Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

U Tábora se už rýsuje dálnice
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D3 | MF Dnes | Luboš Dvořák | 18. 12. 2003] [tisk]
Starostové jsou ale k tempu stavby skeptičtí a odhadují, že celá D3 se může stavět i 50 let. Jihočeský kraj je jediným regionem v České republice, kde nevede ani kilometr dálnice. Příští rok na podzim už to nebude pravda. V září 2004 Ředitelství silnic a dálnic zprovozní 5,3 kilometru jihočeské dálnice v úseku severně od Tábora Čekanice-Chotoviny. Ačkoli v polovině letošního prosince uhodily i nad jižními Čechami větrné a sněhové poryvy, výstavba dálnice od táborské místní části Čekanice dále na sever k Chotovinám pokračuje navzdory nepříjemnému počasí. Stavební ruch tu zavládl od února roku 2002. "Stavba není ve skluzu, vše je v zásadě podle harmonogramu," uvedl Alois Lichnovský, ředitel pražského závodu Ředitelství silnic a dálnic, který se zabývá nejen "détrojkou", ale má na starosti všechny dálnice D5, D8 a D11.
Ředitel Lichnovský ale spatřuje ve složitosti přípravy největší brzdu. Na otázku, jako dlouho ještě stavba celé dálnice z Prahy do Českých Budějovic potrvá, neodpověděl jednoznačně. "Dálnice může být hotova v roce 2015, nebo také o čtyři pět let dříve," uvedl. Vládní usnesení sice hovoří o ukončení stavby do roku 2010, ale už dnes je mnohým odborníkům zřejmé, že bez rychlejší přípravy a bez masivnějšího přílivu peněz je tento termín nereálný. Na hrozící zpoždění upozornilo 15. prosince Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní silnice R4, jehož členy jsou obce a města. Jádrem kritiky je fakt, že stát uvolní pro příští rok daleko méně peněz na další úseky, než stálo v původních slibech. "Odhadli jsme, že dálnice se bude stavět třeba padesát let, pokud by vše šlo současným tempem," uvedl starosta Chýnova a senátor za Táborsko Pavel Eybert.
Přijíždí-li řidič k rozsáhlému staveništi ve směru od měšického motelu Mašát dále na Prahu, nejprve mine úsek označený v plánech jako D v délce 530 metrů. Hned vedle se začala před několika měsíci budovat druhá polovina mostu u Čekanic v délce 470 metrů. Na této stavbě zvané C vzniká prakticky identické mostní dvojče. "Tuto část staví Stavby mostů Construction Praha. Dvě party dělníků most budují ze dvou směrů a přibližují se k sobě. Termín je napjatý, listopad 2004," uvedl vedoucí technické dozorčí správy Ředitelství silnic a dálnic v Táboře Miloš Legát. Právě druhý most poutá svou atraktivností pozornost veřejnosti. "Jezdím tudy autem skoro každý den. Všiml jsem si, že druhý most se začal stavět poměrně nedávno, teď se mi zdá, že spěchají. Celé dálniční staveniště pozorně sleduji a musím říct, že se tu dělá i za největších plískanic, za deště, o sobotách a nedělích," uvedl obyvatel Čekanic Vladimír Nousek. Za kolosálním mostem následuje úsek B, který spočívá v rozšíření současné silnice I/3 v délce asi jednoho kilometru. Zásadní význam tu má opěrná zeď stavěná na pilotách, která minimalizuje zábor přilehlého rybníka Homolka. Na začátku dalšího více než tříkilometrového úseku A mířícího až k Chotovinám si každý všimne přemostění dálnice, které bude sloužit jako přeložka pro směr Čekanice-Stoklasná Lhota.
Tam, kde se dálnice už zřetelně rýsuje, zpevňují okolní náspy vysázené keře. Uprostřed čtyřpruhu vedou lanová svodidla, svodidla u krajnic jsou klasická ocelová. Kromě "štíhlého" nadjezdu pro polní cestu od Košína se rozestavěná dálnice na sever od Tábora chlubí jedním unikátem pod Chotovinami - rozměrným dvoutunelem, správněji dvouklenbou, pod níž vede potok a polní cesta. "Poprvé jsme tu použili novou technologii pro tenkostěnný obloukový most. Klenby jsou tu dvě vedle sebe, přičemž každá má rozpětí 13,5 metru," prozradil vedoucí výrobny prefabrikátů Staveb silnic a železnic v Řeporyjích u Prahy Martin Zíma. Trasa, která vede pod klenbami, je biokoridorem a mimo jiné umožní bezpečnou migraci zvěře. Pod zahrádkářskou kolonií u Chotovin staveniště končí. Dalším úsekem, který dálnici D3 opět o něco prodlouží, bude část od Chotovin do Mezna.
Dálnice D3 Praha - Č. Budějovice
* Celková plánovaná délka D3 171,4 km
* Ve stadiu příprav - 145,4 km
* Ve stavbě - 5,3 km
* V provozu - 3 km (jde o čtyřproudý obchvat Tábora, který zatím nemá statut dálnice), 17,7 km (v provozu jsou pouze dva pruhy na různých místech celé trasy)
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu