Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Z historie sporů o zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – ČR | Dopravní noviny | jet | 18. 12. 2003] [tisk]
Pro zachování a rozvoj mezinárodní vodní dopravy v relaci české labsko-vltavské vodní cesty a západní Evropy mají zásadní důležitost podmínky splavnosti na dolním toku Labe. Stavba "Zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi" na čtyřicetikilometrovém úseku Labe pod Ústím nad Labem, upraveném pouze regulačními stavbami před více než sto lety, je proto prioritní stavbou schváleného programu rozvoje vodních cest. Na konci listopadu to v oficiálním stanovisku ke sporné výstavbě plavebních stupňů uvedlo Ministerstvo dopravy ČR. Proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí měl dosud velmi komplikovaný průběh. V roce 2000 ministerstvo životního prostředí potvrdilo, že zpracovávaná dokumentace EIA (Environmental Impact Assessment) je úplná a dostačující. Navzdory tomu však ještě v průběhu jejího zpracovávání opětovně požádalo o přepracování dokumentace. Od doby, kdy investor předal přepracovanou dokumentaci EIA (dosud poslední, sedmou verzi), do vydání stanoviska ministerstva životního prostředí uplynulo více než 14 měsíců. Až 4. března loňského roku ministerstvo opětovně k dokumentaci vydalo zamítavé stanovisko. Ve zdůvodnění uvedlo, že doporučuje řešit problém splavnosti na dolním Labi nulovou variantou a vývojem tzv. nízkoponorových plavidel. Ministerstvo dopravy považuje tento požadavek za nesplnitelný a poznamenává, že všechna plavidla používaná na Labi jsou nízkoponorová. Rovněž šířka a délka plavidel je již předurčena rozměry plavebních komor a šířkou plavební dráhy. Přesto je však pro ekonomický provoz nutné zabezpečit plavební ponor minimálně 140 centimetrů, k čemuž měla přispět realizace "Varianty 99". Tu však ministerstvo životního prostřední zamítlo.
Chybí vzájemná spolupráce státní správy
Protože posudek EIA má pro řízení o vydání územního rozhodnutí pouze doporučující charakter, pokračoval investor, jímž je Ředitelství vodních cest ČR, v přípravě stavby a 29. dubna loňského roku podal žádost o vydání územního rozhodnutí na příslušném územním úřadu v Děčíně. Úřad do 29. května letošního roku řízení přerušil a vyzval investora k dodání podkladů, zejména souhlasu dvou CHKO a tří výjimek ze zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, od ministerstva životního prostředí. Z důvodu nesplnění lhůty bylo řízení ukončeno. Bez součinnosti státní správy na úseku ochrany životního prostředí a dopravy není další příprava této stavby možná. Z hlediska možnosti nové žádosti o vydání územního rozhodnutí se v současné době podle ministerstva dopravy jeví jako neřešitelné získání souhlasného rozhodnutí výše uvedených správ chráněných krajinných oblastí. CHKO České středohoří nevyčkalo rozhodnutí ministerstva životního prostředí o výjimkách a 1. září vydalo záporné stanovisko bez opravného prostředku. Současně nevyloučilo z úrovně MŽP jiné řešení z důvodu posuzování nadregionálního biokoridoru. Nutnost získání souhlasných rozhodnutí vyplývá z § 44 zákona č. 114/92 Sb., o ochraně přírody a krajiny. MŽP jako odvolací orgán zrušilo a vrátilo původní zamítavé rozhodnutí CHKO České středohoří k novému projednání a potvrdilo zamítavé rozhodnutí CHKO Labské pískovce s odůvodněním nutnosti předchozího udělení výjimek ze zákazů uvedených v zákoně č. 114/1992 Sb.
Výjimky se zamítají
Dne 12. září loňského roku podal investor stavby tři žádosti o udělení výjimek ze zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, odboru ochrany přírody a krajiny ministerstva životního prostředí:
* žádost ve věci udělení výjimky ze zákazů na území chráněných krajinných oblastí,
* žádost ve věci udělení výjimky ze zákazů u zvláště chráněných rostlin,
* žádost ve věci udělení výjimky ze zákazů u zvláště chráněných živočichů.
