Silnice povede údolím přes většinový odpor veřejnosti [plný text článku | kategorie: Silnice – ČR, Vliv na životní prostředí – ČR | Vysočina | Vladimíra Valová | 20. 12. 2003] [tisk] Zastupitelé na svém čtvrtečním zasedání posvětili nově navrhovanou trasu přeložky silnice I/23, nazývanou obchvat Libušiným údolím. V územním plánu sice již byla od 90. let zakreslena tzv. varianta číslo 1, nicméně v roce 2001 se objevil návrh její trasu pozměnit. Vznikla tedy varianta číslo 7, kterou zastupitelé po dvou a půl letech jednání, zpracovávání studií, posuzování a odporu většiny veřejnosti odsouhlasili 20 hlasy. Proti byli pouze tři členové sdružení Břehy, dva zastupitelé se hlasování zdrželi. Ministerstvo je proti
Přeložka silnice má řešit spojení od borovinského nádraží k poliklinice Vltavínská. Trasy obou variant začínají shodně u škvárového hřiště. Varianta číslo 1 byla považována za kompromis řešení dopravního a ekologického. Pokračovala mostem dlouhým 217 metrů přes objekty BOPO. Libušino údolí překonávala dalším dvousetmetrovým mostem. Proti této trase vystupovali obyvatelé Hájenek, jejichž domy by byly zasaženy. Nově schválená varianta číslo 7 vede po Koželužské ulici částí Libušina údolí osmdesátimetrovým mostem přes Stařečský potok. Kvůli rozšíření Koželužské dojde k výraznému zásahu do zalesněné stráně. Mostem dlouhým 170 metrů trasa pokračuje k poliklinice Vltavínská.
O tom, že tato varianta je k přírodě podstatně méně šetrná, svědčí i posudek z ministerstva životního prostředí. Poukazuje na fakt, že trasa z velké části vede údolím Stařečského potoka, které je nevhodné pro rozptyl emisí způsobených automobilovou dopravou. Upozorňuje, že koncentrace znečišťujících látek ovlivní negativně flóru a faunu i možnosti rekreačního využití lokality. "Časový horizont začátku stavby přeložky vidím tak do pěti let, ale je to pouze odhad," uvedl místostarosta Radek Číhal. Její finanční náročnost se dnes předběžně vyčísluje na 430 milionů, které poskytne Státní fond dopravní infrastruktury. Co na to veřejnost?
Do dvouapůlletého procesu rozhodování se výrazně zapojila i veřejnost, která se ve své většině postavila za variantu 1, například tisícovkou podpisů na Petici proti zničení Libušina údolí. "Jsme tady díky veřejnosti, která je proti sedmičce. Tak proč tuto variantu podporovat?" ptal se na čtvrtečním zasedání zastupitel Jaroslav Dejl (Břehy). "Zastupitelé, kteří nerespektují vůli lidí, nemají na radnici co dělat," vzkázal jeden z občanů přítomných na zasedání. "Názory veřejnosti jsou prezentovány trochu jednostranně. Spousta lidí nechtěla ani jednu variantu. Ale je pravda, že víc lidí bylo pro jedničku. Nechci petici zpochybňovat, ale osobně jsem se setkal s těmi, kteří ani nevěděli, co podepisují," konstatoval místostarosta Číhal.
"Jsem přesvědčený o tom, že sedmička je pro Třebíč lepší, reálnější a rychlejší. Městu víc pomůže," domnívá se Číhal. Stejný postoj zaujímá i zastupitel Karel Vaverka (Třebíč 2002-2006): "Jednička je perfektní silnice, která řeší transit kolem města. To ale nepotřebujeme. Sedmička je blíž k městu a je smysluplnější. Životní prostředí bude mít problémy, ale technické parametry vozidel se mění k lepšímu." Slova se ujal i zastupitel Milan Šťastný (Břehy): "Dozvěděl jsem se, že radniční koalice se dohodla, že podpoří variantu číslo sedm. Veřejnost, která není lhostejná, se vyjádřila pro číslo jedna. Lidé podepisovali petici a účastnili se anket. Měli bychom to vzít v úvahu a rozhodnout tak, abychom se nemuseli v budoucnu stydět," snažil se Šťastný apelovat na své kolegy zastupitele. Hlasoval pro sedmičku, i když chce jedničku
Místostarosta Jan Karas zastává svoji funkci na radnici od loňského listopadu. Když před dvěma a půl lety konflikt dvou tras přeložky vyvstal, uspořádalo tehdejší vedení města besedu s občany. Karas tam tehdy vystupoval jako výrazný zastánce varianty původní. Tendenci radnice prosadit sedmičku svými argumenty zpochybňoval. Coby zastupitel a člen vedení města pro ni však ve čtvrtek sám zvedl ruku. "Bohužel. Nejedná se ale o změnu mého stanoviska," zareagoval Karas a vysvětlil: "Za tu dobu, co jsem na radnici, jsem dělal vše pro to, aby prošla varianta číslo jedna, o které si stále myslím, že je nejlepší. Je to spíš má porážka v rámci vedení rady a radniční koalice, protože existují určité dohody. Dopředu jsem ale věděl, jak hlasování dopadne, a pokud bych hlasoval proti, bylo by to jen gesto, i když vnitřně bych se asi cítil lépe. Nechtěl jsem připustit, aby to vypadalo, že jsem se svoje kolegy z rady snažil potopit."