských dálnicích. Kvůli neúspěchu jednání teď stát hledá možnost, jak dálnici vykoupit. Podle posledních zpráv by za ni mohla zaplatit 120 miliard forintů (asi 15 miliard korun). Autor je redaktorem listu Sme Kolik se platí v Evropě
* Francie: Přes osm tisíc kilometrů většinou placených dálnic: Poplatek: 1,20 eura (38 korun)
* Itálie: Všechny dálnice jsou placené.: Poplatek: 2,70 eura (86 korun)
* Španělsko: Přes dva tisíce kilometrů placených dálnic.: Poplatek: 2,87 eura (92 korun)
Zdroj: Guardian