Zkusili jsme, zda obchvat pomohl. Je zřejmé, že ano [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | MF Dnes | Pavel Novák | 17. 12. 2003] [tisk] Jednoznačně ve prospěch nově otevřeného obchvatu Plzně vyzněl výsledek redakčního testu. Zkusili jsme projet město i novou trasu. Je patnáct minut před jedenáctou. Červená. Zastavit před semaforem. U Baumaxu na Rokycanské poprvé, pak ještě u Prazdroje. Kolony nejsou, ale zdržuje časté zpomalování a odbočování. Máme ovšem lepší pocit, než z jízdy, kterou jsme pro srovnání udělali už před týdnem. Proč? Od ejpovické odbočky z dálnice se otvírá nezvyklý pohled v kopci na Plzeň vidíme pouhé dva kamiony, zatímco po obchvatu nalevo jich spěchají desítky. A právě tahle barevná šňůra v Plzni od noci z pondělí na úterý chybí. Například od odbočky na Ejpovice až k hypermarketu Tesco míjí redakční vůz v protisměru jen čtyři kamiony. Minuty míjejí, jedenáctá hodina je pryč a - nepočítáme li zastavení na několika semaforech - Plzeň je plynule průjezdná. Z Rokycanské k Prazdroji, chvíle pomalejší jízdy ve frekventovaném provozu u výstaviště a autobusového nádraží. Pak plynule na Novou Hospodu a Sulkov. Průjezd Plzní od jednoho dálničního nájezdu k druhému je u konce - trval zhruba 25 minut. Mimo špičku, v době, kdy už kamiony mohou jezdit po obchvatu.
Bude právě jízda po novém, zčásti provizorním obchvatu rychlejší? Sníh, který v pondělí zkomplikoval slavnostní otevření trasy, zmizel díky úsilí silničářů a také pod koly stovek a zřejmě i tisíců aut, která už tudy za necelý den projela. Provoz je nepředstavitelný - za zhruba 26 kilometrů jízdy po obchvatu naše auto minula v protisměru více než stovka kamionů! Ze Sulkova vyrazil redakční vůz po čtvrt na dvanáct. První část obchvatu, dálniční úsek, projíždíme obligátní stotřicítkou, pak zpomalujeme podle pravidel platných na zúžených či běžných komunikacích. Tím, že má provizorní obchvat v každém směru jen jeden jízdní pruh, plynulá jízda samozřejmě trpí. Stoupání za mostem u Letkova na pár stovkách metrů zdržuje nákladní vůz, který nepřekračuje padesátikilometrovou rychlost. Předjíždět kvůli provozu v protisměru nejde, za vozem jede trojice osobních aut, kamion, přidávají se další vozy. A pak už se blíží nájezd na dálnici směrem na Prahu. Čas: devatenáct a půl minuty. Zápas průjezd versus obchvat skončil ještě před polednem. Výsledek na minuty zní: 25:19,5. Pomocné body navíc - za plynulost - získává obchvat.