Správní řízení bylo zahájeno 9. října loňského roku ve věci chráněných krajinných oblastí a až po urgencích dne 8. ledna letošního roku ve věci zvláště chráněných rostlin a živočichů. Poslední jednání v rámci správního řízení se konalo letos 14. března. Ve dnech 3. září, 23. září a 29. října proběhla jednání na úrovni náměstků ministerstev dopravy a životního prostředí především ve věci vydání správního rozhodnutí o udělení výjimek podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, vyžádaného u MŽP investorem stavby dne 12. září loňského roku. Protože jednání nepřinesla vydání správního rozhodnutí, rozeslalo ministerstvo dopravy do meziresortního připomínkového řízení návrh materiálu o dolním Labi s návrhem usnesení vlády na uložení zpracování návrhu novely zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů tak, aby bylo umožněno neprodleně realizovat stavbu na zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi. Ministerstvo životního prostředí na konci listopadu vydalo rozhodnutí o zamítnutí žádosti o udělení výše uvedených výjimek. Na počátku prosince však Poslanecká sněmovna schválila výjimku v zákoně o ochraně životního prostředí, která stavbu plavebních stupňů umožní.
Plavební stupně: Složitý proces EIA
Složitost procesu přípravy stavby, především projednávání vlivu záměru na životní prostředí (proces EIA), a to jen u jediného, zatím posledního technického řešení v podobě tzv. "Varianty 99", dokládá následující chronologický přehled rámcových kroků v procesu EIA:
* dne 26. dubna 1999 ministerstvo dopravy schválilo mezní podmínky pro technicko-ekologické řešení,
* následně byla vypracována dokumentace pro územní řízení,
* návazně na dokumentaci pro územní řízení byla vypracována dokumentace EIA (v září roku 1999),
* na základě dalších požadavků ministerstva životního prostředí byla dokumentace EIA přepracována (v prosinci roku 1999), u přepracovaná dokumentace EIA byla předána k posouzení MŽP (v prosinci roku 1999),
* poté znalec určený ministerstvem životního prostředí vypracoval posudek (v březnu roku 2000),
* na základě znaleckého posudku si ministerstvo životního prostředí vyžádalo další doplnění dokumentace EIA,
* po složitých meziresortních jednáních byl 11. září roku 2000 stanoven rozsah pro doplnění dokumentace EIA,
* v listopadu roku 2000 na jednání pracovní skupiny ministerstev životního prostředí a dopravy, ustavené pro usnadnění procesů EIA, bylo potvrzeno, že vyžadované doplnění je již úplné a poslední a že ministerstvo životního prostředí nebude později vyžadovat další doplňky,
* ministerstvo životního prostředí přislíbilo, že stanovisko EIA vydá v termínu do 30. března roku 2001, pokud investor stavby do 30. prosince roku 2000 předloží dopracovanou dokumentaci EIA znalci; tento termín vedení ministerstva přislíbilo i na zasedání tripartity,
* doplněnou dokumentaci EIA předal investor ministerstvu životního prostředí 15. září roku 2000,
* 11. září roku 2000 ministerstvo životního prostředí přislíbilo, že neotevře jednání o udělení výjimky podle paragrafu 43 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody, v případě vydání kladného stanoviska EIA,
* 3. ledna roku 2001 ministerstvo životního prostředí předalo dokumentaci EIA o vlivu stavby situované na území České republiky na toto území k posouzení správním orgánům SRN a Saska,
* ministerstvo životního prostředí následně prodloužilo termín k vydání stanoviska na neurčito,
* v srpnu 2001 (oproti původně přislíbenému termínu 30. března roku 2001) byl vypracován posudek EIA,
* v říjnu roku 2001 byl na základě připomínek investora a stanoviska ministerstva životního prostředí posudek přepracován,
* 19. listopadu roku 2001 ministerstvo životního prostředí uspořádalo veřejné projednání posudku EIA,
* 5. března loňského roku (tedy po čtyřech měsících) obdrželo ministerstvo dopravy a investor nesouhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí k realizaci technicko-ekologické "Varianty 99".
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu