Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Start I. etapy IDS se přiblížil
[plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | Rovnost | Jaroslav Pospíšil | 18. 12. 2003] [tisk]
Není to tak dávno, co média kritizovala, že Jihomoravský kraj nemá integrovaný dopravní systém, když na jiných místech republiky tyto systémy fungují už několik roků. V té době už ale přípravné práce běžely na plné obrátky a dnes jsme téměř na startovní čáře. Přesně za 14 dní, tedy 1. 1. 2004, odstartuje I. etapou zásadní systémová změna v organizaci veřejné osobní dopravy na území Jihomoravského kraje - Integrovaný dopravní systém. Jak se blíží toto datum, zdá se, jakoby přibývalo odpůrců jeho zavedení. Proto si myslím, že je na místě zopakovat důvody, které k této změně vedou. Jihomoravský kraj vynakládá ročně na základní dopravní obslužnost částku, která se blíží půl miliardě korun. Současně s tím však stále houstne automobilová doprava a zácpy jsou stále častější. Smyslem tedy je integrovat hromadnou osobní dopravu tak, aby veřejné prostředky byly využity co nejefektivněji a současně aby linky a spoje byly provázány tak atraktivně, že lidé nebudou mít důvod uchylovat se pravidelně k dopravě osobními auty. Tato teoreticky poměrně jasná východiska je však velmi složité uvést do praxe, neboť jde o zkoordinování vlaků, tramvají, autobusů a trolejbusů nejrůznějších soukromých, městských i státních dopravců na území, které v první etapě zahrnuje téměř pětinu kraje a kde žije více než půl milionu obyvatel. Při těchto počtech a rozlohách nelze ani teoreticky předpokládat, že vše bude okamžitě fungovat bezchybně a že nový systém bude okamžitě výhodnější pro všechny uživatele. Zvláště pro ty, kteří přijdou o přímé spojení do Brna, bude možná obtížné smířit se s nutností přestupování.
To je ale nutná daň. Mají-li různé druhy dopravy spolupracovat - a to je podstata koordinace, nelze se přestupům vyhnout. Bude to však kompenzováno větší přehledností a pravidelností a také možností předplatních jízdenek, které dosud mimo městskou hromadnou dopravu v Brně neexistovaly. Je samozřejmé, že systém bude živý a že bude průběžně zdokonalován a rozšiřován a bude reagovat na měnící se přepravní potřeby občanů. Považuji za užitečné připomenout, že změna založená na stejných principech se v organizaci brněnské městské hromadné dopravy odehrála v roce 1995. I tehdy se zvedla vlna odporu občanů i celých městských částí, ale cestující si velmi brzy zvykli a přesvědčili se, že změna byla potřebná a prospěšná. Jsem přesvědčen, že velká většina protestujících obcí a měst, jichž ale není více než 10 % z území I. etapy IDS, se postupně k systému přidá, protože pochopí, že jde o zájem celku a že integrovaný dopravní systém je pro kraj nutný a užitečný.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu