Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Sever získal dálnici R 35 O dálnici se bojovalo všemi prostředky
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | Pavel Dosoudil | 20. 12. 2003] [tisk]
Severní trasa vám přinese práci a krásné stavby, tvrdili před hlasováním někteří krajští zastupitelé. Přehlídku nejneuvěřitelnějších argumentů připomínalo jednání krajských zastupitelů o trase budoucí čtyřproudové silnice R35. V tomto sporu neváhali obhájci severní varianty použít i pochybné a lehce napadnutelné trumfy. Přesto nakonec zastánce jižní cesty přehlasovali. Dosud se vždy mluvilo o tom, že severní trasa je delší. Radní Jan Čulík však překvapivě prohlásil, že delší je jižní trasa a že většina zastupitelů měla chybné podklady. "Délka severní trasy je 72,61 kilometrů, jižní 75,2 kilometrů," tvrdil Čulík s tím, že severní cesta má sice více náročných dopravních staveb, ale technický pokrok si s nimi poradí. Zjistit skutečnost je obtížné. "Čísla, která uváděl pan Čulík, nejsou pravdivá. Jsou to míry trasy jedné z prvních variant, která vedla přes Choceň. Podle všech oficiálních materiálů je jižní trasa o dvacet kilometrů kratší a o šest miliard korun levnější," uvedl předseda výboru pro strategický rozvoj kraje Jiří Zámečník. Naopak Bohumil Burdych z odboru strategického rozvoje kraje Čulíkovy údaje potvrdil. Vhod přišly i argumenty slibující místním stavebním firmám zlaté časy.
Dost práce pro firmy je nejdůležitější
"Severní varianta je sice dražší, ale přinese pro naše firmy zakázky a práci na celou řadu let. To je důležitý ekonomický faktor," řekl náměstek hejtmana Michal Rabas. Otázkou ovšem zůstává, jak velké sousto si stavební firmy z Pardubického kraje z mnohamiliardového krajíce ukousnou. "Ze zkušenosti vím, že tyto velké zakázky dělají většinou velké společnosti se sídlem mimo region. Mohou si sice na menší práce najmout místní stavební firmy, ale více než polovina peněz z kraje odplyne. Je ovšem pravda, že i třeba třicet procent zakázek přinese menším společnostem pěkné zisky a může to regionu pomoci," míní vedoucí odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa.
Při snášení důkazů, které by převážily misku vah na jednu stranu, došlo i na estetiku a vizionářství. Zastánce severní trasy Čulík poukazoval na krásu dopravních staveb, klenuté mosty a moderní zahloubení silnice. "Technický a inženýrský boom umí řešit problémy spojené s velkými stavbami včetně exhalací, když ne dnes, tak určitě v budoucnu," přesvědčoval kolegy radní. Ne všichni však jeho nadšení sdíleli. "Severní trasa bude mít možná překrásné stavby, ale to není pro dopravu hlavní. Nechceme přece jezdit po silnicích typu most - tunel," vyjádřil se k technokratickým argumentům místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček. Málokdo se dokázal oprostit od toho, z které části kraje a z které strany pochází, a hlasovat pouze podle věcných argumentů a nezaujatě. Výjimkami byli radní pro životní prostředí, zemědělství a rozvoj venkova Petr Šilar z Letohradu a bývalý starosta Ústí nad Orlicí Karel Škarka.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu