Vánoční Anketa Dopravních novin [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR, Vodní doprava – ČR | Dopravní noviny 18. 12. 2003] [tisk] 1. Jak hodnotíte stav vašeho oboru na konci letošního roku?
2. Co jej v letošním roce nejvíce negativně a pozitivně ovlivnilo?
3. Co očekáváte od příštího roku? Která opatření bude nutno přijmout, aby byla situace lepší než v letošním roce?
4. Je podle vašeho názoru česká doprava a spedice připravena na vstup země do Evropské unie? Ing. Milan Šimonovský, ministr dopravy a spojů ČR
Neodpověděl. Ing. Miloslav Černý, předseda představenstva a generální ředitel společnosti České přístavy, a. s.
1. Stav vodní dopravy v ČR je v závěru roku 2003 kritický. Podnikatelé se vyrovnávali s těžkými následky srpnových povodní zejména ve veřejných přístavech. Do března byla uzavřena vltavská vodní cesta a od dubna doposud je zásadně omezena plavba na Labi. To vede ke značným ztrátám rejdařů, provozovatelů přístavů i stavitelů lodí.
2. Mimo klimatické podmínky je obor zásadně ovlivňován diskriminací, spočívající v nerealizaci alespoň základní vodní cesty. Přes řadu vládních rozhodnutí a ratifikaci mezinárodní smlouvy AGN stále existují zdrcující překážky pro plavbu v podobě neprůplavné Přelouče a nespolehlivého úseku mezi Střekovem a Hřenskem. Dosud se nepodařilo naplnit očekávání v kompenzacích státu za nerealizaci stupňů na dolním Labi a v participaci na popovodňové obnově veřejných přístavů.
3. Očekáváme, že zvítězí rozum a přání většiny obyvatel nad extrémismem a začne realizace dvou staveb na dolním Labi a plavebního stupně Přelouč. Vstup ČR do EU bude jistě náročný.
4. Podnikatelské subjekty ve vodní dopravě připraveny jsou. Chybí odstranění plavebních překážek na vodní cestě. Ing. Miroslav Šefara, člen představenstva Československé plavby labské, a. s.
1. Dopravní obor vnitrozemská vodní doprava je na konci roku 2003 v kritickém stavu. Důvod je dlouhodobě stejný - mezinárodní vodní doprava nemá dopravní cestu, která by zajistila celoroční provoz plavidel; je stoprocentně závislá na klimatických podmínkách. Ekonomické výsledky rejdařů přesně kopírují vodní stavy v Labi, to znamená, že v prvním pololetí firmy prosperovaly (dobré vodní stavy), v druhém pololetí jsou bez výkonů a mají vážné ekonomické potíže (katastrofální sucho a vodní stavy, které neumožňovaly několik měsíců ani technické přesuny prázdných plavidel).
2. Dopravní obor je vlastnicky a strukturálně stabilizován, má dostatečnou poptávku od zákazníků a dostatečný potenciál zboží v atraktivní oblasti trhu. V tomto směru má všechny podmínky pro úspěšný rozvoj. Jediným, zato existenčním problémem je výše uvedená nedostatečnost labské dopravní cesty, která spojuje ČR se sítí evropských vodních cest. Vzhledem k tomu, že kritický úsek je na území ČR, je v rukou státu tento problém vyřešit. Pozitivním faktorem je změna přístupu státu k vodní dopravě, která se projevuje v legislativní iniciativě s cílem odblokovat patovou situaci s MŽP a v krátké době zahájit vládou již v minulosti schválenou dostavbu vodní cesty na dolním Labi.
3. V příštím roce očekáváme větší ingerenci státu vzhledem k strategickému významu vodní dopravy pro Českou republiku, nejenom ve vztahu k infrastruktuře, ale i v oblasti rozvojových a podpůrných programů, které jsou v EU běžné. Očekáváme, že vstupem do EU se česká vodní doprava bez přechodného období stane plnohodnotnou součástí evropské flotily a v souladu s Bílou knihou dopravy EU do roku 2010 jí bude věnováno víc pozornosti. Souvisí to se snahou EU přesunout na železnici a vodní dopravu maximum zboží. Volný vstup na evropský trh je šancí, kterou nepochybně čeští rejdaři plně využijí ke svému rozvoji.
4. Česká doprava je připravena na vstup země do EU, ale zatím nejsou ze strany státu vytvořeny optimální podmínky pro další podnikání. To se týká především vodní dopravy, která je závislá nejvíc na klimatických podmínkách. Spediční firmy jsou připraveny na vstup země do EU, protože již spolupracují s firmami v rámci unie, ale i mimo ni. Ing. Jaroslav Kubec, ředitel Sdružení Dunaj – Odra – Labe
1. Obávám se, že postupná ztráta významu vodní dopravy v dopravním systému ČR pokračovala i v roce 2003.
2. Negativní vliv měly a ještě teď mají katastrofálně nízké vodní stavy na Labi, které by ovšem mohly mít i pozitivní vliv, pokud si konečně uvědomíme, že Labe už není a nemůže být moderní a spolehlivou vodní cestou, garantující spolehlivý přístup k plavební síti států EU a umožňující skutečný rozvoj tohoto oboru u nás. Ještě větší negativní vliv má krátkozraká politika vedení Odboru plavby a vodních cest MD, které si skutečné příčiny propadu plavby ještě stále neuvědomilo a podléhá i nadále tlaku "jezové lobby", která zneužívá krize labské plavby a dělá si z českých rejdařů svá rukojmí. Za malé krůčky v pozitivním směru pokládám zadání Studie proveditelnosti vodní cesty Dunaj – jižní Morava a formulaci oficiálního nároku na spolufinancování tohoto záměru z Kohezního fondu EU. Bohužel, i tyto krůčky jsou příliš vrávoravé.
3. ČR bude jediným státem Evropské unie, který nebude disponovat - na rozdíl od všech ostatních členských i (zatím) kandidátských států - vlastním námořním přístavem, nebo alespoň spolehlivým přístupem k dokonalé síti vnitrozemských vodních cest EU (Labe takovým přístupem není a nemůže být). Bude to postavení jistě trochu exotické, sotva však záviděníhodné. Podotýkám, že v současných státech unie dosahují výkony vnitrozemské plavby asi 50 % a výkony pobřežní plavby asi pětinásobek výkonů železnice.
4. Nechám se překvapit. Pokud jde o vodní dopravu, nechám se překvapit zejména tím, jak budou čeští rejdaři reagovat na liberalizaci trhu.