Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Kudy z dopravní krize na Ostravsku?
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D47, Integrovaný dopravní systém – ČR | Haló noviny | Jan Zeman | 18. 12. 2003] [tisk]
Čistota ovzduší a vod se na Ostravsku v 90. letech 20. století zásadně zlepšila. Hospodářská situace na Ostravsku je ale neutěšená, o sociální nemluvě. Podílí se na tom i nedostatečná doprava. V minulosti mimořádně průmyslové Ostravsko s mohutnou dopravní infrastrukturou je konfrontováno s potřebami zásadní restrukturalizace. Zjevně ji nezvládá. Praha mu přitom spíše hází klacky pod nohy než pomáhá, mimo jiné i hrubými chybami v dopravní politice.
Rozporná dopravní minulost Ostravska
V první polovině 20. století mělo Ostravsko kromě husté sítě železnic i hustou síť tramvají. Tramvaj z Ostravy jezdila i do Hlučína, Bohumína, Petřvaldu, Orlové a Karviné. Kromě Ostravy a Hlučína šlo o jednokolejné tratě s úzkým rozchodem, což se jim v letech konjunktury levné ropy stalo osudné. K zániku tramvají na Ostravsku mimo vlastní Ostravu přispělo necitlivé zrušení okresu Ostrava venkov (Ostravsko se ocitlo ve čtyřech okresech, které nebyly s to prosazovat efektivní dopravní politiku v aglomeraci), přehlížení ekologie, tramvajové koleje do Hlučína zničila stavba rychlostní komunikace, uskutečněná v rozporu s územním plánem, škodilo i poddolování. Tramvaje mimo Ostravu nahradila hustá síť autobusů. Smrděly a byly hlučné, ale rychlejší než tramvaje na úzkorozchodných jednokolejkách. Elektrická MHD zůstala jen ve vlastní Ostravě.
Obnáší síť tramvají a trolejbusů. I dnes patří k nejlepším v ČR. Omezené bylo i využití vlaku v místní dopravě na Ostravsku, neboť přednost měla nákladní doprava. Přeložením hlavní železniční trati do Karviné vzalo třicetisedmitisícové Orlové vlakové spojení. Vlakové nádraží v Havířově bylo postaveno na kraji města, takže pro potřeby osobní dopravy regionu je využíváno málo. Po tzv. transformaci autobusové linkové dopravy ČSAD se systém linkové autobusové dopravy rozpadl i na Ostravsku. Veřejná doprava na Ostravsku se stala nedostatečnou, což zvyšovalo nezaměstnanost v regionu, prudký růstu individuálního motorismu a další negativa. Nedostatečné veřejné dopravní spojení prohlubuje sociálně ekonomickou krizi Ostravska. Zřízení integrovaného dopravního systému (IDS) Ostravska bylo krokem dopředu, leč IDS Ostravska je i nadále hluboko pod potřebami i možnostmi.
Na Ostravsko především kolejovou dopravu
Výše uvedená neutěšená situace na Ostravsku není nutností. Chce to ale rázně přehodnotit stávající dopravní politiku na Ostravsku ve prospěch dopravy kolejové, neboť na Ostravsku zůstaly silné proudy cestujících, pro které je kolejová doprava efektivní. Je třeba využít volný pruh uprostřed páteřní silnice v Havířově pro dvoukolejnou trať z vlakového nádraží přes město do Těrlicka. Může být vlaková, což nemusí být z hlediska životního prostředí ve městě únosné, nebo tramvajová. Pokud by tramvaje užívaly i vlakové koleje, musí být dvousystémové. Vlaky nebo tramvaje by po několika zastávkách v Havířově mířily do Ostravy-Kunčic a Ostravy-Poruby a po elektrifikaci trati Ostrava hl. n. – Ostrava Kunčice i do Ostravy hl. n. Obnovení vlakové (nebo tramvajové) dopravy z Ostravy do Hlučína by měla umožnit zamýšlená obnova železniční tratě Ostrava hl. n. – Hlučín. K obnovení tramvajové dopravy do Bohumína by mělo dojít po samostatné koleji v souběhu s koridorovou tratí, neboť smíšený provoz by byl příliš komplikovaný. Tramvaj by měla obsluhovat Starý i Nový Bohumín. Aktuální je i obnova tramvají v Karviné.
Úzkým profilem pro IDS Ostravska je i neelektrifikovaná trať Ostrava hl. n. – Valašské Meziříčí. Z Ostravy je dvoukolejná jen do Vratimova. Je potřebné ji zdvoukolejnit nejméně do Frýdku-Místku a elektrizovat ji až do Valašského Meziříčí. Ostravský IDS nejvíce brzdí absence elektrizace úseku Ostrava hl. n. – Ostrava-Kunčice. Chybí i další železnice na jih od Ostravy. Pro IDS lze využít na Ostravsku i některé železniční vlečky. Je na místě uvažovat i o využití východní a střední části staré bohumínské dráhy s tím, že by na západě měla mířit na nádraží Ostrava střed. Ostravsko má 3 základní směry, kde by měla jezdit meziměstská tramvaj, byť možný je i vlak: »Ostrava – Radvanice – Šenov – Havířov«, »Ostrava – Michálkovice – Petřvald – Havířov« a »Ostrava – Rychvald – Orlová – Důl Doubrava – Karviná«. Měly by je doplňovat odbočky do větších sídlišť a vzájemná propojení. Vyšší rychlost proti městským tramvajím by umožnilo vedení jejich tratí po samostatných tělesech. Zřejmě by zde byly tramvaje přijatelnější než vlaky. Není ale reálně mechanicky sledovat vždy staré tratě. Společné dopravní memorandum Ostravska jmenuje jako nejbližší úkoly jen elektrizaci tratí »Ostrava Svinov – Opava východ« a »Ostrava hl. n. – Ostrava-Kunčice« a modernizace žst. Ostrava Svinov pro potřeby IDS, což je velmi málo. Snaha byla o maximální reálnost, resp. s minimálními penězi dosáhnout vysokého užitku. Připravuje se jeho aktualizace.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu